Kombinerer gammel kultur med unike smaksopplevelser

Prisen ble delt ut på Brimi Sæter torsdag 29. september.
- Dette var en hyggelig anerkjennelse for arbeidet vi har gjort med gården, sier Hans Brimi.
En hyllest til seterkulturen
Hans Brimi og Ola T. Brimi har etablert setervirksomhet som tilleggsnæring til gården Brimi Nordre på Garmo i Lom kommune, der Hans er odelsgutt. Han er kokk og opplært og inspirert av kjøkkenet på Fossheim i Lom, hvor Arne Brimi var kjøkkensjef. I og med at bestefar var spelmann, er det naturleg at Hans også spelar fele.
- Folkemusikken har alltid vore ein viktig del av seterlivet, sier Brimi.
Setra ligger idyllisk til ved innsjøen Tesse sør for Vågåvatnet. I dag er under en prosent av norske setrer i drift og dette ønsket Hans å gjøre noe med. Tradisjonen tro tar Brimi med seg dyrene til seters i Jotunheimen i sommersesongen.
Her foregår kortreist foredling av kjøttvarer og ost fra egne gamle, verneverdige husdyrraser som beiter utenfor seterdøra. Slik holdes tradisjon og utmarksbeite i hevd, noe som både er klimavennlig og bærekraftig.
Gjennom store vinduer kan gjester følge produksjonen av seterrømme, setersmør, pultost og seterost. I tillegg til opplevelser som gammelt seterliv, lun fjellstueatmosfære og naturopplevelser kommer gjestene for å ta del i helt unike smaksopplevelser i form av “Skråpå tå”-menyen. Den lokale varianten av Raclette. En 4-retters smaksmeny med smeltet ost.
- Vi ønsker å bruke gamle setersmaker og presentere de på nye måter tilpasset vår tid sier Brimi.
Brimi har et utstrakt samarbeid med andre bønder og aktører i området. Et samarbeid som er formalisert gjennom både nettverket Gudbrandsdalsmat og Brimiland. Slik utgjør bedriftene et supplement for hverandre og Brimi kan tilby en komplett seteropplevelse med lun atmosfære og gode matopplevelser ispedd mystikk, dans og musikk.
Juryens begrunnelse
Juryen har lagt særlig vekt på at tilbudet fremstår som et helhetlig reiselivsprodukt med store lokale ringvirkninger. Setra trekker turister fra hele verden og setter Lom, Jotunheimen og Innlandet på kartet som attraktiv mat- og kulturdestinasjon.
Bærekraft er også et viktig kriterium for Innovasjon Norges tildeling. Juryen har latt seg imponere av et gjennomtenkt konsept, med alt fra tradisjonell gårdsdrift, seterliv, egenproduserte produkter, menyvalg, salgskanaler og ikke minst samarbeid med andre aktører.
- Landbruk og reiseliv er begge viktige næringer i Innlandet og Brimi Gard og Sæter viser på en glimrende måte hvordan disse næringene styrker hverandre. Dette er på alle måter en verdig vinner av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket. Juryen var enstemmig i sitt valg, sier direktør i Innovasjon Norge Innlandet og leder av juryen, Sverre H. Bjørnstad.
Årets jury har bestått av:
- Sverre H. Bjørnstad, Innovasjon Norge Innlandet, juryens leder
- Erik Lagethon, Innlandet fylkeskommune
- Turid Windjusveen Olsen, Statsforvalteren i Innlandet
- Elisabeth Gjems, Innlandet Bondelag
- Kjersti Røhnebæk, Hedmark Bonde- og småbrukarlag
- Hallvard Helland, Oppland Bonde- og småbrukarlag
Om prisen
Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Anders VinnoggKommunikasjonsrådgiverInnovasjon Norge
Tel:93 669 204anders.vinnogg@innovasjonnorge.noBilder







Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom