Kredittkort til reise og ferie: Dette bør man vite
I første omgang skal kravet rettes mot de selskapene som har solgt reisen, inklusive turoperatøren og flyselskapet. I andre tilfeller kan man kreve penger tilbake hvis man har reiseforsikring.
Det finnes også en annen utvei: Å kreve tilbake pengene fra kortselskapet. Forutsetningen er at man har forhåndsbetalt for reisen med et kredittkort.
Kan gi økonomisk beskyttelse
Betaler man reisen med kredittkort vil det kunne gi ekstra økonomisk beskyttelse. Grunnen er at banken sitter med det økonomiske ansvaret for at varer og tjenester leveres etter avtale.
Dette reguleres av Finansavtalelovens §54 b. Her står det følgende:
“Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren...”
Typiske eksempler er kjøp av produkter på nettet, der forbrukeren aldri mottar varen. Det samme gjelder hvis man har forhåndsbetalt for hotellopphold og flyreiser, men selger går konkurs i mellomtiden.
For å kunne få penger tilbakebetalt må korteier først kontakte selger og be om refusjon. Kun i tilfeller hvor dette ikke lykkes kan de be om tilbakebetaling fra kortutsteder.
Må ha gyldig grunn
Det hersker fortsatt en del usikkerhet omkring koronautbruddet og hvorvidt det gir gyldig grunn til kansellering og refusjon.
Det holder for eksempel ikke å si at man er redd for å bli smittet av viruset. Derimot kan det oftest regnes som saklig grunn at UD fraråder reiser til destinasjonen, eller at flyselskap har kansellert ruten.
Hvorvidt man kan kreve erstatning vil avhenge av en individuell vurdering og hvorvidt den overholder kravene i Finansavtaleloven.
Utsatt betaling
Kjøper man en reise med kredittkortet vil det også gis betalingsutsettelse. Antallet dager som innvilges vil være noe forskjellig mellom hvert kort, men det vanlige er mellom 45-50 dager.
I denne perioden vil det heller ikke legges til renter på kjøpesummen.
Merk at dette fritaket ikke gjelder ved uttak av kontanter i minibanker. Da vil kortets rentesats gjelde umiddelbart. I tillegg blir man ofte belastet et ekstra gebyr på toppen av dette.
Noen kort gir ekstra beskyttelse ved reise
Utvalgte kredittkort har en innebygget forsikring som dekker mer enn kun kanselling av turen.
Eksempler på dette er forsikringer som dekker kostnader knyttet til sykehusopphold, tapt bagasje og ansvarsforsikring på leiebil.
Man må alltid sjekke kortenes vilkår nøye før man bestemmer seg for å dra nytte av tilbudet. Det er blant annet et krav om at minimum 50% av reisekostnadene belastes på kortet for at disse forsikringene skal være gyldige.
I de fleste tilfeller vil det holde å belaste kortet for de største kostnadene på turen. Det inkluderer flyreisen og hotellbesøket.
Renten er den største ulempen
Kredittkort har veldig høye renter, så det er viktig at man sørger for å betale ned alt det utestående innenfor tidsfristen.
Norske kort har renter som svinger mellom alt fra 14% og helt opptil 50% i visse tilfeller. For kortholder er det ekstra viktig at man betaler tilbake alt man skylder på kortet raskt, og dermed unngår de høye ekstraomkostningene.
Ikke lenger gebyr ved utsjekk
Tidligere var det ikke uvanlig at reiseselskapene la til ekstra gebyrer ved utsjekk når kundene betalte med kredittkort. Typisk var det snakk om mellom 10-50 kroner, men gebyret kunne være vesentlig høyere i visse tilfeller. Størrelsen på gebyret ville som oftest avhenge av prisen på billetten.
Gebyret var ment å dekke merkostnadene selskapene hadde med å tilby kortene som betalingsmetode.
Denne praksisen ble forbudt f.o.m januar 2018, som følge av EU direktivet PSD2. Direktivet er også gjeldende for EØS land.
Her finnes det likevel noen unntak. Forbudet gjelder kun for de kredittkortene som utstedes innad i EU. Dermed vil reiseselskapene fortsatt kunne legge til gebyret hvis kunden betaler med kort som er utstedt i land utenfor EU-sonen.
Andre kilder: https://www.kredittkortinfo.no/kredittkort-reise/
Bilder
Om Leading Web Solutions
Leading Web Solutions publiserer innhold rettet mot leiebil, privatøkonomi og lånebransjen.
Følg pressemeldinger fra Leading Web Solutions
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Leading Web Solutions på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Leading Web Solutions
Med leiebil kan du oppleve ytterpunktene i Norge18.6.2021 15:12:16 CEST | Aktuelt
Norge er et langstrakt land, så det kan være utfordrende å få med seg attraksjoner som ligger i ulike deler av landet. Med smart planlegging og leiebil trenger likevel ikke geografien å stå i veien for å nå alle opplevelsene du ønsker.
Hvorfor du alltid bør betale leiebilen med kredittkort18.6.2021 15:03:10 CEST | Aktuelt
Dersom du har planer om å bruke leiebil i ferien, bør du bruke kredittkortet ditt ved betaling. Her forteller vi deg hvorfor, og ser på hvilke kredittkort som er best på bilferie.
Sørg for god kredittscore før du skal kjøpe bolig18.6.2021 14:54:51 CEST | Aktuelt
Mange spår nå at boligprisene i landet vil gå noe ned utover høsten. Da kan det åpne seg mulighet for flere til å komme inn på boligmarkedet. Dersom du er en av de som går med planer om å kjøpe egen bolig bør du på forhånd sørge for at du har høy kredittscore når du skal søke om lån.
Sjekkliste ved bruk av leiebil4.6.2021 10:46:25 CEST | Aktuelt
Sommeren står for døra, og mange skal leie bil i løpet av ferien. Da er det viktig å huske på noen enkle regler for å unngå problemer. Det beste rådet er å finne leiebil i god tid, gjennom en seriøs aktør, og følge sjekklisten under.
Kraftig økning i bruk av kredittkort4.6.2021 10:38:23 CEST | Aktuelt
Nå øker forbruksgjelden igjen, og det skyldes en kraftig økning i bruken av kredittkort. Den samlede usikrede forbruksgjelden økte i mai med 0,6 milliarder.