Klart ja i uravstemningen i staten

Unio stat har fått et klart svar i uravstemningen. Over 80 prosent av de som stemte, stemte ja til resultatet i meklingen i det statlige området. – Det er et gledelig og tydelig resultat, sier forhandlingsleder Guro Elisabeth Lind.

Forhandlingsleder Guro Elisabeth Lind i Unio stat er fornøyd med at resultatet i uravstemningen er tydelig.

81,7 prosent stemte ja.

Det var nesten 34 prosent som avla stemme, det er markant flere enn i 2018, da 14 prosent stemte. Stemmegivningen mellom ja og nei er nokså likt fordelt i alle forbundene, med unntak av Norsk sykepleierforbund der «bare» 61 prosent stemte ja.

Forhandlingsutvalget i Unio stat har enstemmig vedtatt det anbefalte meklingsforslaget som ny tariffavtale, og brev er oversendt Riksmekleren i dag.

- Jeg hadde jo sett at flere ville stemme, men svaret er likevel så tydelig at vi ikke hadde noen problemer med å endelig vedta meklingsresultatet, sier Guro Elisabeth Lind.

Ber om at Høie følger opp egen politikk7.10.2020 11:48:15 CESTPressemelding

- Høie sier at sykepleiermangelen haster mest. Da hadde det jo vært veldig fint om det også kom noen tiltak for å løse utfordringen. Jeg står ved tidligere kritikk. Høie har gode intensjoner og god retorikk, men her har han hatt en gylden mulighet til å gjøre noe med sykepleiermangelen – men jeg ser få konkrete tiltak i statsbudsjettet, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund.