Kvinner handlet mer på nett i 2020: Bidrar mye mer til familieinnkjøp enn menn gjør

Kvinner opplever i langt større grad enn menn at de bidrar til både innkjøp og andre oppgaver i husholdningen enn det menn selv gjør. Ifølge fersk statistikk fra Klarna økte kvinner sin totale andel av netthandelen i fjor.

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt oppgir hele 51 prosent av de spurte kvinnene som er i et forhold at de gjør majoriteten av fellesoppgavene i familien som å rydde, lage mat og transportere barn. Bare 24 prosent av menn oppgir dette.

– Både når det gjelder netthandel og den praktiske fordelingen av oppgaver i hjemmet, viser det at selv om vi har kommet langt i likestillingen de siste tiårene, er det fremdeles slik at kvinner selv opplever at de tar mer ansvar for barn og andre fellesoppgaver enn det menn gjør, sier ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Viveka Söderbäck.

I enkelte «felleskategorier», som salg av barneprodukter, som barneklær, barnesko og andre produkter til barn, sto kvinnene for hele 85 prosent av innkjøpene i 2020, viser Klarnas salgsstatistikk. Også innenfor kategorien hus, hjem og interiør sto kvinner for hele 57 prosent av alle innkjøpene i fjor.

I Klarnas undersøkelse oppgir også hele 54 prosent av kvinner som er i et forhold at de står for majoriteten av husholdningens fellesinnkjøp. Bare 33 prosent av menn sier de gjør det samme.

Kvinners andel av den totale netthandelsomsetningen gjennom Klarnas mer enn 9000 norske nettbutikker økte med hele to prosent i 2020, til 59,5%.

Krangler mest om husarbeid og økonomi

Økonomi er, foruten husarbeid, den vanligste kilden til krangel i norske forhold. Tre av ti norske menn i et forhold mener også ifølge undersøkelsen at begge partene i et forhold skal betale akkurat like mye til felleskassen, selv om de ikke tjener like mye. Langt flere kvinner enn menn (48 mot 34 prosent) mener det ikke er riktig at alle fellesutgifter skal deles likt på begge partene, uavhengig av hvor mye de tjener.

– Det kan lett bli konflikt om den ene parten tjener mindre og det samtidig forventes at denne skal bidra med like mye penger til felleskassen. At det er en klar overvekt av kvinner som opplever denne fordelingen som urettferdig har nok en sammenheng med de generelle lønnsforskjellene som ofte er mellom menn og kvinner, sier Söderbäck.

Ifølge den representative undersøkelsen som er utført blant norske, svenske og finske par er nettopp penger årsaken til nest flest krangler i Norge. Det er bare husarbeid det krangles mer om. Norge er også landet hvor det krangles mest om både husarbeid og økonomi i de tre landene.

Dette krangler norske par mest om:

1. Husarbeid (33 prosent)

2. Økonomi (21 prosent)

3. Annet (14 prosent)

4. Barneoppdragelse (13 prosent)

5. Jobb (7 prosent)

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 27. januar- 1. februar gjennomført til sammen 1935 CAWI-intervjuer i Norge, Sverige og Finland med personer i alderen 18+ år i et forhold

Ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Viveka Söderbäck

Med mer enn 3500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.