Kolonial.no skifter navn til Oda

Etter rekordåret 2020 er Kolonial.no klare for å vokse også utenfor Norge. Selskapet har utviklet verdens mest effektive netthandel for dagligvarer. Det meste ligger til rette for å skape kundeverdi også i nye markeder. Bare ikke navnet.

Kolonial.no har kommet frem til sitt nye navn sammen med navnespesialistene A Hundred Monkeys. Byrået er kjent for blant annet Miro, Okta og norske Whereby. I slutten av april bytter selskapet navn fra Kolonial.no til Oda.

- Vi ruller ikke ut navnet og den nye identiteten for fullt før senere i vår, men vi er så stolte av det nye navnet vårt og ønsket å dele det med omverdenen. Vi trengte et navn som funker på alle språk, som er enkelt og positivt, som oss. Vi liker at Oda har røtter i Norden. Hvor vi kommer fra skal ikke bare synes i hva vi heter, men i alt fra måten vi behandler kunder og medarbeidere, til ambisjonene vi har på klima og miljø. Så var det rett og slett litt ekstra flaks at et så kort og bra navn også hadde et ledig domene, sier Mats André Kristiansen, medgründer og merkevaredirektør i Kolonial.no.

Kolonial.nos norske kunder vil ikke merke navnebyttet før i slutten av april. Også den internasjonale ekspansjonen ligger frem i tid, men interessen fra utlandet har vokst i takt med suksessen i Norge og utviklingen i nettmarkedet for mat generelt.

- I 2013 var vi en gründergjeng på 10 som mente vi kunne lage verdens beste nettbutikk for mat. Nå har vi ikke bare verdens mest effektive verdikjede, men også bevist at vi kan levere god kundeopplevelse og høy kvalitet til lave priser, og samtidig tjene penger per bestilling. Vi vil fortsette å investere i vekst, og ser masse potensiale også utenfor Norge. Men da trenger vi altså et navn som funker i utlandet. Nå gleder vi oss til å gå ut i verden som Oda, sier Karl Munthe-Kaas, gründer og daglig leder i Kolonial.no.

Parallelt med satsingen internasjonalt jobber Kolonial.no videre med å utvide kapasiteten og distribusjonen i Norge.