Kombinerer gammel kultur med unike smaksopplevelser

Brimi Gard & Sæter i Garmo er årets vinner av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Innlandet. Vinneren er en hyllest til seterkulturen og blander dette med unike smaksopplevelser.
Ola T. Brimi og Hans Brimi mottar Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Innlandet fra Sverre Bjørnstad, leder for Innovasjon Norge Innlandet. Foto: Innovasjon Norge

Prisen ble delt ut på Brimi Sæter torsdag 29. september.

- Dette var en hyggelig anerkjennelse for arbeidet vi har gjort med gården, sier Hans Brimi.

En hyllest til seterkulturen

Hans Brimi og Ola T. Brimi har etablert setervirksomhet som tilleggsnæring til gården Brimi Nordre på Garmo i Lom kommune, der Hans er odelsgutt. Han er kokk og opplært og inspirert av kjøkkenet på Fossheim i Lom, hvor Arne Brimi var kjøkkensjef. I og med at bestefar var spelmann, er det naturleg at Hans også spelar fele.

- Folkemusikken har alltid vore ein viktig del av seterlivet, sier Brimi.

Setra ligger idyllisk til ved innsjøen Tesse sør for Vågåvatnet. I dag er under en prosent av norske setrer i drift og dette ønsket Hans å gjøre noe med. Tradisjonen tro tar Brimi med seg dyrene til seters i Jotunheimen i sommersesongen.

Her foregår kortreist foredling av kjøttvarer og ost fra egne gamle, verneverdige husdyrraser som beiter utenfor seterdøra. Slik holdes tradisjon og utmarksbeite i hevd, noe som både er klimavennlig og bærekraftig.

Gjennom store vinduer kan gjester følge produksjonen av seterrømme, setersmør, pultost og seterost. I tillegg til opplevelser som gammelt seterliv, lun fjellstueatmosfære og naturopplevelser kommer gjestene for å ta del i helt unike smaksopplevelser i form av Skråpå tå”-menyen. Den lokale varianten av Raclette. En 4-retters smaksmeny med smeltet ost.

- Vi ønsker å bruke gamle setersmaker og presentere de på nye måter tilpasset vår tid sier Brimi.

Brimi har et utstrakt samarbeid med andre bønder og aktører i området. Et samarbeid som er formalisert gjennom både nettverket Gudbrandsdalsmat og Brimiland. Slik utgjør bedriftene et supplement for hverandre og Brimi kan tilby en komplett seteropplevelse med lun atmosfære og gode matopplevelser ispedd mystikk, dans og musikk.

Juryens begrunnelse

Juryen har lagt særlig vekt på at tilbudet fremstår som et helhetlig reiselivsprodukt med store lokale ringvirkninger. Setra trekker turister fra hele verden og setter Lom, Jotunheimen og Innlandet på kartet som attraktiv mat- og kulturdestinasjon.

Bærekraft er også et viktig kriterium for Innovasjon Norges tildeling. Juryen har latt seg imponere av et gjennomtenkt konsept, med alt fra tradisjonell gårdsdrift, seterliv, egenproduserte produkter, menyvalg, salgskanaler og ikke minst samarbeid med andre aktører.

- Landbruk og reiseliv er begge viktige næringer i Innlandet og Brimi Gard og Sæter viser på en glimrende måte hvordan disse næringene styrker hverandre. Dette er på alle måter en verdig vinner av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket. Juryen var enstemmig i sitt valg, sier direktør i Innovasjon Norge Innlandet og leder av juryen, Sverre H. Bjørnstad.

Årets jury har bestått av:

• Sverre H. Bjørnstad, Innovasjon Norge Innlandet, juryens leder
  • Erik Lagethon, Innlandet fylkeskommune
  • Turid Windjusveen Olsen,  Statsforvalteren i Innlandet
  • Elisabeth Gjems, Innlandet Bondelag
  • Kjersti Røhnebæk, Hedmark Bonde- og småbrukarlag
  • Hallvard Helland, Oppland Bonde- og småbrukarlag

Om prisen

Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.

Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.

De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.

Erik Lagethon fra Innlandet fylkeskommune, Sverre Bjørnstad fra Innovasjon Norge Innlandet, Ola Tangvik Brimi og Hans Brimi, Turid Windjusveen Olsen fra Statsforvalteren i Innlandet, Hallvard Helland fra Hedmark og Oppland Bonde- og småbrukarlag, Anders Formo fra Innlandet Bondelag. Foto: Innovasjon Norge.
Ola T. Brimi. Foto: Brimi sæter / Cathrine Dokken
Foto: Brimi sæter / Cathrine Dokken
Hans Brimi og Ola T. Brimi. Foto: Brimi sæter / Cathrine Dokken
Ola T. Brimi. Foto: Brimi sæter / Cathrine Dokken
Hans Brimi. Foto: Brimi sæter / Cathrine Dokken

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.