Kraftig fall i markedet for forbrukslån og usikret kreditt

Virusutbruddet har ført til full stans i det norske markedet for forbrukslån. Noen aktører melder om et omsetningsfall på over 50%.
Markedet for usikret kreditt faller som følge av virusutbruddet | Foto: Istock

Antallet søknader om forbrukslån har falt markant den siste uken, i takt med at nordmenn holder igjen på forbruket sitt.

- De siste 14 dagene har antallet formidlede søknader om forbrukslån falt med over 50%. Utviklingen er dramatisk og vi forventer en ytterligere forverring, sier Lars J. Gundersen, produktansvarlig hos låneportalen Forbrukslån.no.

Fallet i formidlede søknader om lån uten sikkerhet følger den samme utviklingen som resten av norsk næringsliv. Nordmenn har strammet inn på den økonomiske livreimen i kjølvannet av virusutbruddet.

Omfanget er ukjent

Utenom Forbrukslån.no har kun et begrenset antall aktører gitt innsyn i sine omsetningstall. Ett av disse selskapene er Santander Bank, som ifølge NRK har sett en reduksjon på mellom 30-35% i antallet søknader om lån. Banken oppgir samtidig at antallet søknader om betalingsutsettelse er firedoblet over samme periode.

Det tyder på at en betydelig andel av norske gjeldstakere nå har fått problemer med å betjene gjelden sin.

Følger en negativ trend

Forbrukslånmarkedet hadde allerede begynt å slå sprekker det siste året.

Finanstilsynet kunne i slutten av februar opplyse at misligholdet av forbrukslån hadde steget til 11,00%, som utgjorde en økning på 3,7% målt over en 12-måneders periode.

Enda høyere var tallet blant bankene som spesialiserer seg innen usikrede lån, derav kredittkort og forbrukslån. Hos denne gruppen steg misligholdte lån til 15,8%, som tilsvarer en årlig økning på 6%. Tilsynet har fra tidligere oppgitt at 20% av all forbruksgjeld sendes til inkasso.

Økt mislighold har også påvirket bunnlinjen hos bankene, i form av betydelige avskrivninger. Sett under ett måtte norske banker skrive ned verdier for over 2,5 milliarder kroner i 2019. Til sammenligning lå det samme tallet på 1,9 milliarder kroner I 2018.

Virusutbruddet har trolig forsterket denne trenden ytterligere, ved å legge økonomisk press på låntakere med høy gjeldsgrad.

Flere utfordringer i vente

Koronavirusets inntog i Norge har ført til lammelse i store deler av norsk næringsliv. Som en konsekvens av dette har arbeidsledigheten bykset opp til rekordnivåer.

Over 295.000 nordmenn står nå registrert som arbeidsledige, og man må så langt tilbake som 2 verdenskrig for å finne et lignende omfang. Målt i prosentandel tilsvarer det 10,4% av landets arbeidsstyrke, og utvikligen drives frem av en sterk økning i antallet permitteringer.

Høy arbeidsledighet og tap av inntekt forventes dermed å skape ytterligere problemer for kredittbransjen de neste månedene.

Markedet for usikret kreditt faller som følge av virusutbruddet | Foto: Istock

LWS publiserer økonomirelatert innhold, med fokus på lån og finans.