Korona: Europeiske følger UDs nye reiseråd - har enorm pågang
Reisene må være bestilt før Utenriksdepartementets (UD) reiseråd ble utstedt 14. mars.
- Vi opplever en ekstrem pågang av henvendelser. Derfor er det viktig at vi får hjulpet de med akutt behov for bistand først, understreker Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.
På bakgrunn av UDs offisielle reiseråd som ble lagt frem i dag, 14. mars, velger Europeiske Reiseforsikring å følge myndighetenes sterke anbefaling. Derfor dekkes nå reiser til hele verden frem til 14. april - uavhengig av avreisedato og hvorvidt det foreligger eldre reiseråd på landet. Innenlandsreiser dekkes ikke.
- Vi ønsker å gjøre dette så enkelt og oversiktlig som mulig for kundene våre. Derfor opererer vi nå med én dato uavhengig av reisemål og avreisetidspunkt. Men folk må først ta kontakt med flyselskap eller reisearrangøren sin for refusjon eller ombooking av billetter, før de kontakter oss, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring.
Ber om tålmodighet
- Vi opplever en pågang av henvendelser som er langt utenfor det normale. Vi får mellom fire og fem ganger så mange telefoner som på en vanlig dag. Derfor oppfordrer vi folk med reiser som ikke starter innen 26. mars om å vente med å kontakte oss, slik at vi får hjulpet folk med nært forestående reiser - eller som allerede er på reise, sier Handeland.
På Europeiske.no vil man til enhver tid finne oppdatert informasjon om situasjonen rundt koronautbruddet. Der kan man også melde inn sakene gjennom et digitalt skadeskjema.
- Det er viktig for oss å presisere at det er reisen som må være avbestilt innen reiserådet fra UD utløper, altså 14. april. Det betyr at folk kan avbestille reisen sin nå, for så å kontakte oss i Europeiske i etterkant. På denne måten kan vi få gitt bistand til de av kundene våre som trenger det mest, sier Handeland.
Dekker også kostnader til evakuering
Samtidig med UDs reiseråd, ba myndighetene også om at nordmenn som oppholder seg i utlandet skal komme hjem.
- Vi i Europeiske Reiseforsikring dekker kostnader til evakuering for kunder som ønsker å reise hjem tidligere enn planlagt. Men først må kundene kontakte flyselskapet eller reisearrangøren sin og sjekke muligheten for å booke om billetten sin, sier Handeland.
- Det er ekstremt mange som kontakter oss nå, så vi ber om forståelse for at vi må prioritere å hjelpe de som trenger akutt hjelp nå. Så kan en henvendelse vente, ber vi om at man er solidarisk og slipper til de som trenger det enda mer, sier Handeland.
Nøkkelord
Kontakter
Andreas Bibow HandelandKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 416 16 274andreas.bibow.handeland@if.noSigmund ClementzInformasjonssjef
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder

Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
If: – Skaff en hyttevenn før vinteren10.10.2025 07:33:20 CEST | Pressemelding
Innbruddstyver, for mye snø på taket og frostsprengte rør med vannskader kan rasere hytta i vintermånedene. Hytteeiere som ikke er jevnlig på hytta i vinter bør sikre seg at noen ser etter den likevel. Det påpeker forsikringsselskapet If.
Færre melder inn «Amy»-skader nå9.10.2025 10:17:10 CEST | Pressemelding
Det store trykket av skademeldinger etter ekstremværet «Amy» avtar. Torsdag klokken 10 har forsikringsselskapet If mottatt 3065 skademeldinger.
960 «Amy»-skader meldt til If – bemanner opp ytterligere5.10.2025 10:55:01 CEST | Pressemelding
Forsikringsselskapet If har søndag klokken 11 mottatt 960 skademeldinger som følge av ekstremværet «Amy». Bemanningen på skadesenteret blir ytterligere styrket søndag.
If har fått inn 50 skademeldinger fra «Amy»4.10.2025 08:16:05 CEST | Pressemelding
Forsikringsselskapet If har ved 08-tiden lørdag fått inn rundt 50 skademeldinger som følge av ekstremværet «Amy».
If øker beredskapen før stormen «Amy»2.10.2025 17:55:10 CEST | Pressemelding
Fredag kveld til søndag skal høststormen «Amy» herje i Sør-Norge, og det er sendt ut rødt farevarsel. Forsikringsselskapet If har satt skadeapparatet sitt i beredskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom