
Kraftig endring i handlevanene: Rimeligere produkter og mer research

Det viser en fersk representativ undersøkelse* som Klarna har fått utført.
– 4 av 10 nordmenn oppgir nå at månedslønnen deres ikke strekker til hele måneden. 64 prosent av disse sier at lønnen nå varer kortere enn for ett år siden. Vi så det før jul og har sett det i de første månedene i 2023 at tøffere økonomiske tider, også fører til at langt flere handler smartere og er mer prisbevisste. Både bruken av prissammenligningstjenester på nett, og hva vi faktisk søker etter av konkrete produkter, viser dette, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Fra februar i fjor til i år har konsumprisindeksen i Norge steget med hele 6,3 prosent. Det er de yngre aldersgruppene (18-42 år) og kvinner som er overrepresentert blant dem som ikke får månedslønnen eller den månedlige utbetalingen til å strekke til neste lønningsdag.
- Samtidig som at antall søk med Prisguiden, som er del av Klarna, har økt fra i fjor, har også antall nordmenn som blir bedt om å få prisvarsel når en vare faller i pris, nesten doblet seg de første to månedene i 2023 (+91 %).
- Hele 62 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de nå bruker mer tid og research når de skal foreta et kjøp enn de gjorde for 12 måneder siden. Av disse oppgir hele 97 prosent at de vil fortsette med dette også i tiden fremover.
- 1 av 4 nordmenn (26 %) oppgir også at de planlegger å bruke mindre penger fremover og vil spare mer.
– Det kan tyde på at de økonomiske tidene vi går gjennom nå, kan være med å forandre handlemønsteret til mange på en mer varig måte – ved å benytte seg hyppigere av smarte verktøy som enkelt gir deg oversikt over egen bruk, eller best pris på produktet du er ute etter, og vente med å kjøpe om sjansen for å gjøre et bedre kjøp senere er større. Det er i så fall positivt at vi alle tar mer bevisste valg og shopper smartere, sier Elvestad.
Søker mer etter billigere produkter – gjennomsnittspris ned 27 prosent på ett år
Ifølge Prisguidens egen prisekspert, Erik-Andreassen Perez, er også et mer prisbevisst handlemønster synlig i nordmenns søkestatistikk hos dem de siste tre månedene.
- Den gjennomsnittlige prisen på de 200 mest søkte produktene fra 1. januar til 23. mars har gått markant ned – med hele 27 prosent, fra 4805 kroner i fjor til 3490 kroner i år.
- Mens de tre klart mest søkte Apple iPhone-modellene i fjor var en variant av den nyeste modellen da, er alle de mest søkte Apple iPhone-modellene i år rimeligere og eldre modeller.
- Airfryere, som også var et populært produkt i fjor, har blitt enda mer ettertraktet i år. Dette er en form for matlaging som også kan spare strøm – sammenlignet med bruk av stekeovn.
- Søk på priser på innbytte av propanbeholdere har også økt kraftig så langt i år, og er nå blant helt oppe på 14. plass på «søketoppen". I fjor lå dette helt nede på en 62. plass. I periodene hvor strømprisene har vært på sitt høyeste, har propanovner blitt omtalt som et rimeligere oppvarmingsalternativ.
– Det er spesielt to klare utviklingstrender blant de mest søkte produktene i år – sammenlignet med i fjor. Det viktigste er at nordmenn gjennomgående søker etter rimeligere produkter nå enn da. Det er også flere produkter inne på topplisten i år, som har vært på tilbud i deler av perioden – som joggesko og ryggsekker, sier prisekspert i Klarna Prisguiden, Erik Andreassen-Perez.
Flere søker etter brukt- og demovarer
De har også merket en kraftig økning i interessen for brukte produkter eller demovarer – som selges til reduserte priser.
– Akkurat nå ligger mer enn 5000 brukt- og demovarer, og interessen for dette har nærmest bare økt i takt med de økte renteutgiftene som mange har fått. Det er en perfekt måte å handle på – som både sparer lommeboken og miljøet, sier Andreassen-Perez.
Dette er de 20 mest søkte produktene så langt i 2023**
1. Sony PlayStation 5 |
2. Bjørkeved 15 kg / 40 liter |
3. Oakley Flight Deck, skibriller |
4. Holzweiler Besseggen |
5. Cosori Premium Airfryer |
6. Hoka One Clifton 8 (Herre) |
7. DB The Strøm 30L, sekk |
8. Apple iPhone 13 128 GB |
9. Sony WH-1000XM4, øretelefoner |
10. Ralph Lauren Pullover Hoodie |
11. Apple iPhone 13 Pro 128 GB |
12. Apple iPhone 11 128 GB |
13. Oakley Line Miner, skibriller |
14. Propanfylling Kompositt Innbytte 10kg |
15. Hoka One Clifton 8 (dame) |
16. DB The Strøm 20L, sekk |
17. Hogwarts Legacy, spill |
18. Samsung Galaxy S22 Ultra 256 GB |
19. Apple iPad 64GB (2021) |
20. Monster 24x500ml, energidrikke |
* Den representative undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyseforetaket Dynata for Klarna i februar 2023. 1002 nordmenn over 18 år deltok i den web-baserte undersøkelsen.
**1. januar-23.mars 2023, Prisguiden
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen-PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder





Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: