Kraftig økning i interessen for bærekraftig shopping under pandemien
I en stor internasjonal undersøkelse er Norge blant landene hvor flest oppgir at de redesigner eller bruker tøyet sitt om igjen mer enn før pandemien.
– I løpet av pandemien har mange renset i garderobeskapet sitt, og funnet gamle plagg som har blitt nye favoritter. De mange garderobeutfordringene som har gått viralt på nett har nok påvirket mye. Det samme har «challenges» som å kjøpe ett plagg i måneden og lignende, sier Klarnas globale Fashion Director, Emilia de Poret.
Det er i en stor internasjonal moteundersøkelse betaling- og shoppingløsningen Klarna har fått utført i 15 land, deriblant Norge, dette kommer frem. Mer enn 15 000 personer i aldersgruppen 18-45 år har sagt hva de mener om mote og hvordan det har påvirket dem i forbindelse med pandemien og den forestående gjenåpningen.
Nordmenn blant de som gjenbruker eller redesigner mest
Av de 15 landene er det bare spanjoler, belgiere og italienere som i større grad enn nordmenn har redesignet eller brukt klær de allerede har fremfor å kjøpe nytt enn før pandemien. Hele 16 prosent av nordmenn oppgir de har gjort dette. Mer enn en av fire (27 %) har handlet mindre mote under pandemien, mens 12 prosent har valgt et mer bærekraftig merke. Syv prosent av de spurte har også startet å kjøpe mer brukte klær.
– Forklaringen på at flere har handlet mindre og mer bærekraftig under pandemien kan selvsagt være at vi ikke har vært like mye ute blant andre mennesker. Samtidig tyder mye på at interessen for mindre nye klær og mer brukt og bærekraftig mote kanskje har fått flere til å tenke over om de virkelig trenger alt det de kjøper. Det er i så fall bra for miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mange vil fortsette med «ny» og mer bærekraftig stil
Av alle nordmennene som oppgir de har handlet mote på en måte som er mer bærekraftig i løpet av pandemien, oppgir hele 85 prosent av disse at de vil fortsette å vanen når pandemien er over.
Slik har nordmenn handlet mer bærekraftig under pandemien:
1. Handlet mindre (27 %)
2. Redesignet (oppsirkulert) eller brukt klærne jeg har mer (16 %)
3. Handlet mer bærekraftige merker (12 %)
4. Handlet mer brukt (7 %)
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom