Klarna kåret til verdens 5. mest innovative selskap i stor internasjonal kåring

Klarna er det femte mest disruptive selskapet i verden. Det slås fast i den anerkjente internasjonale kåringen 2020 CNBC Disruptor 50 som ble offentliggjort i dag.

Blant de mange selskapene som er vurdert fra hele verden, er Klarnas innovasjoner blant dem som i aller størst grad har revolusjonert sin bransje i 2020. Selskapene i kåringen jobber med alt fra fintech og biotech til transport.

Dette er tredje gang Klarna blir trukket frem som et av de mest innovative selskapene i verden. Rundt en tredjedel av de andre selskapene på listen har vært med på den årlige oversikten mer enn én gang.

– Vi fokuserer hver dag på innovasjoner som gjør shoppingopplevelsen bedre for både kunder og nettbutikkeiere, og vi utvikler fortløpende nye og forbedrede produkter og tjenester for å inspirere og levere verdi. Å bli anerkjent av CNBC som en «Disruptor» i den globale shopping- og betalingsindustrien er en svært stor ære. Vi ser frem til å fortsette å innovere og utvikle oss for å møte behovet til nettshoppere over hele verden, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski,

Mer enn 200 000 nettbutikker globalt og kraftig vekst i Norge

Mer enn 200 000 nettbutikker globalt benytter seg av Klarnas betalingstjenester. Flere av disse er blant verdens største merkevarer som Sephora, H&M, Ikea, Expedia Group, Samsung, Nike og ASOS. I fjor fikk Klarna en ny forhandler hvert åttende minutt.

I Norge har antall nettbutikker som benytter seg av Klarnas betalingsløsninger for å kjøpe nå og betale senere økt fra drøye 6000 til over 7000 i løpet av 2020. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge foregår nå gjennom Klarnas løsninger.

Klarna-app med stadig nye tjenester

– Vårt mål er hele tiden å gjøre shoppingopplevelsen så brukervennlig, inspirerende og fleksibel som mulig. Mye av denne utviklingen skjer i appen vår som nærmere en halv million nordmenn allerede bruker fast. Det er selvsagt stort å se at dette arbeidet blir anerkjent internasjonalt, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Klarna-appen vil fortsatt utvikles for å gi kundene åpenhet, kontroll og en smoooth og enkel håndtering av både shopping og betaling. Det inkluderer meldinger om prisreduksjoner, vennlige påminnelser om at det på tide å betale, sporing av leveranser, en oversikt over personlig økonomi og muligheten til enkelt å dele sine favorittprodukter og ønskeliste.

Selskapene på 2020 CNBC Disruptor 50-listen har blitt valgt ut av CNBCs redaksjon og et eget rådgivende organ. Klarna var også på listen i 2015 og 2016.

Les mer om hvorfor Klarna ble valgt ut som en av de mest innovative selskapene i kåringen 2020 CNBC Disruptor 50 her.

Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge

Med mer enn 2700 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 200 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.