Kronprinsparets Fond økte innsatsen i 2021

Kronprinsparets Fond økte innsatsen for inkludering av unge i 2021. Inntektene økte til 9,4 millioner kroner, fra 6,4 året før, og nesten alt ble brukt på tiltak for unge.
Kronprinsparet markerte 20-årsjubileet for Kronprinsparets Fond i 2021 med et besøk til UngInvest AIB Midtfylket. Foto: Katrine Lunke / APELAND

Fondets inntekter er støtte fra langsiktige samarbeidspartnere, som i fjor var DNB, Egmont Fonden, North Star, Schage Eiendom, Sparebankstiftelsen DNB, Stiftelsen Dam, Selvaag Gruppen og Wilstar.

– Utenforskap blant unge er en stor utfordring, og vi er svært takknemlige for at disse gode partnerne bidrar til inkludering og fellesskap, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

Alle inntektene, med unntak av et driftsresultat på 82 567 kroner, gikk til arbeid med inkludering av ungdom i samfunnet. Prosjektene som fikk støtte og hjelp fra Fondet var UngInvest AIB, Sandwich Brothers, Catalysts og The Dale Oen Experience. I tillegg vokser Fondets eget program Flyt, som hjelper unge med overgangen til videregående skole.

I tillegg til penger fra partnere, får Kronprinsparets Fond verdifull støtte fra probonopartnerne Apeland, McKinsey, Try og Wiersholm i form av gratis tjenester.

Kronprinsparets Fond har en grunnkapital som er basert på gaven Kronprinsparet fikk da de giftet seg i 2001. I 2021 var avkastningen på kapitalen 2,7 millioner kroner, som sammen med driftsresultatet ble lagt til egenkapitalen.

– Vi er glade for at vi har en positiv økonomisk utvikling som gjør at vi kan gjøre mer for flere unge, oppsummerer Irene Lystrup.