Utviklingsfondet

Korona-krise rammer Malawi med full kraft

President Chakwera erklærer nasjonal krisetilstand etter to uker med dramatisk økning i koronasmitte i Malawi. Sykehusene overveldes nå av en ny bølge med koronapasienter og dødstallene stiger. Senest i går døde det to ministre av korona, og minst 700 av landets helsepersonell er nå smittet.

En ung jente bruker munnbind for å beskytte seg sammen med sin mor i en av butikkene i Lilongwe, Malawi. Foto: AFP/NTB

- Den andre bølgen av koronapandemien har truffet Malawi hardt siden vi gikk inn i det nye året, forteller Victor Katchika-Jere ved vårt landkontor i Lilongwe.

- Sykehusene klarer ikke håndtere alle pasientene de får inn, og dødstallene stiger nå hver dag. Gjenomsnittsalderen på de smittede er bare 35 år. Folk er fortvilet og i ferd med å miste håpet, sier Katchika-Jere videre.

Det er enda uvisst om det er den muterte sør-afrikanske varianten som nå sprer seg i Malawi, og hvorvidt denne treffer unge mennesker hardere enn den tidligere virusvarianten gjenstår å se. Presidenten er imidlertid tydelig på at et stort inntrykk av tilbakevendende Malawiere som har arbeidet i Sør-Afrika, kombinert med mindre fokus på smittevern under høytidsfeiringer må antas å ha bidratt til den dramatiske økningen.

Forbereder ny nedstenging

I lys av krisetilstanden strammes også hverdagslivet inn igjen i Malawi. Skolene begynner nå å stenge ned for andre gang, forteller Katchika-Jere. Dette kun få måneder etter at skolene begynte gjenåpning etter sin 5 måneder lange nedstengning under første bølge. Også kontorer og andre møteplasser stenges ned. Utviklingsfondets ansatte går nå over til hjemmekontor og bøndene i våre prosjekter kan ikke møtes for å dele erfaringer og ferdigheter slik de pleier. Enda mer dramatisk er det at de ikke får dratt på markedet for å selge varene sine. Det fører ikke bare til tapt inntekt for bøndene, men redusert mattilgang for den øvrige befolkningen.

Ingen vaksine i sikte

I sterk kontrast til Europas pågående vaksinasjonsprogram, vil vaksinen etter alle projeksjoner la seg vente på for Malawis befolkning. Kathica-Jere forteller at diskusjonene om vaksiner først nå har har startet på kabinettnivå.

- Vi frykter at den andre bølgen av korona som nå treffer flere av de fattigste landene i sørlige Afrika, vil gjøre mye større skade enn den første. Samfunnene er svekket etter den første bølgen, og de står nå bakerst i vaksinekøen, sier Utviklingsfondets leder Jan Thomas Odegard.

- Det internasjonale samfunnet og Norge må derfor øke innsatsen for å støtte land som Malawi og Mosambik gjennom denne bølgen for å forhindre både en helse- og sultkatastrofe, avslutter Odegard.

Presidenten oppfordrer folket til å gjenoppta og minne hverandre på de viktige smittevernsrutinene som sosial distansering, munnbindbruk og hyppig håndvask. Munnbind er nå påkrevd i det offentlige rom. Samtidig insisterer han på at folket ikke må miste håpet.

Korona-monitor rapporterer fra felt

Covid-19, også kjent som koronaviruset, skaper store utfordringer for hele verden. Spredningen øker kraftig også i fattige land. Det vi opplever nå i Norge, vil ha langt mer ødeleggende effekt i land som knapt har helsevesen. Utviklingsfondet har derfor lansert korona-monitor, en nettside med løpende oppdateringer fra Etiopia, Guatemala, Malawi, Mosambik, Nepal og Somalia. Her er ikke bare tall, men historier og bilder fra vanlige folk.

Les mer her: www.utviklingsfondet.no/korona.

Bilder

Last ned bilde
Jan Thomas Odegard er daglig leder i Utviklingsfondet, og svært bekymret over situasjonen i Malawi nå. Foto: Utviklingsfondet
Victor Katchika-Jere rapporterer direkte fra Lilongwe. Foto: Utviklingsfondet
Last ned bilde
Korona-tiltak utenfor en av butikkene i hovedstaden Lilongwe. Foto: Utviklingsfondet.
Last ned bilde
Slik ser forsiden av The Daily Times, en av Malawis aviser ut i dag. Faksimile: The Daily Times.

Om Utviklingsfondet

Utviklingsfondet
Mariboes gate 8

23109600https://www.utviklingsfondet.no

Utviklingsfondet bekjemper sult og fattigdom. Vi støtter fattige bønder i deres egen kamp for en bedre hverdag. Hvert år når vi ut til over en halv million mennesker i Afrika, Asia og Mellom-Amerika.

Følg pressemeldinger fra Utviklingsfondet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Utviklingsfondet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utviklingsfondet

Kan høstens FN-toppmøter redde verden?13.6.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding

Det spør norske miljø- og utviklingsorganisasjoner om under et frokost-webinar onsdag 16. juni. På 90 tettpakkede minutter får publikum en oppdatering på status etter de digitale forhandlingene som har foregått de siste ukene, og hva som står på agendaen framover. Programmet rommer fagfolk som Dag O. Hessen, forhandlingslederne for de ulike toppmøtene, og organisasjonene selv - før norske topp-politikere møtes til debatt.

Krisen i India rammer Nepal med full styrke7.5.2021 14:56:51 CEST | Pressemelding

Situasjonen i Nepal er på sitt mest kritiske så langt i pandemien og myndighetene sliter med å få kontroll over den eksplosive smitten. Mutantviruset som de siste ukene har spredt seg i India, bæres nå over grensene av fremmedarbeidere som returnerer hjem til sine familier og landsbyer. Utviklingsfondet er blant de som nå frykter at situasjonen i Nepal nå er like ille – om ikke enda verre – enn i nabolandet India.