Kolonial.no

Kolonial.no tester «fremtidens postkasse»

Norges største matbutikk på nett, Kolonial.no, tester i disse dager sitt tredje utleveringsalternativ. En håndfull Oslo-kunder har fått sine personlige varekasser, noe som også kan bli fremtidens postkasse.

PILOTPROSJEKT: Kolonial.no lanserer i disse dager fremtidens postkasse. En boks du kan ha utenfor huset og få levert blant annet dagligvarene dine til.

— Disse nye kassene gjør at matvarene venter på deg når du kommer hjem fra jobb. Nå er det slutt på at man må være hjemme til en bestemt tid, eller vente på middagen. Gjenbrukbare kjøleelementer holder riktig temperatur for matvarene i kassen, slik som på våre hentepunkter, forteller daglig leder og gründer av Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas.

— Varekassen er noe så enkelt som en isolert boks med kodelås. Vi har vurdert flere tekniske løsninger som inkluderer nettoppkobling, varsling og kjøling, men her mener vi det enkle er det beste. Siden kassene er så enkle, blir det lett for andre nettleverandører å levere til den, uten teknisk integrasjon. I tillegg vil de bli så rimelige at det kan rulles i stor skala veldig raskt.

Norge er helt på toppen i Europa hva gjelder netthandel. I 2016 fikk nordmenn levert varer hjem for over 50 milliarder kroner.

— Vi er overbevist om at de fleste vil sette pris på å få varene i en kasse ved døren, snarere enn å vente hjemme på levering, eller å måtte plukke opp varene på postkontoret, avslutter Karl.

Posten Norge er positive til prosjektet.

— Vi synes det er spennende at det jobbes med utvikling av konsepter for levering til slike kasser. Det kombinerer på en fin måte behov både hos konsumentene og transportørene. Vi tror også at denne typen løsninger vil kunne være med å forbedre opplevelsen av handel på nett og bidra til å øke markedet, forteller Øyvind Høgset, direktør i Posten Norge.

Bilder

Last ned bilde
PILOTPROSJEKT: Fornøyd Kolonial.no-kunde Kaia Nelson sammen med gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas.
Last ned bilde
PILOTPROSJEKT: Både før og etter at Kolonial.no har levert varene, får kunden oppfølging med pushmeldinger eller SMS.
Last ned bilde
PILOTPROSJEKT: Fremtidens postkasse ser kanskje slik ut?

Om Kolonial.no

Kolonial.no

24 17 99 99https://kolonial.no

I dag tilbyr Kolonial.no hjemlevering av matvarer fra kr. 0,- til nesten hele Østlandet, i tillegg til 47 hentepunkter hvor du kan plukke opp ferdig pakkede handleposer. De første “varekassene” er allerede i bruk hos flere Kolonial.no-kunder.

Kolonial.no vil skalere opp piloten utover høsten og ser for seg at tusenvis av slike kasser vil dukke opp i månedene fremover.

Følg saker fra Kolonial.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kolonial.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kolonial.no

Kinnevik, største eier i Zalando, går inn med 300 millioner kroner i Kolonial.no15.8.2018 13:00:00 CESTPressemelding

Norges største og Nordens raskest voksende matbutikk på nett, Kolonial.no, får Kinnevik på eiersiden. Kinnevik AB er et av Sveriges største investeringsselskap med eierandeler på i underkant av SEK 100 milliarder, og største eier i blant annet Zalando, Tele 2 og MTG. Kinnevik investerer 200 millioner i en emisjon, og gjør i tillegg et kjøp på 100 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer. Dette verdsetter Kolonial.no til 2,24 milliarder kroner etter emisjonen og fullt utvannet.