KIWI Minipris

Krymper smågodtposene

KIWI la i dag frem rapporten «Sunn økonomi». I rapporten lanserer KIWI flere nye sunnhetstiltak, deriblant mindre smågodtposer.
NYE GODTEPOSER: Dagens smågodtposer skal fjernes fra hyllene, og størrelsen på smågodtposene reduseres med rundt 62 prosent. Bildet viser forskjellen på de to. FOTO/Gaute Gjøl Dahle

– Dagens smågodtpose rommer 1,5 kilo godteri, og det mener vi er for mye. I KIWI jobber vi hele tiden for å gjøre det enklere å velge sunt. Derfor lanserer vi flere nye tiltak for å redusere salg av sukkerholdige varer, og ett av dem er nye, mindre smågodtposer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Bent Høie: - Jeg er imponert
Til stede under rapportlanseringen på Sentralen i Oslo var helse- og omsorgsminister Bent Høie, og en rekke helse-, dagligvare- og kostholdseksperter.

– Jeg er imponert, sa Bent Høie i det han gikk opp på scenen før han fortsatte:

– Et godt kosthold er viktig. Vi har mye å tape på å ikke gjøre noe, og mye å tjene på å gjøre noe. Tiltakene KIWI nå gjennomfører, som mindre godteposer, er jeg veldig glad for. Det er tiltak vi vet virker, og som er i tråd med arbeidet vårt, understreket helse- og omsorgsministeren.

«Smågodt i farta»
KIWI presenterte også flere tiltak for å redusere salget av sukkerholdige varer. Blant annet lover KIWI at de aldri skal starte en priskrig på smågodt.

KIWI lanserte også den nye serien «Smågodt i farta». Serien består av 100-250 grams begere med oppkuttet frukt og grønnsaker. I forbindelse med påsken skal prisen per beger følge hektoprisen på vanlig smågodt.

– Påsken er høytid for godteri, og det skal selvfølgelig være lov til å kose seg! Samtidig ønsker vi i KIWI å inspirere til et sunnere og grønnere kosthold. Derfor lover vi at frukt- og grøntserien «Smågodt i farta» skal være like billig å plukke med seg som tradisjonelt smågodt, understreker KIWI-sjefen.

Kutter 172 millioner sukkerbiter
KIWI har også et ambisiøst mål om å kutte innholdet av sukker i varene de selger med 10 prosent frem til 2020.

– Totalt skal vi kutte 430 tonn sukker årlig. Det tilsvarer 172 millioner sukkerbiter i året. De første tiltakene er allerede innført. Vi har redusert sukker i First Price-brus med fem prosent, og First Price-saft med 30 prosent. Samtidig lanserer vi sukkerfrie alternativer som First Price Fruktbrus og Appelsinbrus, sier Bjørkøy.

Ny pris: GULLroten
KIWI lanserte også sunnhetsprisen «GULLroten». Prisen hedret leverandører som har lansert sunnere produkter i året som har gått. Q-meieriene med produktet Drømmelett gikk helt til topps.

– Q-meieriene er gode på innovasjon, og det har de vist med Drømmelett. Produktet er et godt og sunt alternativt til rømme, med bare fem prosent fett. Faktisk er innholdet av fett så lavt, at det ikke kan hete rømme. Derav det innovative navnet «Drømmelett». Nyheten har blitt svært godt mottatt av kundene, scorer bra i produkttester, og bidrar til mindre fett i det norske hverdagsmåltidet, sa juryen.

Bilder

Last ned bilde
VELDIG GLAD: – Vi har mye å tape på å ikke gjøre noe, og mye å tjene på å gjøre noe. Tiltakene KIWI nå gjennomfører, som mindre godteposer, er jeg veldig glad for, sa helseminister Bent Høie da han mottok rapporten fra KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy. FOTO/Catapult
Last ned bilde
NYE GODTEPOSER: Dagens smågodtposer skal fjernes fra hyllene, og størrelsen på smågodtposene reduseres med rundt 62 prosent. Her viser KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy og kommunikasjonssjef i KIWI Kirstine Aakvaag Arvin. FOTO/Catapult

Om KIWI Minipris

KIWI Minipris
Ringeriksveien
3412 Lierstranda

32 24 40 00http://www.kiwi.no

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.

Følg pressemeldinger fra KIWI Minipris

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KIWI Minipris på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KIWI Minipris