Kraftig økning i nettsalget av erotiske artikler under koronapandemien

Nettsalget av erotiske artikler som sexleketøy, oljer og erotiske klær har økt med hele 65 prosent i koronaperioden, sammenlignet med samme periode i fjor. Spesielt innbyggerne i Vestfold og Telemark kjøper mye innenfor denne kategorien.

– Det er helt åpenbart at nedstengingen i forbindelse med koronapandemien har ført til at salg av alle former for underholdning og lek i hjemmet har økt. Det er derfor ikke unaturlig at salget av erotiske artikler flere ganger i denne perioden har toppet våre oversikter over kategoriene med høyest vekst, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Statistikken er hentet fra de butikkene som selger erotiske produkter blant Klarnas mer enn 7100 norske nettbutikker fra 1. april til 31. oktober i år, og sammenlignet med samme periode i fjor. Mellom en tredjedel og halvparten av alt nettsalg i Norge går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger.

Unge kvinner handler mer enn unge menn

På fylkesnivå er det innbyggerne i Vestfold og Telemark som har handlet mest erotiske artikler per innbygger. Der har de brukt hele 30 prosent mer enn landsgjennomsnittet på sexleketøy, oljer og erotiske klær. Blant Norges 10 største kommuner er det Drammen som topper listen. Her har de per innbygger brukt hele 20 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Fredrikstad (8 prosent over gjennomsnittet).

– Vi har også sett en klar tendens til at kvinner i langt større grad enn tidligere handler innenfor denne kategorien. Bare i løpet av det siste året har deres andel av totalsalget økt med hele syv prosentpoeng, til 46 prosent. Blant de under 35 år står kvinner allerede for de fleste kjøpene. Så selv om menn fremdeles står for over 54 prosent av det totale volumet i kategorien, har veksten blant kvinner, spesielt i de yngre aldersgruppene, vært signifikant, sier Elvestad.

1 av 10 har handlet erotikk på nett så langt i år

I en stor representativ undersøkelse Klarna har gjennomført blant mer enn 1000 nordmenn, oppgir en av ti som har netthandlet i år at de også har kjøpt erotiske artikler. 5 prosent av de som skal handle sier også at de planlegger innkjøp innenfor denne kategorien i forbindelse med Black Friday-uken.

– Vi har hatt en kraftig omsetningsvekst, opptil 150 prosent i enkeltmåneder, siden pandemien traff oss. Dette har skjedd før jul, som er vår høysesong, har startet.  For oss er Singles Day nesten like viktig som Black Friday, sier presseansvarlig i Nytelse.no, Maria K. Ebbestad, en av Norges største nettbutikker innen sexleketøy og erotiske produkter.

Hos dem har økningen vært størst på produkter som retter seg mot par og kvinner.

– Womanizer er det produktet som har hatt absolutt størst økning, sammen med parvibratorer som også har økt kraftig. For menn er det Arcwave som har vært svært populært den siste tiden, sier Ebbestad.

De som har kjøpt mest erotiske artikler de siste syv månedene er mellom 18 og 35 år. Ifølge Klarnas statistikk er de mest populære tidspunktene å handle erotikk på mellom klokken 20 og 21 på søndag kveld.

Fylkesshoppetoppen, erotiske artikler så langt i 2020

Agder

87

78

* Shoppingindeksen viser hvor mye mer eller mindre det er brukt på netthandel av erotiske artikler per innbygger gjennom Klarnas betalingsløsninger, sammenlignet med landet for øvrig. En lavere indeks betyr at innbyggerne i fylket har handlet mindre enn gjennomsnittet. En høyere indeks betyr at de har handlet mer.

Kilde: Klarnas salgsstatistikk 1. april- 31. oktober 2020

Maria K. Ebbestad
Presse- og markedsansvarlig, Nytelse.no
Maria@nytelse.no

Maria K. Ebbestad, Presse- og markedsansvarlig, Nytelse.no
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge

Med mer enn 2700 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 200 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.