Klart for første seiling med verdens største plug-in hybridskip M/S Color Hybrid

Fredag 16. august kl 1000 er det klart for den første ordinære seilingen fra Sandefjord til Strømstad med M/S Color Hybrid. Skipet er verdens største plug-in hybridskip.

Color Hybrid går i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Daglige avganger fra Sandefjord er klokken 10:00 og klokken 17:00. Avganger fra Strømstad går klokken 13:40 og 20:00 Bilde: UAVPIC

Color Hybrid er bygget ved Ulstein Verft og over 70 prosent av underleveransene er fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge. Color Hybrid setter global miljøstandard og representerer det ypperste av norsk maritim næring. Skipet har høstet internasjonal anerkjennelse for sine innovative miljøløsninger. Første seilingen går fredag 16.august kl 10:00.

Etter en innkjøringsperiode for å tilpasse skipet til landstrømanlegget i Sandefjord havn, vil Color Hybrid kunne seile i en time med inntil 12 knop på batteridrift. Dette innebærer at skipet vil kunne gå ut og inn Sandefjordsfjorden uten utslipp av skadelige klimagasser og tilnærmet lydløst. Batteripakken veier ca. 65 tonn, utgjør 5 mega watt og kan hurtiglades på en time. I tillegg til landstrøm er det tilrettelagt for effektiv varmegjenvinning og god avfallshåndtering om bord med avlevering til biokraftverk på land, som igjen produserer miljøvennlig kraft og varme.

Det nye skipet vil gi en ny og bedre reiseopplevelse og setter en ny standard for komfort. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker, og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CESTPressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.