Kraftig vekst i årets julehandel på nett
Omsetningsstatistikk fra mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter seg av Klarnas betalingsløsninger viser at salget økte hele 48 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
– Det er helt åpenbart at mange nordmenn har tatt innover seg myndighetenes smittevernråd og i langt større grad enn i fjor har unnagjort deler av julehandelen på nett. Selv om netthandelen vokste også før pandemien, har størrelsen på veksten høyst sannsynlig sammenheng med den spesielle situasjonen vi er i nå, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken er hentet fra de første to ukene i desember etter Black Week og Cyber Monday i fjor (3. desember til 16. desember.) Denne er sammenlignet med den samme perioden i år. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge går gjennom Klarnas løsninger.
Oslo på julehandelsveksttoppen
Klarnas tall tyder på at handletrykket på nett vokste mest i dagene rett etter Black Week, men også i den påfølgende uken etter det var trykket på netthandelen stort:
- Innbyggerne i Oslo har i julehandelsperioden hatt den største veksten innen netthandel. Her har veksten i omsetningen økt med hele 66 prosent. Deretter følger Viken med en økning på 59 prosent. Lavest har veksten vært i Troms og Finnmark og Troms og Finnmark.
- De mest populære varekategoriene er underholdning (som bøker, spill, film og musikk) smykker og accessoirer (lommebøker, vesker, smykker og lignende) og barneprodukter (som leketøy, barneklær og tilbehør). Dette skiller seg fra Black Week, da elektroniske produkter var aller mest populært.
- Aldersgruppen som har økt sin netthandel mest, sammenlignet med den samme perioden i fjor, er gruppen mellom 18 og 25 år. Det er imidlertid nordmenn mellom 36 og 45 år som har brukt mest penger på netthandel i førjulsperioden
– Vi ser mye av det samme handlemønsteret på nett i julehandelen så langt som vi så i Black Week. Innbyggerne i Oslo, som har det beste utvalget av fysiske butikker, har økt sin netthandel mest. Selv om netthandelen i hovedstaden har hatt en økning over flere år, skyldes nok de store utslagene vi ser nå pandemien og tiltakene som er innført, sier Klarnas markedsdirektør.
Mange menn senere ute med julegavene enn kvinner
Kvinner har stått for 71 prosent av omsetningen i julehandelsperioden. Samtidig har andelen menn, spesielt innenfor “julegavekategorier” som smykker, vesker og klokker, økt kraftig den siste uken.
– Det er nok et tegn på at flere kvinner har planlagt og utført sine julegaveinnkjøp tidligere enn mange menn. I kategorien smykker, vesker og klokker har for eksempel andelen menn som handler økt hele 40 prosent bare den siste uken, sier Elvestad.
Så langt i de to julehandelsukene har også de over 66 år økt sine andeler av kjøp av barneprodukter, som leker, barneklær og annet barneutstyr, med hele 47 prosent, sammenlignet med en gjennomsnittsdag.
Black Week mer enn dobbelt så stor som en julehandelsuke
Samtidig viser omsetningsstatistikken at Black Week-uken også i år var mer enn 2,5 ganger så stor (+168 %) som førjulshandelen på nett var den første hele uken i desember (7.– 13. desember).
– Vi vet at hele ni av ti nordmenn oppga at de skulle kjøpe julegaver i løpet av Black Week. Nærmere 30 prosent sa de skulle handle alle eller størstedelen av sine julegaver allerede da. Det er mye som tyder på at Black Week og julehandelen nærmest har gått i ett, men med et markant høyere salg i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Her er fylkene hvor julehandelen på nett så langt har vokst mest*:
Norge |
48 % |
Oslo |
66 % |
Viken |
59 % |
Vestfold og Telemark |
53 % |
Trøndelag |
40 % |
Innlandet |
39 % |
Vestland |
38 % |
Agder |
37 % |
Rogaland |
34 % |
Nordland |
27 % |
Møre og Romsdal |
26 % |
Troms og Finnmark |
25 % |
*Økning i salgsvolum fra de første 14 dagene etter Black Week og Cyber Monday 2019 til den samme 14-dagers perioden i 2020 (3.-16 desember). Salg gjennom Klarnas betalingsløsninger.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom