Klarnas sub-brand og forretningsenhet «Klarna Kosma» lanseres for å håndtere rask vekst i Open Banking-plattform
Stockholm, 31. mars 2022 – Klarna, den ledende globale detaljbank-, betalings- og shoppingtjenesten som hjelper kundene med å spare tid og penger og samtidig ha full oversikt, har i dag lansert «Klarna Kosma», som er deres sub-brand og forretningsenhet som skal håndtere den raske veksten i deres verdensledende Open Banking-plattform.

Kosma gir enkel tilgang til flere banker enn noen annen Open Banking-leverandør, og sørger dermed for at nye fintech-tjenester raskere kan nå ut globalt, samtidig som de leverer komponentene som kreves for innovasjon innen finansielle tjenester. Med Kosma kan finansinstitusjoner, fintech-selskaper og forhandlere utvikle neste generasjons fintech-apper og tjenester ved hjelp av enkel og trygg tilgang til 15 000 banker i 24 land over hele verden via kun én API.
Den nye forretningsenheten vil håndtere den massive veksten Klarna har opplevd på dette området, der antallet tilknyttede banker har blitt mer enn doblet i løpet av det siste året. Klarna Kosma behandler i dag nærmere 1 milliard forespørsler om tilgang til bankkontoer hvert år.
"Kosma betyr at vi åpner opp den proprietære Open Banking-plattformen og teknologien vår for banker, forhandlere og fintech-selskaper som deler drømmen vår om en verden der forbrukerne eier dataene sine og bankene konkurrerer om kundene ved å levere verdi, ikke ved å låse inn data", sier Yaron Shaer, CTO i Klarna.
Plattformen blir allerede brukt av et bredt utbud av forskjellige bedriftsrettede og forbrukerfokuserte innovasjoner. FINOM, for eksempel, er en Amsterdam-basert start-up som tilbyr økonomistyring, business banking og faktureringstjenester til SMB'er og freelancere i Frankrike, Tyskland og Italia. De integrerte seg med Klarna for å skape en ny generasjon digitale fakturaer, som inkluderer en 'Betal nå'-funksion, som tillater betaling direkte fra fakturaen, og som hjelper deres små virksomheter med å samle pengene sine inn langt raskere, som igjen forbedrer pengestrømmen. Konstantin Stiskin, styremedlem og medgründer hos FINOM sier:
"Over 5000 bedriftskunder hos FINOM bruker allerede Klarnas løsninger for å gjøre livet deres bedre. Fagfolk og SMB'er er ryggraden i den europeiske økonomien, men de er i stor grad underbetjent når det kommer til banker og finansielle tjenester. Hos FINOM arbeider vi hver dag for å løse dette problemet, og gi europeiske entreprenører de beste verktøyene for å gjøre deres arbeid og liv lettere."
ZealiD leverer en digital identitets- og signaturservice, som gir forbrukere mulighet til å registrere og logge inn online og underskrive kontrakter problemfritt og sikkert. Tjenesten bruker Klarnas Open Banking-plattform til å identifisere og validere forbrukerens identitet på en enkel og innovativ måte fra ZealiDs brukervennlige app, som erstatter det foreldede kravet om å bruke et kontoutdrag fra banken som bevis for sin adresse. Philip Hallenborg, grunnlegger og administrerende direktør hos ZealiD, sier:
"Takket være Klarna kunne ZealiD implementere løsningen raskt og opprette forbindelse til hundrevis av banker på tvers av alle EU-medlemslandene."
Klarnas første inntreden på Open Banking-arenaen var oppkjøpet av den ledende tyske bankoverføringstjenesten SOFORT i 2014. Senere har Klarna utviklet tjenesten og utvidet den til 24 markeder, og de har tatt i bruk Open Banking for å levere ytterligere bedriftsinterne tjenester. Klarna bruker nå Open Banking til å drive Account Insight Services (AIS), som gir flere millioner forbrukere oversikt over betalingene sine direkte i Klarna-appen, og til å tilby sanntidsdata som gjør det mulig å ta enda mer ansvarlige lånebeslutninger i forbindelse med Klarnas betalingsmetoder.
"I løpet av det siste året har etterspørselen etter Open Banking-tjenester fra finansinstitusjoner og fintech start-ups nådd et vendepunkt. Derfor har vi nå etablert en egen forretningsenhet som samler teknologi, produktutvikling, salg og markedsføring i samme team, slik at vi kan fokusere på et hurtigvoksende marked til en verdi av 15 milliarder USD," sier Wilko Klaassen, VP i Klarna Kosma.
Om Klarna Kosma:
Klarna Kosma gjør nyskapende ideer om til virkelighet. Klarna Kosma ble lansert i 2022 og er Klarnas finansteknologiske plattform for banker, fintech-selskaper og innovative forhandlere som utvikler betalingstjenester eller trenger tilgang til finansielle data for å utvikle egne løsninger for sluttbrukerne. Den velprøvde og velutviklede plattformen tilbyr tilkoblingsmuligheter til et voksende nettverk av over 15 000 banker i 24 land via én enkelt Open Banking API. Klarna Kosma behandler i dag nærmere 1 milliard forespørsler om tilgang til bankkontoer hvert år, og er verdens mest omfattende Open Banking-plattform. Mer informasjon finnes på www.kosma.com.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Med mer enn 5000 ansatte og et aktivt tjenestetilbud i 45 land, er Klarna idag en av de høyest verdsatte ikke noterte fintech-selskapene i verden med en verdivurdering på 45,6 milliarder dollar. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna passerer 150 millioner kunder: Feirer med globale tilbud i tre dager19.5.2022 13:10:27 CEST | Pressemelding
For å feire at Klarna har passert 150 millioner kunder og 400 000 butikkpartnere globalt, annonserer de nå en tre dagers tilbudsperiode, Dream Deal Days, i samarbeid med noen av verdens mest kjente merkevarer.
Klarna lanserer Virtual Shopping for å gi kundeopplevelsen i fysisk butikk på nett12.5.2022 14:00:46 CEST | Pressemelding
Klarna annonserte i dag lanseringen av sitt nye Virtual Shopping-tilbud i 18 land, inklusive Norge. Nå blir det enkelt for deres mer enn 400 000 tilknyttede butikker over hele verden å ta det beste fra fysiske butikker inn i sine nettbutikker. Allerede fra start har mer enn 300 merkevarer, som Levi’s og Hugo Boss, gått live med den nye tjenesten.
Klarna skal bli global vekstmotor for sine butikkpartnere: Lanserer egen vekstpris for nordiske nettbutikker11.5.2022 14:06:22 CEST | Pressemelding
Samtidig som Klarna satser stort på mer forbrukervennlige og bærekraftige betalingsløsninger, har de investert store summer for å kunne tilby flere markedsføringstjenester til butikker som bruker dem. Med lanseringen av Klarna Growth Awards skal nettbutikker støttes for å fortsette å vokse.
Innbyggerne i Tydal blant dem som har netthandlet mest i Norge så langt i år21.4.2022 07:19:17 CEST | Pressemelding
Bare innbyggerne i Bykle i Agder har handlet mer på nett enn innbyggerne i Tydal kommune i Norge så langt i år. Trøndelag er også blant fylkene hvor det ble handlet mest på nett per innbygger i årets første tre måneder.
Vardø på netthandelstoppen i Troms og Finnmark så langt i 202221.4.2022 07:18:35 CEST | Pressemelding
Vardø er den kommunen i Troms og Finnmark hvor det per innbygger ble handlet mest på nett i de tre første tre månedene i 2022. Fylket er også blant de hvor netthandelen i perioden har vært størst i hele landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom