Kolonial.no tester «fremtidens postkasse»

— Disse nye kassene gjør at matvarene venter på deg når du kommer hjem fra jobb. Nå er det slutt på at man må være hjemme til en bestemt tid, eller vente på middagen. Gjenbrukbare kjøleelementer holder riktig temperatur for matvarene i kassen, slik som på våre hentepunkter, forteller daglig leder og gründer av Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas.
— Varekassen er noe så enkelt som en isolert boks med kodelås. Vi har vurdert flere tekniske løsninger som inkluderer nettoppkobling, varsling og kjøling, men her mener vi det enkle er det beste. Siden kassene er så enkle, blir det lett for andre nettleverandører å levere til den, uten teknisk integrasjon. I tillegg vil de bli så rimelige at det kan rulles i stor skala veldig raskt.
Norge er helt på toppen i Europa hva gjelder netthandel. I 2016 fikk nordmenn levert varer hjem for over 50 milliarder kroner.
— Vi er overbevist om at de fleste vil sette pris på å få varene i en kasse ved døren, snarere enn å vente hjemme på levering, eller å måtte plukke opp varene på postkontoret, avslutter Karl.
Posten Norge er positive til prosjektet.
— Vi synes det er spennende at det jobbes med utvikling av konsepter for levering til slike kasser. Det kombinerer på en fin måte behov både hos konsumentene og transportørene. Vi tror også at denne typen løsninger vil kunne være med å forbedre opplevelsen av handel på nett og bidra til å øke markedet, forteller Øyvind Høgset, direktør i Posten Norge.
Kontakter
Mats André KristiansenMarkedssjef
Tel:41219590matsandre@kolonial.noJon Kåre SteneOperasjonssjef
Tel:48185246jk@kolonial.noBilder




Om Oda
I dag tilbyr Kolonial.no hjemlevering av matvarer fra kr. 0,- til nesten hele Østlandet, i tillegg til 47 hentepunkter hvor du kan plukke opp ferdig pakkede handleposer. De første “varekassene” er allerede i bruk hos flere Kolonial.no-kunder.
Kolonial.no vil skalere opp piloten utover høsten og ser for seg at tusenvis av slike kasser vil dukke opp i månedene fremover.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
André Knüppel blir ny administrerende direktør i Oda4.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Chris Poad går av som CEO i Oda Group. André Knüppel, som er nåværende COO i selskapet, blir ny CEO. Poad vil fortsette som rådgiver for styret. Fremover skal selskapet styrke veksten i Oda Norge og Mathem og øke fokuset på LaaS (Logistics-as-a-Service).
Oda velger Omnicom Media Group (OMG) som nytt mediebyrå i Norden. Avtalen skal ledes fra PHD i Norge23.1.2025 09:14:48 CET | Pressemelding
Det er god fart i PHD om dagen og fremover skal byrået lede kunderelasjonen til Oda med hele Omnicom Media Group (OMG) i ryggen. OMG er et av verdens største mediebyrånettverk med relevant erfaring og bred kompetanse som blir viktig for å skape videre vekst for Oda i Norge og søsterselskapet Mathem i Sverige.
Oda avslutter rekordåret med å knuse Kiwi på pris16.12.2024 11:51:27 CET | Pressemelding
Oda kom på andre plass i VGs matbørs i helgen og var bare 20 kroner bak førsteplassen. - Vi har jobbet knallhardt gjennom året for å kunne levere lave priser på døra, og dette resultatet er et bevis på det. Ekstra gøy er det jo at vi er hele 200 kroner billigere enn Kiwi, de som såkalt aldri gir seg på pris, sier kommersiell direktør i Oda, Anders Hansen.
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom