Klarna

Kraftig økning i interessen for bærekraftig shopping under pandemien

Del
Mer enn 6 av 10 nordmenn under 46 år oppgir at de har handlet mindre, kjøpt mer brukt, bærekraftige merker eller gjenbrukt klærne sine i løpet av pandemien. Det store flertallet av disse ønsker å fortsette med dette også etter pandemien er over.

I en stor internasjonal undersøkelse er Norge blant landene hvor flest oppgir at de redesigner eller bruker tøyet sitt om igjen mer enn før pandemien.

– I løpet av pandemien har mange renset i garderobeskapet sitt, og funnet gamle plagg som har blitt nye favoritter. De mange garderobeutfordringene som har gått viralt på nett har nok påvirket mye. Det samme har «challenges» som å kjøpe ett plagg i måneden og lignende, sier Klarnas globale Fashion Director, Emilia de Poret.

Det er i en stor internasjonal moteundersøkelse betaling- og shoppingløsningen Klarna har fått utført i 15 land, deriblant Norge, dette kommer frem. Mer enn 15 000 personer i aldersgruppen 18-45 år har sagt hva de mener om mote og hvordan det har påvirket dem i forbindelse med pandemien og den forestående gjenåpningen.

Nordmenn blant de som gjenbruker eller redesigner mest

Av de 15 landene er det bare spanjoler, belgiere og italienere som i større grad enn nordmenn har redesignet eller brukt klær de allerede har fremfor å kjøpe nytt enn før pandemien. Hele 16 prosent av nordmenn oppgir de har gjort dette. Mer enn en av fire (27 %) har handlet mindre mote under pandemien, mens 12 prosent har valgt et mer bærekraftig merke. Syv prosent av de spurte har også startet å kjøpe mer brukte klær.

– Forklaringen på at flere har handlet mindre og mer bærekraftig under pandemien kan selvsagt være at vi ikke har vært like mye ute blant andre mennesker. Samtidig tyder mye på at interessen for mindre nye klær og mer brukt og bærekraftig mote kanskje har fått flere til å tenke over om de virkelig trenger alt det de kjøper. Det er i så fall bra for miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mange vil fortsette med «ny» og mer bærekraftig stil

Av alle nordmennene som oppgir de har handlet mote på en måte som er mer bærekraftig i løpet av pandemien, oppgir hele 85 prosent av disse at de vil fortsette å vanen når pandemien er over.

Slik har nordmenn handlet mer bærekraftig under pandemien:

1. Handlet mindre (27 %)

2. Redesignet (oppsirkulert) eller brukt klærne jeg har mer (16 %)

3. Handlet mer bærekraftige merker (12 %)

4. Handlet mer brukt (7 %)

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye