Kvinner handlet mer på nett i 2020: Bidrar mye mer til familieinnkjøp enn menn gjør
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt oppgir hele 51 prosent av de spurte kvinnene som er i et forhold at de gjør majoriteten av fellesoppgavene i familien som å rydde, lage mat og transportere barn. Bare 24 prosent av menn oppgir dette.
– Både når det gjelder netthandel og den praktiske fordelingen av oppgaver i hjemmet, viser det at selv om vi har kommet langt i likestillingen de siste tiårene, er det fremdeles slik at kvinner selv opplever at de tar mer ansvar for barn og andre fellesoppgaver enn det menn gjør, sier ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Viveka Söderbäck.
I enkelte «felleskategorier», som salg av barneprodukter, som barneklær, barnesko og andre produkter til barn, sto kvinnene for hele 85 prosent av innkjøpene i 2020, viser Klarnas salgsstatistikk. Også innenfor kategorien hus, hjem og interiør sto kvinner for hele 57 prosent av alle innkjøpene i fjor.
I Klarnas undersøkelse oppgir også hele 54 prosent av kvinner som er i et forhold at de står for majoriteten av husholdningens fellesinnkjøp. Bare 33 prosent av menn sier de gjør det samme.
Kvinners andel av den totale netthandelsomsetningen gjennom Klarnas mer enn 9000 norske nettbutikker økte med hele to prosent i 2020, til 59,5%.
Krangler mest om husarbeid og økonomi
Økonomi er, foruten husarbeid, den vanligste kilden til krangel i norske forhold. Tre av ti norske menn i et forhold mener også ifølge undersøkelsen at begge partene i et forhold skal betale akkurat like mye til felleskassen, selv om de ikke tjener like mye. Langt flere kvinner enn menn (48 mot 34 prosent) mener det ikke er riktig at alle fellesutgifter skal deles likt på begge partene, uavhengig av hvor mye de tjener.
– Det kan lett bli konflikt om den ene parten tjener mindre og det samtidig forventes at denne skal bidra med like mye penger til felleskassen. At det er en klar overvekt av kvinner som opplever denne fordelingen som urettferdig har nok en sammenheng med de generelle lønnsforskjellene som ofte er mellom menn og kvinner, sier Söderbäck.
Ifølge den representative undersøkelsen som er utført blant norske, svenske og finske par er nettopp penger årsaken til nest flest krangler i Norge. Det er bare husarbeid det krangles mer om. Norge er også landet hvor det krangles mest om både husarbeid og økonomi i de tre landene.
Dette krangler norske par mest om:
1. Husarbeid (33 prosent)
2. Økonomi (21 prosent)
3. Annet (14 prosent)
4. Barneoppdragelse (13 prosent)
5. Jobb (7 prosent)
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 27. januar- 1. februar gjennomført til sammen 1935 CAWI-intervjuer i Norge, Sverige og Finland med personer i alderen 18+ år i et forhold
Kontakter
Viveka SöderbäckEkspert på forbrukeratferdKlarna
press@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom