Klarna

Kraftig økning i salg av klær og sko på nett - mange sliter med å finne riktig størrelse

Del

Salget av klær og sko på nett har økt med hele 66 prosent siden koronapandemien traff Norge i mars. Samtidig mener hele fire av ti nordmenn at nettbutikkene ikke er flinke nok til å hjelpe dem med å finne riktig størrelse. Løsningen kan være virtuelle prøverom som nå gjør suksess i Asia.

Hele ni av ti nordmenn har returnert klær etter å ha handlet på nett fordi størrelsen var feil. Det viser en representativ undersøkelse som shopping- og betalingsløsningen Klarna har foretatt.

– Klær og sko har vært, og er fortsatt, for oss blant de aller største kategoriene innen netthandel. Veldig mange av våre kunder benytter tjenesten som gjør at de kan motta produktet, prøve det før de betaler og gjøre enkle returer, dette er ofte relatert til å finne riktig størrelse. Det optimale for butikkene er selvfølgelig å få en løsning som gjør at kunden får riktig kles- eller skostørrelse på første forsøk, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Kraftig økning også i september

Bare de første tre ukene i september økte netthandelen av klær og sko gjennom Klarnas mer enn 7100 norske nettbutikkpartnere med hele 69 prosent. 

I Klarna-undersøkelsen uttrykker tre av fire at de tror såkalte virtuelle prøverom vil bli langt vanligere i tiden fremover. Hele 65 prosent ønsker også hjelp til å finne riktig størrelse på klær og sko når de handler ved hjelp av denne teknologien.

Nettbutikk-ener: Jobber kontinuerlig med å finne bedre løsninger

Getinspired.no ble kåret til årets nettbutikk 2020 i Norge. De jobber hele tiden med å finne løsninger som gjør at deres kunder enklere kan finne riktig størrelse.

– Vi spør kunder som har kjøpt et produkt om å gi en tilbakemelding om størrelsen i kundeomtalene. Vi prøver også mange av plaggene selv og kan på den måten gjøre egne vurderinger om de er normal, stor eller liten i størrelsen og informere om det i produktteksten. I tillegg tar vi mange bilder på egenhånd med modeller for å vise fram passform og størrelse på en god måte. Vi ser hele tiden etter nye og bedre løsninger, men de må være enkle for kundene å benytte seg av. Målebånd eller lignende krever for stor innsats fra kundene, sier co-gründer og CEO i GetInspired.no, Sindre Landevåg.

1 av 5 japanske motehus bruker virtuelle prøverom

Virtusize er en svensk bedrift som tilbyr virtuelle prøverom. De oppgir at deres løsninger allerede brukes av så mange som 1 av 5 japanske motebutikker på nett. De har også hatt en voldsom vekst i andre deler av Asia. Svenske merkevarer som Acne og Nudie har også tatt i bruk deres virtuelle system.

– Det er i dag utenkelig for mange asiatiske motehus ikke å tilby sine kunder en skreddersydd og digital shoppingopplevelse. Det senker returandelen og øker kundetilfredsheten. Klarnas undersøkelse tyder på at mange norske kunder også ønsker å vite mer om dette, sier administrerende direktør i Virtuesize, Andreas Olausson.

Med deres virtuelle løsninger kan kunden skape seg en digital profil basert på egne kroppsmål. Denne brukes til å sammenligne klærnes mål med deres egne. De kan også visuelt sammenligne størrelsen på plagg de vil kjøpe med egne favorittplagg.

Oslo-folk i særklasse ivrigst til å handle mote på nett

Innbyggerne i Oslo har det siste halvåret brukt klart mest på kjøp av klær og sko på nett gjennom Klarnas betalingsløsninger. De har brukt hele 31 prosent mer enn landsgjennomsnittet.  I Viken, som er nummer to på topplisten, har de brukt fire prosent mer enn gjennomsnittet.

– Beboerne i Oslo har vært i en klasse for seg selv når det gjelder kjøp av mote på nett det siste halvåret. Det har høyst sannsynlig sammenheng med koronapandemien. Mange her har nok unngått å besøke steder med mange mennesker, som kjøpesentre og fysiske butikker. Det kan også skyldes at interessen for mote blant våre kunder i hovedstaden er høyere og det langt bredere tilbudet som er tilgjengelig på nett, sier markedsdirektøren i Klarna Norge.

Kvinner står for 84 prosent av totalomsetningen i kategorien

Etter å ha analysert alle sine norske kles- og skokjøp, har også Klarna kommet frem til at den mest populære tiden å gjennomføre netthandelen på er søndag kveld mellom klokken 19 og 20. Hele 64 prosent av kjøpene blir gjort med mobiltelefon.

– Søndag ettermiddag og kveld er generelt sett det tidspunktet i uken hvor flest gjennomfører sine nettkjøp. Det er også tilfelle for motesegmentet. Det har nok sammenheng med at mange slapper av på kvelden hjemme, og at antall gjøremål som må utføres, er begrenset, sier Elvestad.

Ifølge statistikken fra Klarna står kvinner bak 84 prosent av totalomsetningen innenfor netthandel av klær og sko. Aldersgruppen som bruker mest på kategorien er de mellom 36 og 55 år.

Klarnas shoppingindeks, klær og sko, siste halvåret

Fylke

Shoppingindeks (per person) *

Oslo

131

Viken

104

Vestland

97

Vestfold og Telemark

96

Trøndelag

96

Innlandet

95

Møre og Romsdal

93

Troms og Finnmark

90

Rogaland

88

Nordland

86

Agder

84

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens handling i perioden 21. mars-21. september 2020 innenfor segmentet klær og sko. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Kontakter

Bilder

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Klarna ble grunnlagt i 2005 med en klar ambisjon om å få slutt på utrygg netthandel. I dag er selskapet en av Europas største banker, kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger.

Med mer enn 2700 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 200 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

I 2014 slo vi oss sammen med SOFORT og dannet Klarna Group.

Følg saker fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom