Stiftelsen Norsk Mat

Kun 1 prosent foretrekker importert kjøtt - og ribba skal være norsk!

Del
To av tre norske forbrukere vil ha norsk ribbe til jul. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Matmerk. - Ribba skal være norsk, ferdig snakka, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk.
67 % sier de foretrekker norsk ribbe.
67 % sier de foretrekker norsk ribbe.

Undersøkelsen ble gjennomført i slutten av oktober av Norstat/Mediacom for Matmerk. 67 % sier de foretrekker norsk ribbe, og bare 1 % sier de helt klart oretrekker importert kjøtt.

I år er det åpnet for import av inntil 300 tonn tysk ribbe før jul. Om importkvoten tas i bruk, avhenger av markedsituasjonen når julesalget tar av.

- Klart den norske ribba kan utkonkurrere den tyske i kjøttdisken. Folk må bare skjønne at den er norsk, så tror jeg valget er enkelt. Nyt Norge er den eneste merkeordningen som garanterer norsk opprinnelse, og er det merket forbrukeren både ser etter og kjenner best. Så sett Nyt Norge på den norske ribba, og gjør det enkelt for forbrukerne å velge det vil ha, nemlig norsk ribbe til jul, sier Sundqvist

Norsk står stadig sterkere

Matmerk gjennomfører hver høst en større forbrukerundersøkelse som måler forbrukerholdninger til norsk mat generelt og kjennskap til Nyt Norge spesielt.

- Aldri før har andelen som sier de er opptatt av hvor maten kommer fra vært høyere. Aldri før har flere sagt at det helst velger norsk mat. Aldri før har så mange sagt at de aktivt ser etter Nyt Norge-merket når de handler. Jeg er utrolig glad på norsk mat og norske matprodusenter sin vegne, sier Sundqvist

Heier på det norske

- Ikke til forkleinese for de tyske svinebøndene, de gjør sikkert en bra jobb de også. Men mitt hjerte ligger hos den norske bonden og den norske kjøttbransjen. Jeg håper virkelig vi klarer å dekke det norske markedet med norsk ribbe for det både ønsker og fortjener den norske forbrukeren, avslutter Sundqvist.

Tall fra undersøkelsene:
• 67 % sier de foretrekker norsk ribbe
• Flere kvinner (75%) enn menn (62%) vil ha norsk ribbe
• Absolutt flest nordlendinger (81%) foretrekker norsk ribbe
• 89% av forbrukerne sier at de kjenner Nyt Norge
• 69% sier de har meget stor eller ganske stor tillit til Nyt Norge-merket.
• 62% sier seg helt eller delvis enige i at de alltid velger norske matvarer der det er mulig


Fakta om undersøkelsene
Tallene er fra to undersøkelser gjennomført for Matmerk av Norstat/Mediacom i oktober 2019. Begge er basert på representative utvalg og er gjennomført som web-baserte spørsmål. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

67 % sier de foretrekker norsk ribbe.
67 % sier de foretrekker norsk ribbe.
Last ned bilde
2 av 3 vil ha norsk juleribbe. Kilde: Matmerk/Mediacom Insight
2 av 3 vil ha norsk juleribbe. Kilde: Matmerk/Mediacom Insight
Last ned bilde
bare 1 % vil ha importert kjøtt. Kilde: Matmerk/Mediacom Insight
bare 1 % vil ha importert kjøtt. Kilde: Matmerk/Mediacom Insight
Last ned bilde

Om Stiftelsen Norsk Mat

Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.stiftelsennorskmat.no

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye