Klarna

Klarna: Økt netthandelssalg av klær og sko i 2. kvartal 2022

Del

Salget innenfor den netthandelskategorien hvor nordmenn handlet oftest i 2. kvartal 2022, klær og sko, økte med hele åtte prosent fra samme periode i fjor. Innbyggerne i Oslo handlet suverent mest – nesten 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

Også innenfor helse og skjønnhet økte netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor.

Det viser salgstall fra de av Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker som selger innenfor de to kategoriene. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres betalings- og shoppingløsninger.

– Det viser med all mulig tydelighet at spesielt innenfor disse to kategoriene så er netthandel definitivt i ferd med å bli enda mer normalt. Det er også interessant å merke seg at i en periode hvor mange har kjent på de økte levekostnadene og handler mindre både på nett og i fysisk butikk, at disse to kategoriene vokser hos oss, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

  • Netthandelssalget av klær og sko gjennom Klarna økte med åtte prosent fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal i 2022 i Norge. Klart mest innenfor kategorien ble det i perioden handlet fra Oslo. Der handlet hver innbygger hele 48 prosent mer klær og sko enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Viken, som ligger fire prosent over landsgjennomsnittet. Minst klær og sko ble det netthandlet i Troms og Finnmark og Nordland.
  • Den kraftigste veksten i salget av klær og sko på nett, sammenlignet med samme periode i fjor, var i Vestland (+ 8 %) og Rogaland (+ 5 %).
  • Salget av helse- og skjønnhetsprodukter økte også med fire prosent i samme periode. Oslo topper også denne listen, etterfulgt av Viken. I Oslo ble det netthandlet 20 prosent mer helse og skjønnhet per innbygger på nett i 2. kvartal, enn landsgjennomsnittet. Den kraftigste veksten innenfor denne kategorien var i Agder (+ 7%) og Møre og Romsdal (+ 5 %).

– Mer interesse for mote og skjønnhet og bedre shoppingopplevelse i Oslo og Stockholm

– Innbyggerne i Oslo har gjennom en lang pandemi vært de i Norge som klart har økt sin netthandel mest, og da spesielt innenfor kategorien klær og sko. Det samme er tilfelle for Sverige, hvor Stockholm er området som topper salgsoversiktene når det gjelder både mote og skjønnhet og klær og sko.

Han tror også noe av årsaken til at innbyggerne i de to hovedstedene handler mer innenfor de to kategoriene både dreier seg om interesse og om kundeopplevelsen.

– Det kan være at de er mer opptatt av mote og skjønnhet enn i andre områder ­­– både i Norge og Sverige. Grunnleggende drivere som gjerne øker netthandelen, er korte leveringstider og hjemlevering. Det vet vi erfaringsmessig ofte er bedre utbygd i sentrale strøk enn i distriktene, sier Elvestad.

Mer enn 6 av 10 kjøp av klær og sko gjøres med mobiltelefonen

Hele 63 prosent av kjøpene innenfor begge kategoriene ble foretatt fra en mobiltelefon. Det er en vekst på hele fem prosent fra samme periode i fjor.

Klær og sko er også den kategorien, sammen med elektronikk, hvor nordmenn gjør research på nett før de gjennomfører kjøpet i fysisk butikk. Hele 85 prosent av de spurte nordmennene i Klarnas kvartalsvise Shopping Pulse-undersøkelse,  gjør dette av og til eller hele tiden. 

4 av 10 gjør flesteparten av sine kleskjøp på nett i Norge

Ifølge undersøkelsen, hvor handlevanene til forbrukere i 13 store vestlige land, inklusive Norden, Vest-Europa, USA og Australia, oppgir 4 av 10 nordmenn i 2.kvartal at de foretrekker å gjøre de fleste av sine kjøp av klær og sko på nettet. Det gjør dette til den netthandelskategorien hvor flest foretrekker nettet. Innenfor helse og skjønnhet oppga nesten 3 av 10 nordmenn (28 %) at de hadde foretrukket å gjort de fleste av sine kjøp på nett.

– Både mote og helse og skjønnhet er blant de kategoriene som i størst grad driver innovasjonen fremover på nett i Norge. Det går på alt fra den aktive bruken av sosiale medier, til omnikanal-strategier og å ta i bruk nyvinninger som liveshopping og lignende. Vi vet også at det skjer mye produktutvikling på dette området, som for eksempel å ta i bruk mer virtuelle prøverom – slik at det skal bli enklere å finne riktig størrelse når du handler på nett, sier, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Her netthandlet de mest klær og sko i 2. kvartal 2022

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger*

Oslo

148

Viken

104

Vestland

97

Trøndelag

94

Vestfold Og Telemark

93

Møre Og Romsdal

89

Innlandet

88

Rogaland

86

Agder

80

Troms Og Finnmark

80

Nordland

78

Her netthandlet de mest helse og skjønnhetsprodukter i 2. kvartal 2022

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger*

Oslo

120

Viken

105

Møre Og Romsdal

99

Troms Og Finnmark

98

Vestland

97

Trøndelag

96

Vestfold Og Telemark

95

Agder

92

Innlandet

91

Nordland

91

Rogaland

91

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. april-30.juni 2022 (2. kvartal). Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.

Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 5000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

Lanserer Get Inspired MAN: Norsk netthandelssuksess med ny storsatsing på menn13.9.2022 12:59:15 CEST | Pressemelding

Get Inspired er en av Norges største nettbutikksuksesser de siste 10 årene. Nå utvider selskapet målgruppen sin, og satser for fullt på menn. Ifølge en Klarna-undersøkelse handler flere norske menn enn kvinner ofte på nett, og tendensen er spesielt klar innenfor klær, sport og fritid. I oppstarten vil trolig den største kundegruppen likevel bli kvinner som kjøper til sine menn.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom