«Klarna-utfordreren» Dintero inngår samarbeid med Klarna

Etter stor kundeetterspørsel har den norske betalingsløsningen og “Klarna-utfordreren” Dintero nå valgt å inngå samarbeid med Klarna. Snart vil alle deres butikker få muligheten til å tilby den globale shopping- og betalingstjenesten.
Fv. Norgessjef i Klarna, Geir Østby og CEO i Dintero, Daro Navaratnam

Dintero, som blant annet har Schibsted og Bring på eiersiden, samler de mest populære betalingsmetodene fra forskjellige leverandører i sin checkout – så butikken selv kan sette sammen de mest relevante betalingsløsningene for deres kunder.

– I utgangspunktet leverer vi en litt annen løsning enn Klarna, men det er riktig at vi på noen områder har vært konkurrenter. Samtidig er det slik at vi nå, med vår lansering av Split Payment og våre ambisjoner om videre vekst er bedre tjent med å samarbeide enn å konkurrere, sier gründer og CEO i Dintero, Daro Navaratnam.

Vil fortsette den voldsomme veksten også utenfor Norge

Fintech-selskapet som senest i november i fjor ble verdsatt til 500 millioner kroner, har det siste drøye halvannet året opplevd mellom tre og fire ganger vekst i sine gjentakende inntekter, som typisk er abonnementsinntekter og rene inntekter på betaling. Dintero har også lansert sin checkout-løsning i Sverige og Split Payment i Norge.

– Vi er nå svært godt rigget for videre vekst utenfor Norge, både økonomisk, produktmessig og kompetansemessig. Siden Klarna er en ledende internasjonal betalingsløsning, vil dette også være med på å styrke vår konkurransekraft utenfor våre grenser, i første omgang som en nordisk utfordrer – deretter på det internasjonale markedet, sier Navaratnam.

Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går nå gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger. De er til sammen aktive i 45 land og har mer enn 150 millioner aktive kunder globalt. I tillegg til forskjellige former for betaling, tilbyr Klarna også en rekke løsninger for vekst og markedsføring som også Dinteros butikker vil kunne ta i bruk.

Klarna: Et stort og uforløst potensial i betaling på ulike plattformer

Spesielt Dinteros unike løsning, Split Payment, for å splitte betaling til flere selgere tilknyttet ulike plattformer, som takeaway-mat fra forskjellige spisesteder, eller reiser med forskjellige transportmidler og selskap, ser Klarnas Norgessjef, Geir Østby, et stort og uforløst potensiale i.

– Det har vært og vil fortsatt trolig være en økning i denne type delingsøkonomi og plattformer hvor flere tilbydere av alt fra mat til transport og andre tjenester, vil tilby sine produkter og tjenester. Når Dintero nå åpner for muligheten til å betale med Klarna i sin Split Payment-løsning, får sluttkundene tilgang til våre svært populære betalingsløsninger også her. Det er vi veldig fornøyd med, sier Norgessjef for Klarna, Geir Østby.

Dintero vil nå tilby alle Klarnas betalingsmetoder i sin Checkout, både forskjellige typer straksbetaling, fakturakjøp med 30 dagers rente- og gebyrfri periode og muligheten for delbetaling.

Kjøpene vil, som alle andre kjøp med Klarna, også omfattes av deres kjøperbeskyttelse. Denne gir sluttkunden en garanti om at de ikke trenger å betale noe dersom de ikke mottar bestillingen eller bestemmer seg for å returnere varen. I tillegg vil kundene som vanlig få full oversikt over alle kjøp i Klarna-appen.

– Klarna-integrering i Dinteros betalingsløsning er bra for alle parter

– Vi ser en klar preferanse blant de som starter å bruke Klarna, og får full oversikt over alle sine betalinger og kjøp i appen, ønsker å fortsette å benytte seg av oss. Dette er derfor også gode nyheter for de mange Klarna-kundene som til nå ikke har fått denne muligheten når de handler på denne type plattformer. At vi nå endelig kan tilby dette, er bra for Dinteros bedriftskunder, våre sluttkunder og for oss, sier Østby.

Blant plattform som benytter Dinteros unike løsning for oppdelt betaling i dag er Tidbit (hvor flere restauranter og spisesteder tilbyr takeawaymat på nett) og Swash, en samlet løsning for vaskehaller fra gründerfabrikken Askeladden.

–  Vi har allerede i vår betalingsløsning støtte for flere populære betalingsmetoder som kortbetaling, Vipps, Swish, MobilePay og Walley BNPL.  Etter en undersøkelse vi gjorde blant våre bedriftskunder var det en stor prosent som ga uttrykk for at de også ønsket Klarna i vår betalingsløsning. Det er derfor helt naturlig for oss å inngå dette samarbeidet, for å gi både sluttkundene og våre bedriftskunder den valgfriheten de ønsker, sier Dinteros CEO, Daro Navaratnam.

Om Dintero

Dintero er et norsk fintech selskap startet i 2017. Dintero har utviklet en betalingsløsning som samler de mest populære  betalingsmetodene som Vipps, MobilePay, Swish, Visa/Mastercard, faktura og delbetalinger. Dintero har også utviklet Split Payment for plattformer og markedsplasser som gjør det mulig å splitte en betaling, uavhengig av betalingsmetode, til flere selgere uten at plattformer har behov konsesjon. Onboarding med KYC/AML av selgere tilknyttet plattformer blir håndtert effektiv av Dintero. I 2020 kom Schibsted inn på eiersiden. I 2022 hentet de ny kapital og Bring inn på eiersiden. Les mer på: www.dintero.com/no

Daro Navaratnam
CEO, Dintero