Klarna åpner unik pop-up butikk i Oslo Sentrum

Som det andre landet i verden vil norske kunder nå få oppleve den globale betalingsleverandøren Klarnas pop-up butikk. Midt i Oslo sentrum åpnes det torsdag denne uken en annerledes butikk for opplevelser, inspirasjon og shopping.

Klarna leverer sine betalingsløsninger til hele 5000 norske nettbutikker, og håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all norsk netthandel. Nå utforsker selskapet hvordan fremtidens fysiske butikker kan komme til å se ut. Tidligere i år hadde de stor suksess med sin pop-up butikk i London. Nå står Oslo for tur.

- Internasjonalt er pop-up butikker en stor trend. Vi tror at denne typen butikker, som bare lever noen dager, er bra både for kundene og for nettbutikkene. I vår pop-up skal vi ikke bare selge spennende merkevarer, men også tilby intimkonserter, live podcast, filmpremierer og mye annet inspirerende, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge.

1000 kvadratmeter med spennende produkter og eventer

Fra torsdag 5. september klokken 10 og de tre påfølgende dagene vil Klarnas 1000 kvadratmeter store pop-up i Møllergata 6 i Oslo sentrum fylles opp med produkter fra butikker som YME Universe, F5, Varier Furniture, Koch Parfymeri og Maria Black. All betaling skjer friksjonsfritt og enkelt fra mobilen med Klarnas egen app.

- Pop-up butikker benyttes av de aller fleste store merkevarer og butikkjeder. Selv om netthandelen øker, ønsker fremdeles det store flertallet av kunder å kjenne og ta på produktene de kjøper. Pop-up butikker kan dessuten gjøre det mulig for mindre aktører å vise frem spennende produkter i områder hvor det er svært kostbart å leie permanente lokaler, sier Elvestad.

Pop-up stadig mer vanlig for de store motemerkene

Ifølge det anerkjente motemagasinet Vogue ser stadig flere eksklusive motemerker pop-ups som en sentral måte å øke salget sitt på. De ønsker blant annet å skape en mer spennende shoppingopplevelse.

-  Klarnas egne undersøkelser viser at kundene ønsker seg fysiske butikker som er mer enn et forseggjort lager for klær og en kasse. Handleopplevelsen er det som vil gi lojale kunder i fremtiden. Det er en slik fremtidsvisjon vi ønsker å vise frem med Klarnas pop-up. Her inviterer vi kunden inn i vår verden, sier Elvestad.

Norge et spennende marked og utforske fremtidens fysiske butikker i

Norge er ifølge Elvestad et attraktivt marked å utforske konsepter for fremtidens fysiske butikker. Vi er blant de mest digitaliserte landene i verden og er langt fremme internasjonalt når det gjelder netthandel.

- Det er fremdeles slik at det aller meste av detaljhandelen skjer gjennom fysiske butikker. Pop up-butikker som kan by på noe mer enn en ordinær handleopplevelse er en bra anledning for butikker som vil møte kunder og vise frem produkter på en litt annen måte, sier Klarnas markedsdirektør.

Vil utfordre og gjøre ting annerledes

I løpet av de tre dagene skal det også være visning av filmklassikeren «Clueless», moteshow med den norske designeren HAiKW/ og Det Andre Teatret, skatefilmlansering med Herotic og live podcast med Isabelle Ringnes.

– De som kjenner Klarna vet at vi liker å utfordre status quo og å gjøre ting annerledes. Hele pop up-prosjektet skal med all tydelighet vise dette for alle som tar turen innom,. Det skal være en opplevelse i seg selv, sier Elvestad.

Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge