Flere søker seg til masterstudier på Kristiania
Søkertallene til Kristianias masterprogrammer er opp 28 prosent i forhold til i fjor.

Mens teknologimasterne øker med 27 prosent, har markedsføring, kommunikasjon og ledelse/HR en økning på 14 prosent. Økningen skyldes blant annet to nye mastertilbud. Master i anvendt folkehelsevitenskap har en økning på hele 70 prosent.
- Vi er godt fornøyd med at det er flere søkere til masterstudiene våre. Dette er en god og ønsket utvikling med tanke på Kristianias planer om å bli universitet, sier Solfrid Lind, administrerende direktør ved Kristiania.
Økning til teknologi, økonomi- og ledelsesfag
Godt etablerte bachelorstudieprogram innen økonomi, teknologi og helsevitenskap har en økning, samt Kristianias nisjestudier som Logistikk. Særlig stor er økningen på bachelorstudiet Økonomi og ledelse med 23 prosent.
Flere innsendte opptaksprøver
De kreative studiene og de kunstfaglige utdanningene på høyskolen har flere innsendte opptaksprøver enn på samme tid i fjor, på tross av 18 prosent færre søkere.
- Dette indikerer at vi har flere sterkt motiverte søker i år enn i fjor på disse fagene, sier Lind.
Hun forklarer nedgangen i antall søkere til disse utdanningen med dyrtid, og at slike studier er de som er mest utsatt i usikre tider.
Økning i antall søkere til Fagskolen Kristiania
Søknadstallene til Fagskolen Kristiania er opp 12 prosent.
- Økningen skyldes både flere søkere til nettstudier, og overtakelsen av studentene fra Studieforbundet AOF. Høsten 2024 tok Kristiania ansvar for at studentene som var tilknyttet konkurssammede AOF kunne fullføre studiene sine, sier Lind.
Kontakter
Guro Aardal HagenKommunikasjonssjef
Tel:952 05 503GuroAardal.Hagen@kristiania.noOlav Haraldsen RoenPressekontakt
Tel:95129956olavharaldsen.roen@kristiania.noHøyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.
Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren. Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.
Kristiania har ambisjoner om å bli universitet fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Kristiania arrangerer ELIA Academy 2025 – en internasjonal møteplass for kunst- og designutdanning27.5.2025 14:49:33 CEST | Pressemelding
I juni samles kunst- og designutdanninger fra hele verden i Oslo, når Høyskolen Kristiania er vertskap for ELIA Academy 2025 – en av Europas viktigste konferanser for høyere kunstutdanning.
Kristiania ledende på digital og fleksibel utdanning22.5.2025 13:03:36 CEST | Pressemelding
Tilstandsrapporten for høyere utdanning 2025 viser at Kristiania er en ledende aktør innen digital og fleksibel utdanning, med over 40 prosent av alle nettbaserte studenter i Norge.
Ny studie: Konspirasjonsteorier truer folkehelsa15.5.2025 10:51:12 CEST | Pressemelding
En ny omfattende studie viser hvordan helserelaterte konspirasjonsteorier undergraver tilliten til helsevesenet og rammer marginaliserte grupper.
Kristiania beklager30.4.2025 11:45:25 CEST | Pressemelding
Kristiania er opptatt av at alle studenter skal behandles likt, og få svar innen rimelig tid. Vi beklager at dette ikke ble etterlevd i forbindelse med en sak knyttet til en eksamensoppgave i 2024. I NRK 29. april, kom det frem at en student ved Kristiania fikk stryk på sin eksamensbesvarelse fordi sensor ikke kunne åpne filen med innleveringen. Hun fikk dessverre ikke tilstrekkelig svar innen rimelig tid, da hun kontaktet studieadministrasjonen om dette. - Vi er fryktelig lei oss for at vi ikke har tatt tak i dette tidligere. Denne situasjonen burde vært unngått. Vi er i dialog med studenten for å løse saken, sier studiedirektør Marianne Østbye ved Høyskolen Kristiania. - Nå går vi gjennom våre rutiner for at dette ikke skal skje igjen. Vi vil også sørge for å informere bedre, slik at det blir enklere for studentene våre å levere besvarelser riktig, sier Østbye.
Ny forskning: Du sprer reklame uten å vite det10.4.2025 09:42:17 CEST | Pressemelding
Hva skjer når du trykker «liker» på en video eller deler noe i sosiale medier? Du bidrar til å spre reklame – ofte uten å vite det selv. Det viser ny forskning om hvordan sosiale medier påvirker oss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom