Klarna

Kraftig økning i nettsalget av erotiske artikler under koronapandemien

Del
Nettsalget av erotiske artikler som sexleketøy, oljer og erotiske klær har økt med hele 65 prosent i koronaperioden, sammenlignet med samme periode i fjor. Spesielt innbyggerne i Vestfold og Telemark kjøper mye innenfor denne kategorien.

– Det er helt åpenbart at nedstengingen i forbindelse med koronapandemien har ført til at salg av alle former for underholdning og lek i hjemmet har økt. Det er derfor ikke unaturlig at salget av erotiske artikler flere ganger i denne perioden har toppet våre oversikter over kategoriene med høyest vekst, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Statistikken er hentet fra de butikkene som selger erotiske produkter blant Klarnas mer enn 7100 norske nettbutikker fra 1. april til 31. oktober i år, og sammenlignet med samme periode i fjor. Mellom en tredjedel og halvparten av alt nettsalg i Norge går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger.

Unge kvinner handler mer enn unge menn

På fylkesnivå er det innbyggerne i Vestfold og Telemark som har handlet mest erotiske artikler per innbygger. Der har de brukt hele 30 prosent mer enn landsgjennomsnittet på sexleketøy, oljer og erotiske klær. Blant Norges 10 største kommuner er det Drammen som topper listen. Her har de per innbygger brukt hele 20 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Fredrikstad (8 prosent over gjennomsnittet).

– Vi har også sett en klar tendens til at kvinner i langt større grad enn tidligere handler innenfor denne kategorien. Bare i løpet av det siste året har deres andel av totalsalget økt med hele syv prosentpoeng, til 46 prosent. Blant de under 35 år står kvinner allerede for de fleste kjøpene. Så selv om menn fremdeles står for over 54 prosent av det totale volumet i kategorien, har veksten blant kvinner, spesielt i de yngre aldersgruppene, vært signifikant, sier Elvestad.

1 av 10 har handlet erotikk på nett så langt i år

I en stor representativ undersøkelse Klarna har gjennomført blant mer enn 1000 nordmenn, oppgir en av ti som har netthandlet i år at de også har kjøpt erotiske artikler. 5 prosent av de som skal handle sier også at de planlegger innkjøp innenfor denne kategorien i forbindelse med Black Friday-uken.

– Vi har hatt en kraftig omsetningsvekst, opptil 150 prosent i enkeltmåneder, siden pandemien traff oss. Dette har skjedd før jul, som er vår høysesong, har startet.  For oss er Singles Day nesten like viktig som Black Friday, sier presseansvarlig i Nytelse.no, Maria K. Ebbestad, en av Norges største nettbutikker innen sexleketøy og erotiske produkter.

Hos dem har økningen vært størst på produkter som retter seg mot par og kvinner.

– Womanizer er det produktet som har hatt absolutt størst økning, sammen med parvibratorer som også har økt kraftig. For menn er det Arcwave som har vært svært populært den siste tiden, sier Ebbestad.

De som har kjøpt mest erotiske artikler de siste syv månedene er mellom 18 og 35 år. Ifølge Klarnas statistikk er de mest populære tidspunktene å handle erotikk på mellom klokken 20 og 21 på søndag kveld.

Fylkesshoppetoppen, erotiske artikler så langt i 2020

Fylke

Shoppingindeks*

Norge

100

Vestfold og Telemark

130

Troms og Finnmark

117

Nordland

115

Møre og Romsdal

111

Innlandet

109

Trøndelag

102

Vestland

98

Viken

96

Rogaland

96

Agder

87

Oslo

78

 * Shoppingindeksen viser hvor mye mer eller mindre det er brukt på netthandel av erotiske artikler per innbygger gjennom Klarnas betalingsløsninger, sammenlignet med landet for øvrig. En lavere indeks betyr at innbyggerne i fylket har handlet mindre enn gjennomsnittet. En høyere indeks betyr at de har handlet mer.

Kilde: Klarnas salgsstatistikk 1. april- 31. oktober 2020

Kontakter

Maria K. Ebbestad
Presse- og markedsansvarlig, Nytelse.no
+ 47 984 67 280
Maria@nytelse.no

Bilder

Last ned bilde
Maria K. Ebbestad, Presse- og markedsansvarlig, Nytelse.no
Maria K. Ebbestad, Presse- og markedsansvarlig, Nytelse.no
Last ned bilde
Last ned bilde
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye