Klarna

Klarna med storsatsing på mer forbrukervennlige betalinger: Skal fjerne alle unødvendige gebyrer

Del
Nå skal Klarna gjennomføre en rekke produktforbedringer med en klar ambisjon om å sette en ny standard i kredittbransjen. Flere gebyrer tas bort, forsinkelsesrente fjernes, og kreditter uten sluttdato, såkalte løpende kreditter, forsvinner helt fra produkttilbudet.

Bærekraftige betalinger kommer og bli enda viktigere fremover, både for butikker og deres kunder. Dette er en utvikling som Klarna vil lede.

– I dag er vi så store at vi har både mulighet og et ansvar for å utgjøre en positiv forskjell. Det kan vi gjøre gjennom å øke kunnskap og informere om kredittbransjens skyggesider, men størst forskjell bidrar vi med ved å gjøre noe selv. Derfor tar vi nå blant annet bort alle unødvendige avgifter og gir kundene enda flere hjelpemidler til å betale i tide. Vi fjerner dessuten muligheten for å ta opp uendelige kreditter, sier Klarnas administrerende direktør, Sebastian Siemiatkowski.

I løpet av det siste året har Klarna arbeidet for å synliggjøre utfordringene i kredittbransjen. I den forbindelse er det gjort en omfattende kartlegging av kredittmarkedet i Norden, der selskapet spesielt har synliggjort vilkårene for forbrukere som handler på nett, både hos Klarna og hos konkurrentene.

Selv om utlån i det norske forbrukslånsmarkedet falt kraftig i fjor, har andelen misligholdte lån, ifølge Finanstilsynet, fortsatt å øke. Bare i 2020 var det ifølge dem hele 694 400 inkassosaker knyttet til forbruksgjeld i Norge. 

Som markedsleder vil Klarna sette press på både bank- og kredittbransjen for å styrke forbrukervernet og tilby mer bærekraftige betalinger og kreditter. Derfor gjennomfører Klarna nå fire større produktforbedringer som alle vil gi forbrukerne bedre vilkår og gjøre Klarna til den mest bærekraftige partneren for butikkene. Pilottester som har blitt utført i løpet av våren viser at forandringene har blitt positivt mottatt blant forbrukere og butikker, og har blant annet medført en reduksjon i forsinkede betalinger.

For å legge til rette for åpenhet og en faktabasert diskusjon om forbrukslån lanserte Klarna nettsiden Wikipink. Her vises svenske data om purregebyr, inkasso og saker som endte opp hos Kronofogden. Det jobbes også med snarlig å publisere en tilsvarende informasjonsside med denne type opplysninger med norske data.   

– Vi fortsetter å arbeide for et sterkt forbrukervern og vil sette søkelys på de største gjeldsfellene, fra evigvarende kredittavtaler til bransjeaktører som bruker kundedata for å markedsføre usikrede forbrukslån. Vi vil ligge i forkant. Bærekraftarbeidet hos våre kunder og forbrukere har blitt mer sofistikert. Først var det fokus på bærekraftig produksjon, deretter logistikk – og nå kommer betalinger, sier Klarnas administrerende direktør Sebastian Siemiatkowski.

 – Disse forbedringene er en vesentlig investering i vårt forhold både til kundene og butikkene. Vi utvikler løpende våre produkter, men har aldri før tatt et så stort skritt for å gjøre tjenestene våre enda bedre. Vår reise for å tilby de mest bærekraftige og forbrukervennlige betalingsvilkårene vil imidlertid fortsette, sier kommersiell direktør i Klarna Norge, Geir Østby.

Produktforbedringene inkluderer:

Ingen mer evigvarende kreditter

For å unngå at forbrukere setter seg fast i langvarige og kostbare kredittavtaler fjerner Klarna produktet «Konto månedsfaktura». Alle kreditter får en sluttdato. Klarna vil være en bærekraftig og sunn aktør som tilbyr sikre og smidige betalinger hvor ingen forbruker skal sette seg fast i en gjeldsfelle med høy rente- og lav nedbetaling. Derfor kommer man fremover bare å kunne delbetale sine Klara-kjøp over en forhåndsavtalt tidsperiode.

Unødvendige gebyrer fjernes – lettere for forbruker å forstå kostnadene

For å gjøre det lettere for forbrukerne som velger å delbetale sitt kjøp å få et helhetlig bilde av kostandene, gjøres delbetalingene om. Klarna fjerner start- og administrasjonsgebyrer. Det gjør at forbrukeren bare betaler en fast og forutbestemt rente på lånebeløpet. På kredittmarkedet lokker mange aktører med lave rentesatser som kombineres med avgifter og gebyrer på ulike nivåer, som gjør det det vanskelig for forbrukeren å få en oversikt over kjøpets totale kostnad. Derfor endrer Klarna nå dette, med ambisjon om å sette en ny bransjestandard for bedre og tydeligere betalingsvilkår.

Effektiv rente

Total kredittkostnad

Beløp

Før produktendring

Etter produktendring

Før produktendring

Etter produktendring

3 mnd. delbetaling 

1 500 NOK

141.22%

18,90%

234.00 NOK

43.81 NOK

12 mnd. delbetaling

1 500 NOK

119.57%

18,90%

738.96 NOK 

145.43 NOK

Dobbelt så lang betalingstid for fakturakjøp

For å hjelpe forbrukerne til å huske på å betale i tide, og slik minske antall purregebyrer, mer enn fordobler Klarna betalingstiden på sine fakturaer, fra 14 dager til 30 dager. Det innebærer at den rente- og gebyrfrie betalingstiden for alle fakturakjøp er 30 dager. For mange forbrukere innebærer det at tiden de har til å betale forlenges over en lønnsutbetaling. Betalingstiden på 30 dager har vært testet hos utvalgte butikker og vist at antall purregebyrer har sunket med en tredjedel. Dessuten ser også Klarna at det har ført til en reduksjon i antallet inkassosaker.

Flere vennlige påminnelser i flere kanaler

For i størst mulig grad hjelpe forbrukeren med å betale sine kjøp i tide innfører Klarna en ekstra påminnelse dagen etter siste forfallsdato, helt uten avgift. Tidligere har Klarna sendt ut en vennlig påminnelse to dager før forfallsdatoen via sin app. Dette har vist seg å være en effektiv metode for å få flere til å betale i tide og slippe purregebyr. Fremover kommer også SMS og e-post og testes som kanal. Slik får alle som av en eller annen grunn ikke har betalt i tide, en ekstra mulighet til å betale fakturaen sin uten purregebyr.

 

Bilder

Last ned bilde
Administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski
Administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski
Last ned bilde
Kommersiell direktør i Klarna Norge, Geir Østby
Kommersiell direktør i Klarna Norge, Geir Østby
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye