Kronprinsparets Fond og AiR UNG skal få flere unge i jobb

Rehabiliteringstilbudet AiR UNG får nå hjelp av Kronprinsparets Fond til å inkludere flere unge i arbeidslivet. Unge mellom 18 og 30 år med fysiske eller psykiske utfordringer skal få fire ukers opphold med tverrfaglig hjelp ved senteret i Rauland i Telemark.

Kronprinsparets Fond støtter nå AiR UNG for å bidra til at enda flere unge kan bli inkludert i fellesskapet. Tarjei Urup Helle, direktør for Rehabiliteringssenteret AiR og spesialrådgiver Solveig Svardal presenterte innsatsen for unge for Kronprinsparet og Fondets partnere i 2023. Foto: Katrine Lunke / APELAND

– AiR har nesten 40 års erfaring med å få voksne arbeidstakere med helseutfordringer tilbake til arbeidslivet, og har svært gode resultater. De siste tre årene har de bygget opp en god tjeneste for unge, og dette er et tilbud vi vil bidra til å løfte, fordi vårt formål er å få unge inn i fellesskapet, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

AiR UNG er et tilbud til unge fra hele landet, som er henvist av lege. Deltakerne får et opphold på fire uker i Rauland, der de bor sammen med andre unge og får hjelp av et tverrfaglig team med arbeidskonsulent, idrettspedagog, lege, psykolog og fysioterapeut.

Kronprinsparets Fond vil støtte AiR UNG med kompetanse fra Fondets sekretariat og partnere, nettverk og noe kapital. Fondet støtter også prosjektene UngInvest AIB, Dale Oen Experience og GET Academy.

– Vi er glade for å få Kronprinsparets Fond med på laget. Utenforskap blant unge er et stort samfunnsproblem og vi ønsker å være en del av løsningen. AiR har en unik tverrfaglig kompetanse som vi vil bruke innovativt for å møte målgruppens behov. Kronprinsparets fond kommer til å være til stor hjelp i dette arbeidet, sier Tarjei Urup Helle, direktør ved AiR.

AiR UNG ligger an til å hjelpe 130 unge i år, og har mål om å nå ut til betydelig flere i årene som kommer.

Kronprinsparets Fond har ambisjon om å bidra til å styrke fellesskapet for 10 000 ungdommer i femårsperioden fram til 25-årsjubileet i 2026.

Foto: Katrine Lunke / APELAND

Om oss

Kronprinsparets Fond arbeider for å styrke ungdom. Det gjør vi gjennom å støtte læringstilbudet UngInvest AIB, aktivitetstilbudet Dale Oen Experience, IT-opplæringen GET Academy og rehabiliteringstilbudet AiR UNG. Vi driver ungdomsprogrammet Flyt. Våre partnere er DNB, Egmont Fonden, Klaveness Stiftelsen, Norsk Tipping, North Star, Schage Eiendom, Selvaag, Sparebankstiftelsen DNB, Stiftelsen Dam og Wilstar. Probonopartnere er Apeland, Attensi, McKinsey & Company, TRY, VNTX og Wiersholm.