Kraftig økning i interesse for netthandel: Hus og hage og dagligvarer øker mest

Det viser Klarnas kvartalsvis shoppingundersøkelse for fjerde kvartal 2022*. Dette er en stor undersøkelse som er foretatt blant hele 21 770 respondenter i 17 vestlige land, inklusive Norden, store deler av Vest- og Sør-Europa, USA og Australia.
Bare fra fjerde kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022 har andelen nordmenn som foretrekker mest netthandel fremfor fysisk handel økt med hele 27 prosent – fra 22 til 28 prosent. Tilsvarende for fysiske butikker er 32 prosent (en nedgang på 8 prosent.) De resterende har ingen sterke preferanser for den ene eller andre salgskanalen.
- Selv om nordmenn fremdeles er blant dem i undersøkelsen som handler minst jevnlig på nett, bare knappe 1 av 4 oppgir at de gjorde dette ukentlig eller oftere i fjerde kvartal i fjor, tyder denne kraftige økningen på at netthandel kan bli enda viktigere for flere fremover. Våre undersøkelser tyder på at spesielt muligheten for å finne lavere priser er viktig for at kundene velger nett. Det er nok en medvirkende årsak til at vi nå ser at interessen for netthandel er økende – noe som er verdt å merke seg for aktørene i dette markedet, sier Klarna Norge-sjef, Geir Østby.
– Kan være mye å tjene på digital satsing spesielt innenfor disse kategoriene
I den globale undersøkelsen er det mange av de samme kategoriene, dagligvarer, farmasøytiske produkter og hus og hage, som peker seg ut som de som per i dag handles i fysiske butikker, men som samtidig har hatt den kraftigste økningen i netthandelspreferansen i løpet av de siste par årene.
– Det kan tyde på spesielt butikker som opererer innenfor disse kategoriene kan ha mye å tjene på å satse på mer digitalt i tiden fremover, sier Østby.
Mens hele 78 prosent av de spurte mente at prisene var lavere på nett enn i fysisk butikk og at dette var den viktigste fordelen, oppga 77 prosent at også muligheten til å sammenligne priser var lettere på nett. Nesten like mange (76 %) mente at netthandel også sparte dem tid – i forhold til handel i fysisk butikk.
Doblet interesse for å bli varslet om prisreduksjoner
Både i Klarnas app og hos Klarnas prissammenligningstjeneste, Prisguiden.no, kan forbrukerne nå få et prisvarsel når et produkt faller i pris. Det har det ifølge Østby vært en enorm økning i interesse for å motta slike varsler så langt i 2023.
– Bare i løpet av januar i år har Prisguiden fått mer enn dobbelt så mange prisforespørsler fra prisbevisste nordmenn om å bli varslet dersom et produkt faller i pris. Det er et tydelig tegn på at mange er langt mer bevisste på pris, noe vi også så tydelige tegn på gjennom hele julehandelen. Det er til dels store besparelser på å shoppe smart og benytte seg av de mange verktøyene som etter hvert er tilgjengelig.
Enda viktigere for nettbutikker å kunne tilby mer sosial interaksjon
– Selv om flere nordmenn foretrekker netthandel, så er det fremdeles slik at det store flertallet, hele 7 av 10, synes den totale handleopplevelsen er bedre i fysisk butikk. Spesielt den sosiale kontakten og servicen trekkes frem som grunner til dette. Da blir det enda viktigere for nettbutikker også å kunne tilby dette – og ta i bruk nyere verktøy, som live shopping og personlig service via chat og video – som vårt Virtual Shopping-verktøy, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby.
Ifølge undersøkelsen har 13 prosent av nordmenn deltatt i et live-shopping-event. Det er omtrent like mange som i Sverige (14 %), men klart færre enn i USA, som topper denne oversikten. Der har 29 prosent deltatt i live-shopping. Også i Tyskland, Storbritannia og Australia har 1 av 5 deltatt i live-shopping.
Hele 3 av 4 nordmenn mener nettbutikker kontinuerlig bør investere i ny teknologi for å møte økende forbrukerforventninger til handleopplevelsen. Det flest ønsker seg er teknologier som gjør at betalingen er friksjonsfri når de netthandler (51 %), produktanbefalinger basert på deres egne preferanser (44 %), digital gjenkjenning med personlig velkomst og service i nettbutikken (35 %) og virtuelle butikker/ prøverom (33 %).
Kategoriene hvor preferansen for netthandel økte mest fra Q4 2021**:
1. Hus og hage: + 47 % (18 prosent foretrekker nett)
2. Dagligvarer: +46 % (19 prosent foretrekker nett)
3. Smykker og accessoirer: +40 % (20 prosent foretrekker nett)
4. Farmasøytiske produkter: +35 % (25 prosent foretrekker nett)
5. Skjønnhetsprodukter: + 33 % (28 prosent foretrekker nett)
6. Klær og sko: +29 % (32 prosent foretrekker nett)
7. Barneprodukter: + 28 % (16 prosent foretrekker nett)
7. Bildeler og bilprodukter: + 28 % (21 prosent foretrekker nett)
9. Sport og fritid: +24 % (27 prosent foretrekker nett)
10. Underholdning: +20 % (42 prosent foretrekker nett)
11. Elektronikk: +16 % (33 prosent foretrekker nett)
12. Erotiske artikler og sexleketøy: Uendret (31 prosent foretrekker nett)
*Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 17 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 21 770 respondenter (1383 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 450 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.
** Økning, preferanse for netthandel sammenlignet med Q4 2021 (Andelen som oppgir de foretrekker å gjøre det meste av sin shopping på nett innenfor kategorien) De resterende foretrekker enten fysisk butikk (totalt 32 prosent i Q4 2022), eller de har ingen klar preferanse mellom netthandel og handel i fysisk butikk (40 prosent totalt i Q4 2022).
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder





Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Nordmenn på brukthandelstoppen i stor internasjonal undersøkelse25.5.2023 06:53:04 CEST | Pressemelding
Flere nordmenn har solgt brukte produkter enn i noe annet land viser en stor internasjonal undersøkelse. Hele 3 av 10 er nå også mer interessert i å selge brukt enn de var for ett år siden.
Oslo og Berlevåg på den norske netthandelstoppen så langt i år3.5.2023 07:08:11 CEST | Pressemelding
Oslo er det fylket i Norge hvor det ble netthandlet mest fra per person i første kvartal 2023. Blant kommunene er det Berlevåg i Troms og Finnmark som er på netthandelstoppen. Her netthandlet innbyggerne hele 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde i årets tre første måneder.
Klarnas globale vårlansering: Ny app med AI-dreven feed, gratis shoppingassistent og nye løsninger for butikker og innholdsskapere25.4.2023 13:30:00 CEST | Pressemelding
En helt ny Klarna-app og smarte tjenester som både hjelper deg å finne det du ønsker og å videreselge det du ikke trenger. Det var blant nyhetene da den globale shopping- og betalingstjenesten i dag hadde sin halvårige Spotlight produktlansering.
Stor Klarna og Reddit-liste: Her er 15 av de mest populære produktene som varer lengst uten å gå i stykker18.4.2023 07:34:45 CEST | Pressemelding
Sandaler fra Birkenstock, termos fra Stanley eller ryggsekk fra JanSport er, uavhengig av kategori, blant de produktene som holder lengst uten å gå i stykker. Det fremgår av en analyse av anbefalingene til mer enn 1,4 millioner brukere av Reddit-forumet «Buy it for Life», blant annet ved bruk av ChatGPT.
Kraftig endring i handlevanene: Rimeligere produkter og mer research6.4.2023 07:18:48 CEST | Pressemelding
Flere nordmenn opplever nå at deres månedslønn varer kortere enn den gjorde for bare ett år siden. Tøffere økonomiske tider har ført til endrede handlevaner og økt bruk av prissammenligningstjenester på nett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom