Kristiania kobler bedrift og student direkte

Karrieresenteret på Kristiania har lansert en ny, gratis stillingsportal for bedrifter som ønsker å ansette studenter til små eller store oppdrag. I løpet av et par måneder har over 200 bedrifter laget seg en konto her inne, og det uten noen som helst markedsføringshjelp.

Foto: Kristiania/Haakon Dueland
Rådgiver Eli Lund og seniorrådgiver Vidar Daatland jobber begge på Karrieresenteret til Kristiania i Bergen. Sammen ivrer de på hver sin kant – hun holder i de årlige Karrieredagene i byen og han har bygget opp en ny stillingsportal sammen med kollegaer i Oslo. Foto: Kristiania/Haakon Dueland

Kristiania har siden 2015 hatt sin egen stillingsportal, men denne er nå byttet ut med en bedre intern løsning.

– Arbeidsmarkedet koker og Kristiania-studentene er attraktive. I vår hadde vi over 900 stillinger ute på et tidspunkt, og i løpet av semesteret flere tusen, sier seniorrådgiver Per Erik Aspen som er ansatt for å veilede studenter på det som er Norges største breddeinstitusjon for utdanning.

Aktører fra arbeidslivet kan via den nye portalen på karriere.kristiania.no få fatt på fersk arbeidskraft innen følgende felt:

• Design og kreativitet
  • Film og medier
  • Helse og trening
  • HR og ledelse
  • Markedsføring og kommunikasjon
  • Musikk og scenekunst
  • Psykologi og pedagogikk
  • Teknologi og innovasjon
  • Økonomi og bærekraft

Det har alltid vært gratis å bruke denne tjenesten på Kristiania, men tidligere ble alt av forespørsler lagt inn i systemet manuelt via et eksternt program. Dette var svært ressurskrevende.

Økt brukervennlighet

I august i fjor fikk Karrieresenteret enda en ressurs i Bergen i tillegg til rådgiver Eli Lund. Inn kom seniorrådgiver Vidar Daatland som sammen med Aspen har sett på hvordan de kunne løse dette med ledige stillinger på en enklere måte.

– Vi kutter ned avstanden mellom studenter og arbeidslivet, gjør det mye mer brukervennlig for bedriftene å raskt kunne nå studentene våre, sier han.

Kort forklart så kan bedriftene bl.a. lage sin egen konto, og her trekkes NRK fram som et godt eksempel. Når steg én er unnagjort kan de ulike aktørene legge ut stillinger, alt fra om de har en fulltidsjobb ledig, om de vil ha satt ut et oppdrag eller om de vil ha en student i praksis.

– Uansett hvilken henvendelse bedriften eller organisasjonen har rettet mot studentene, så kan de nå dem direkte der. Og der kan studentene gå inn å finne ut om det er noe ledig frivillig arbeid som det trengs hjelp til, eller om det er noen ledige stillinger innenfor deres felt – for alle stillingsannonser blir jo også tagget med det fagområdet de tilhører, sier Daatland.

De årlige Karrieredagene

Daatland melder at som en ren bonus får de i samme slengen flere kontaktpunkter via den nye portalen. Når en konto er opprettet har Karrieresenteret lettere for å nå konkrete personer som de vet driver med rekruttering.

Dette er en stor fordel inn mot de årlige Karrieredagene på Kristiania, som neste år blir den 20. og 21. mars i Bergen og den 22. og 23. mars i Oslo.

– Vi lever i en digital verden og er svært fornøyde med at vi har lansert en ny kanal hvor bedriftene gjør jobben selv. Vi overvåker og har spart inn masse jobb, som vi bruker på riktigere ting, legger Aspen til.

Avdelingsleder Mette Lise Martinsen er glad for at Karrieresenteret fikk satt interne krefter på å utviklere den nye portalen.

– Det er veldig deilig å ha frigjort ressurser i avdelingen, men det viktigste her er at det har blitt en bedre service for bedriftene. Stillingsannonsene kommer fortere ut og dersom de trenger å gjøre endringer kan de gjøre dette selv, sier hun.

Framover vil avdelingen fortsette å utvikle portalen og definere hvilke andre prosesser de har som bør digitaliseres. De opplever ellers «all time high» med henvendelser også fra studenter som ønsker å delta på kurs og veiledninger.

– Bare i september var vi i kontakt med ca. 1000 studenter via kurs, veiledning, informasjonsarbeid på stands etc. Vi jobber hver dag mot å servere arbeidsmarkedet våre gryteklare kandidater, sier Martinsen.

Foto: Kristiania/Haakon Dueland
Foto: Kristiania/Jonatan Quintero
– Arbeidsmarkedet koker og Kristiania-studentene er attraktive, sier seniorrådgiver Per Erik Aspen på Karrieresenteret i Oslo. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero
Foto: Kristiania/Jonatan Quintero
Avdelingsleder Mette Lise Martinsen forteller at Karrieresenteret, med avdeling i både Oslo og Bergen, opplever ellers «all time high» med henvendelser også fra studenter som ønsker å delta på kurs og veiledninger. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero

Høyskolen Kristiania leverer forskning og utdanning på fagskole, bachelor, master og doktorgradsnivå innen ledelse, organisasjon, markedsføring, kommunikasjon, informatikk, helsevitenskap, innovasjon og kunstfag. Med over 18 000 studenter, 800 ansatte, og et stort utdanningstilbud i Oslo, Bergen og på nett, er Høyskolen Kristiania Norges største uavhengige breddehøyskole, og Fagskolen Kristiania Norges største fagskole.

Kristianias oppdrag er å bidra til Norges sosiale og økonomiske utvikling gjennom problemdrevet og anvendt kunnskapsutvikling og -formidling, i nært samarbeid med arbeidslivet, basert på det fremste innen forskning og kunstnerisk arbeid. For å kunne utføre dette oppdraget på en mest mulig effektiv måte, jobber Kristiania med å bli akkreditert som Norges første uavhengige universitet.

Høyskolen er organisert i fire faglige avdelinger, såkalte Schools:

I tillegg til høyskolestudier tilbyr stiftelsen høyere yrkesrettet utdanning gjennom Fagskolen Kristiania.

Vi er også tilbyder av nettstudier. I 1914 startet Ernst G. Mortensen skolen fordi han ville gjøre utdanning tilgjengelig for alle, uansett hvor i landet de bodde. Mer enn 100 år senere eksisterer vi i beste velgående, og med navnet Høyskolen Kristiania Nettstudier.

Høyskolen Kristiania har siden april 2019 vært medlem av European University Association.