«Klarna-utfordreren» Dintero inngår samarbeid med Klarna

Dintero, som blant annet har Schibsted og Bring på eiersiden, samler de mest populære betalingsmetodene fra forskjellige leverandører i sin checkout – så butikken selv kan sette sammen de mest relevante betalingsløsningene for deres kunder.
– I utgangspunktet leverer vi en litt annen løsning enn Klarna, men det er riktig at vi på noen områder har vært konkurrenter. Samtidig er det slik at vi nå, med vår lansering av Split Payment og våre ambisjoner om videre vekst er bedre tjent med å samarbeide enn å konkurrere, sier gründer og CEO i Dintero, Daro Navaratnam.
Vil fortsette den voldsomme veksten også utenfor Norge
Fintech-selskapet som senest i november i fjor ble verdsatt til 500 millioner kroner, har det siste drøye halvannet året opplevd mellom tre og fire ganger vekst i sine gjentakende inntekter, som typisk er abonnementsinntekter og rene inntekter på betaling. Dintero har også lansert sin checkout-løsning i Sverige og Split Payment i Norge.
– Vi er nå svært godt rigget for videre vekst utenfor Norge, både økonomisk, produktmessig og kompetansemessig. Siden Klarna er en ledende internasjonal betalingsløsning, vil dette også være med på å styrke vår konkurransekraft utenfor våre grenser, i første omgang som en nordisk utfordrer – deretter på det internasjonale markedet, sier Navaratnam.
Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går nå gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger. De er til sammen aktive i 45 land og har mer enn 150 millioner aktive kunder globalt. I tillegg til forskjellige former for betaling, tilbyr Klarna også en rekke løsninger for vekst og markedsføring som også Dinteros butikker vil kunne ta i bruk.
Klarna: Et stort og uforløst potensial i betaling på ulike plattformer
Spesielt Dinteros unike løsning, Split Payment, for å splitte betaling til flere selgere tilknyttet ulike plattformer, som takeaway-mat fra forskjellige spisesteder, eller reiser med forskjellige transportmidler og selskap, ser Klarnas Norgessjef, Geir Østby, et stort og uforløst potensiale i.
– Det har vært og vil fortsatt trolig være en økning i denne type delingsøkonomi og plattformer hvor flere tilbydere av alt fra mat til transport og andre tjenester, vil tilby sine produkter og tjenester. Når Dintero nå åpner for muligheten til å betale med Klarna i sin Split Payment-løsning, får sluttkundene tilgang til våre svært populære betalingsløsninger også her. Det er vi veldig fornøyd med, sier Norgessjef for Klarna, Geir Østby.
Dintero vil nå tilby alle Klarnas betalingsmetoder i sin Checkout, både forskjellige typer straksbetaling, fakturakjøp med 30 dagers rente- og gebyrfri periode og muligheten for delbetaling.
Kjøpene vil, som alle andre kjøp med Klarna, også omfattes av deres kjøperbeskyttelse. Denne gir sluttkunden en garanti om at de ikke trenger å betale noe dersom de ikke mottar bestillingen eller bestemmer seg for å returnere varen. I tillegg vil kundene som vanlig få full oversikt over alle kjøp i Klarna-appen.
– Klarna-integrering i Dinteros betalingsløsning er bra for alle parter
– Vi ser en klar preferanse blant de som starter å bruke Klarna, og får full oversikt over alle sine betalinger og kjøp i appen, ønsker å fortsette å benytte seg av oss. Dette er derfor også gode nyheter for de mange Klarna-kundene som til nå ikke har fått denne muligheten når de handler på denne type plattformer. At vi nå endelig kan tilby dette, er bra for Dinteros bedriftskunder, våre sluttkunder og for oss, sier Østby.
Blant plattform som benytter Dinteros unike løsning for oppdelt betaling i dag er Tidbit (hvor flere restauranter og spisesteder tilbyr takeawaymat på nett) og Swash, en samlet løsning for vaskehaller fra gründerfabrikken Askeladden.
– Vi har allerede i vår betalingsløsning støtte for flere populære betalingsmetoder som kortbetaling, Vipps, Swish, MobilePay og Walley BNPL. Etter en undersøkelse vi gjorde blant våre bedriftskunder var det en stor prosent som ga uttrykk for at de også ønsket Klarna i vår betalingsløsning. Det er derfor helt naturlig for oss å inngå dette samarbeidet, for å gi både sluttkundene og våre bedriftskunder den valgfriheten de ønsker, sier Dinteros CEO, Daro Navaratnam.
Om Dintero:
Dintero er et norsk fintech selskap startet i 2017. Dintero har utviklet en betalingsløsning som samler de mest populære betalingsmetodene som Vipps, MobilePay, Swish, Visa/Mastercard, faktura og delbetalinger. Dintero har også utviklet Split Payment for plattformer og markedsplasser som gjør det mulig å splitte en betaling, uavhengig av betalingsmetode, til flere selgere uten at plattformer har behov konsesjon. Onboarding med KYC/AML av selgere tilknyttet plattformer blir håndtert effektiv av Dintero. I 2020 kom Schibsted inn på eiersiden. I 2022 hentet de ny kapital og Bring inn på eiersiden. Les mer på: www.dintero.com/no
Kontakter
Daro Navaratnam
CEO, Dintero
Tel. 986 65 353
daro@dintero.com
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder

Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Nordmenn på brukthandelstoppen i stor internasjonal undersøkelse25.5.2023 06:53:04 CEST | Pressemelding
Flere nordmenn har solgt brukte produkter enn i noe annet land viser en stor internasjonal undersøkelse. Hele 3 av 10 er nå også mer interessert i å selge brukt enn de var for ett år siden.
Oslo og Berlevåg på den norske netthandelstoppen så langt i år3.5.2023 07:08:11 CEST | Pressemelding
Oslo er det fylket i Norge hvor det ble netthandlet mest fra per person i første kvartal 2023. Blant kommunene er det Berlevåg i Troms og Finnmark som er på netthandelstoppen. Her netthandlet innbyggerne hele 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde i årets tre første måneder.
Klarnas globale vårlansering: Ny app med AI-dreven feed, gratis shoppingassistent og nye løsninger for butikker og innholdsskapere25.4.2023 13:30:00 CEST | Pressemelding
En helt ny Klarna-app og smarte tjenester som både hjelper deg å finne det du ønsker og å videreselge det du ikke trenger. Det var blant nyhetene da den globale shopping- og betalingstjenesten i dag hadde sin halvårige Spotlight produktlansering.
Stor Klarna og Reddit-liste: Her er 15 av de mest populære produktene som varer lengst uten å gå i stykker18.4.2023 07:34:45 CEST | Pressemelding
Sandaler fra Birkenstock, termos fra Stanley eller ryggsekk fra JanSport er, uavhengig av kategori, blant de produktene som holder lengst uten å gå i stykker. Det fremgår av en analyse av anbefalingene til mer enn 1,4 millioner brukere av Reddit-forumet «Buy it for Life», blant annet ved bruk av ChatGPT.
Kraftig endring i handlevanene: Rimeligere produkter og mer research6.4.2023 07:18:48 CEST | Pressemelding
Flere nordmenn opplever nå at deres månedslønn varer kortere enn den gjorde for bare ett år siden. Tøffere økonomiske tider har ført til endrede handlevaner og økt bruk av prissammenligningstjenester på nett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom