NAF

Kommentar til Oslo-plattformen: Fartsreduksjoner er lettvint symbolpolitikk

Del
NAF reagerer på at byrådet i Oslo ønsker å innføre 60 km/t fartsgrense på hovedveiene hele året. - Dette er et tiltak uten dokumentert effekt, dette er symbolpolitikk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Oppvirvling av svevestøv er i svært stor grad knyttet til turbulensen fra tunge kjøretøy. Derfor bør byrådet begrense seg til å innføre lavere fartsgrense for tunge kjøretøy, framfor alle typer kjøretøy. (Foto: NAF)
Oppvirvling av svevestøv er i svært stor grad knyttet til turbulensen fra tunge kjøretøy. Derfor bør byrådet begrense seg til å innføre lavere fartsgrense for tunge kjøretøy, framfor alle typer kjøretøy. (Foto: NAF)

Lavere fartsgrense på hovedveiene i Oslo vil føre til at folk bruker lenger tid på sin hverdagsreise, samtidig som det ikke kan dokumenteres at det reduserer lokal forurensning. NAF mener byrådet burde prioritere hyppig vasking av veier framfor fartsreduksjon. Det gir større miljøeffekt og fjerner faktisk støvet.

– Vi er glade for at byrådet nevner vasking av veier som et godt tiltak for mindre luftforurensing, og mener det er dette benet de må legge inn tyngden på, framfor å redusere farten for personbilene, sier Sødal.

Tunge kjøretøy

Han er imidlertid åpen for å redusere farten for noen kjøretøygrupper:

- Om byrådet har tenkt å gjennomføre løftet om å redusere farten må man skille tydelig mellom tunge og lette kjøretøyer, mener Sødal.

Oppvirvling av svevestøv er åpenbart i svært stor grad knyttet til turbulensen fra tunge kjøretøy, som er lange, tunge og flate foran. Ofte har de et rom mellom trekkvogn og henger som bidrar ytterligere oppvirvling.

- Derfor bør byrådet begrense seg til å innføre lavere fartsgrense for tunge kjøretøy, framfor alle typer kjøretøy, sier han.

Løftebrudd på bompenger

NAF er overrasket over at byrådet lener seg tungt på bompengeinntektene framover, samtidig som de har planer om å redusere trafikken i Oslo med en tredel innen 2030, sammenliknet med 2015.

- Dette betyr i praksis at stadig færre må betale stadig mer i bompenger. Vi leser dette som et kraftig løftebrudd, og at bompengene skal videre opp, noe både Ap og SV nektet for i valgkampen, sier han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Oppvirvling av svevestøv er i svært stor grad knyttet til turbulensen fra tunge kjøretøy. Derfor bør byrådet begrense seg til å innføre lavere fartsgrense for tunge kjøretøy, framfor alle typer kjøretøy. (Foto: NAF)
Oppvirvling av svevestøv er i svært stor grad knyttet til turbulensen fra tunge kjøretøy. Derfor bør byrådet begrense seg til å innføre lavere fartsgrense for tunge kjøretøy, framfor alle typer kjøretøy. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye