
Kraftig økning i nettsalget av erotiske artikler under koronapandemien

– Det er helt åpenbart at nedstengingen i forbindelse med koronapandemien har ført til at salg av alle former for underholdning og lek i hjemmet har økt. Det er derfor ikke unaturlig at salget av erotiske artikler flere ganger i denne perioden har toppet våre oversikter over kategoriene med høyest vekst, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.
Statistikken er hentet fra de butikkene som selger erotiske produkter blant Klarnas mer enn 7100 norske nettbutikker fra 1. april til 31. oktober i år, og sammenlignet med samme periode i fjor. Mellom en tredjedel og halvparten av alt nettsalg i Norge går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger.
Unge kvinner handler mer enn unge menn
På fylkesnivå er det innbyggerne i Vestfold og Telemark som har handlet mest erotiske artikler per innbygger. Der har de brukt hele 30 prosent mer enn landsgjennomsnittet på sexleketøy, oljer og erotiske klær. Blant Norges 10 største kommuner er det Drammen som topper listen. Her har de per innbygger brukt hele 20 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Fredrikstad (8 prosent over gjennomsnittet).
– Vi har også sett en klar tendens til at kvinner i langt større grad enn tidligere handler innenfor denne kategorien. Bare i løpet av det siste året har deres andel av totalsalget økt med hele syv prosentpoeng, til 46 prosent. Blant de under 35 år står kvinner allerede for de fleste kjøpene. Så selv om menn fremdeles står for over 54 prosent av det totale volumet i kategorien, har veksten blant kvinner, spesielt i de yngre aldersgruppene, vært signifikant, sier Elvestad.
1 av 10 har handlet erotikk på nett så langt i år
I en stor representativ undersøkelse Klarna har gjennomført blant mer enn 1000 nordmenn, oppgir en av ti som har netthandlet i år at de også har kjøpt erotiske artikler. 5 prosent av de som skal handle sier også at de planlegger innkjøp innenfor denne kategorien i forbindelse med Black Friday-uken.
– Vi har hatt en kraftig omsetningsvekst, opptil 150 prosent i enkeltmåneder, siden pandemien traff oss. Dette har skjedd før jul, som er vår høysesong, har startet. For oss er Singles Day nesten like viktig som Black Friday, sier presseansvarlig i Nytelse.no, Maria K. Ebbestad, en av Norges største nettbutikker innen sexleketøy og erotiske produkter.
Hos dem har økningen vært størst på produkter som retter seg mot par og kvinner.
– Womanizer er det produktet som har hatt absolutt størst økning, sammen med parvibratorer som også har økt kraftig. For menn er det Arcwave som har vært svært populært den siste tiden, sier Ebbestad.
De som har kjøpt mest erotiske artikler de siste syv månedene er mellom 18 og 35 år. Ifølge Klarnas statistikk er de mest populære tidspunktene å handle erotikk på mellom klokken 20 og 21 på søndag kveld.
Fylkesshoppetoppen, erotiske artikler så langt i 2020
Fylke |
Shoppingindeks* |
Norge |
100 |
Vestfold og Telemark |
130 |
Troms og Finnmark |
117 |
Nordland |
115 |
Møre og Romsdal |
111 |
Innlandet |
109 |
Trøndelag |
102 |
Vestland |
98 |
Viken |
96 |
Rogaland |
96 |
Agder |
87 |
Oslo |
78 |
* Shoppingindeksen viser hvor mye mer eller mindre det er brukt på netthandel av erotiske artikler per innbygger gjennom Klarnas betalingsløsninger, sammenlignet med landet for øvrig. En lavere indeks betyr at innbyggerne i fylket har handlet mindre enn gjennomsnittet. En høyere indeks betyr at de har handlet mer.
Kilde: Klarnas salgsstatistikk 1. april- 31. oktober 2020
Kontakter
Maria K. Ebbestad
Presse- og markedsansvarlig, Nytelse.no
+ 47 984 67 280
Maria@nytelse.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: