Kraftfullt samarbeid om mer norsk mat

Målet er å bruke forskningen og utviklingen til å øke bruken av norsk korn og proteinvekster i mat.
– Partnerskapets visjon er å øke andelen norsk korn i matproduksjon fra dagens cirka 50 prosent opp til 90 prosent i 2030. Det er ambisiøst, men vi har tro på at det skal være mulig, sier Egil Olsvik, styreleder for partnerskapet.
– Med denne visjonen setter vi også en god bærekraftstrategi: Mer norske råvarer, et styrket biologisk mangfold og sikring av bærekraft i hele verdikjeden, sier Egil Olsvik
Partnerskap
Nå lanseres «Partnerskap for matkorn og planteproteiner». Torsdag 26. august møttes representantene til det første fysiske møtet på Ås.
Det forpliktende samarbeidet favner kjente mataktører som blant andre Felleskjøpet Agri, Rema 1000, Coop, NorgesGruppen, Orkla, Läntmannen Ceralia, Norgesmøllene. Også de fire store forskningsinstitusjonene NMBU, Nofima, Nibio og Graminor deltar sammen med Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, BKLF og NHO-systemet i partnerskapet.
Styringsgruppa ledes av Egil Olsvik, som også er styreleder ved fakultetet BIOVIT, NMBU og tidligere konserndirektør i Nortura.
– Gjennom et så bredt partnerskap ligger det enorme muligheter for å styrke samspillet, innsatsen og kompetansen i hele verdikjeden for å øke produksjonen og forbruket av norsk matkorn og planteprotein, sier Anne Jødahl Skuterud, styreleder i Felleskjøpet Agri.
Sentrale satsingsområder
I dag foregår norsk kornproduksjon i flere regioner, men hovedtyngden ligger på Østlandet, som står for om lag 80 % av volumet som produseres. Det er først og fremst mathvete som benyttes til matkorn.
Partnerskapet mener det er grunnlag for å øke produksjonen og forbruket av norsk matkorn og har allerede identifisert noen sentrale satsingsområder:
- Øke norskandelen i matmel til 90%
- Norsk havre i norske gryn
- Ta havredrikken hjem
- Gjøre tacolefsa norsk
– Norske forbrukere ønsker norske råvarer på kjente og nye produkter. Økt bruk av norske kornråvarer og planteproteiner en del av vår strategi for bærekraft og konkurransekraft, sier Rune Johnsen i Norgesmøllene.
– Mer bevisste forbrukere stiller større krav til oss i vår produktutvikling. Økt krav om norske kornråvarer og bærekraft må vi som bransje levere på, sier Dorthe Gill Brudvik i Coop.
Det er ytterligere et mål med at partnerskapet at produksjonen av proteinrike vekster til mat skal økes.
– Stort potensiale
Etterspørselen etter proteinvekster i det daglige kostholdet er økende, og henger sammen med et økt fokus på plantebasert kost, en trend som i dagligvare blir omtalt som et gradvis skifte i forbruket. Dette markedet dekkes i dag hovedsakelig gjennom import. Klimaendringer og utviklingen i planteforedling er forhold som styrker muligheten for å øke norsk produksjon av proteinvekster.
– Et varmere klima gir nye dyrkningsmuligheter. Teknologi- og kunnskapsutviklingen både innen planteforedling, agronomi og prosessteknologi i industrien har de siste ti årene endret seg betydelig og gir nye muligheter. Det ligger stort potensiale i å utnytte den utviklingen til vår fordel. Målet er å øke produksjon og forbruk av norsk matkorn og proteinvekster, sier Egil Olsvik.
Nøkkelord
Kontakter
Mer informasjon:
Egil Olsvik, styreleder:
Tlf: 908 33 254 Epost: egil.olsvik@innolope.no
Per Christian Rålm, sekretær:
Tlf: 917 28 038 Epost: per.christian.ralm@felleskjopet.no
Sigbjørn VedeldSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 932 45 367sigbjorn.vedeld@felleskjopet.noBilder


Om Felleskjøpet Agri
Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 21,2 milliarder i 2024 og har i overkant av 4 200 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe.
Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 36 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agri sitt hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.
Følg pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Felleskjøpet Agri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
Felleskjøpets kjeledress er tilbake – med bedre passform, mer komfort og økt synlighet16.10.2025 08:12:30 CEST | Pressemelding
Etterlengtet og oppgradert: Nå er Felleskjøpets klassiske kjeledress tilbake i butikk. Den nye dressen er skreddersydd for dagens arbeidsliv.
Flere nordmenn spiser bygg – og det trengs som aldri før14.10.2025 12:14:28 CEST | Pressemelding
Årets byggavling kan bli den største som noen gang er registrert i Norge. Samtidig viser ferske tall at interessen for bygg også vokser på norske kjøkken.
Fjøsnissebrusen er reddet – norske bringebær sikrer julestemningen9.10.2025 07:13:40 CEST | Pressemelding
Felleskjøpets julebrus står likevel ikke i fare. Etter en periode med stor usikkerhet, der mangelen på norske bringebær truet årets produksjon, er brusen nå sikret.
Felleskjøpet advarer: – Egenberedskapen i landbruket er for svak7.10.2025 12:16:05 CEST | Pressemelding
Bondesamvirket leverte sist helg en rekke aggregater til bønder i akutt behov for nødstrøm. Nå advarer selskapet mot å vente med beredskapstiltak.
– Akkurat nå er alle kornmottak helt fulle24.9.2025 08:04:53 CEST | Pressemelding
Felleskjøpet Agri står nå i en situasjon der alle kornmottak og lagre er fylt til randen. – Selv om vi har mobilisert alle ressurser – med utskiping, transport og døgnkontinuerlig drift – er kapasiteten sprengt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom