Klare til å ta i bruk Kobo

Horten kommune er en mellomstor kommune med rundt 500 kommunale utleieboliger. Som så mange andre kommuner har de tydd til egenproduserte lister i Excel for å holde oversikt og kontroll med sine boliger, boligsøkere, boligbehov, tildelinger og beboere. Leiekontrakter og oppgraderingsbehov har de hatt i et eget system, FDV-hus.
Men med Kobo kan de samle all informasjonen i et moderne, digitalt verktøy som gir oversikt over den kommunale boligmassen, og som kan kommunisere med søkere og beboere og ivareta personvern.
Tidlig ute
Derfor var kommunen rask med å melde sin interesse da Husbanken og KS åpnet for at alle kommuner som ønsker det kunne begynne å ta Kobo i bruk - selv om systemet fortsatt er under utvikling.
– Vi har lenge hatt behov for et system som i større grad gir oss oversikt over kommunale leieboliger, og saksbehandlingsprosessen rundt tildelingen. I mangel på et program har vi utviklet en rekke Excel-ark som man må ha master i EDB for å forstå, smiler rådgiver og prosjektleder i Horten kommune, Linda Letmolie Solem.
Brukervennlig
– Vi ønsker også en større åpenhet med innbyggere, og har sett et behov for å gjøre søknadsprosessen enklere og mer oversiktlig, sier enhetsleder Kjersti Kjos Sletterød, som har vært pådriver for prosjektet i kommunen.
Horten kommune har deltatt i Prosjekt Kobos referansegruppe og har gitt viktige bidrag i utviklinga av systemet. Nå har de oppretta ei arbeidsgruppe som jobber med å innføre Kobo i kommunen. Gruppa består av en boligkonsulent, en IT-konsulent og Solem som er prosjektleder.
Må forberede seg
Og de har kommet et godt stykke på vei allerede. Innføringsmateriellet de har fått fra Husbanken beskriver godt og tydelig hva de må gjøre før de kan begynne å bruke Kobo. De har etablert nødvendige avtaler, gjennomført en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS), personvernkonsekvensanalyse (DPIA), samt fulgt oppskrifta for oppsett i Altinn.
Ifølge Solem var oppskrifta for hva som skulle hentes av informasjon fra FDV-huset også nyttig.
– Med kun en feilmelding fikk vi overført informasjonen derfra og inn i Kobo. Plopp så var nesten alle boligene våre inne i systemet! sier Solem.
Gleder seg
– Bakgrunnen for at vi ønsker å starte opp med Kobo så fort som mulig, også før applikasjonen er ferdig utviklet, er at vi ser gevinster med å ha oversikt over boligene våre, sier Solem.
Arbeidsgruppa gleder seg til å gjøre hele saksbehandlingsprosessen i Kobo, og uttrykker at de har stor tro på dette.
– Dette er veldig godt å høre, sier tjenesteeier i Husbanken, Beate Diseth.
Statsfinansiert
Prosjekt Kobo er finansiert av staten med 90 millioner kroner over tre år. Systemet utvikles av Husbanken og KS sammen med en rekke kommuner.
– Det skal ikke koste noe for kommunene å koble seg på, men kommunene må ta høyde for å bruke ressurser på forberedelser, innføring og tilpasninger, understreker Diseth.
I 2023 åpner prosjektet for at alle norske kommuner skal få tilgang til Kobo.
Les mer
Hvordan dere kommer i gang, får du vite på husbanken.no: Kom i gang med Kobo
Vil du vite mer? Les disse artiklene:
Nøkkelord
Kontakter
Stina SønvisenSeniorrådgiver, kommunikasjon
Tel:90026028stina.sonvisen@husbanken.noBilder

Om Husbanken
Husbanken setter i verk regjeringens boligsosiale politikk. Gjennom virkemidler som bostøtte, lån, tilskudd, kompetanseoverføring og kunnskapsutvikling støtter vi kommunene faglig og økonomisk i deres arbeid med å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet. Andre sentrale samarbeidspartnere er velferdsaktører, byggenæringen og kunnskapsmiljøer.
Våre om lag 300 ansatte er fordelt på kontorer i Drammen (hovedkontor), Oslo, Arendal, Bergen, Trondheim, Bodø og Hammerfest.
Husbanken er underlagt Kommunal- og distriktsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Husbanken
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Husbanken på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Husbanken
Forslaget til statsbudsjett for 2026 på Husbankens ansvarsområder15.10.2025 16:26:52 CEST | Pressemelding
Regjeringen har lagt fram sitt forslag til statsbudsjett, der Husbanken har til sammen 41,2 milliarder kroner til bostøtte, lån og tilskudd i 2026. Her er en oversikt over hele budsjettforslaget på Husbankens ansvarsområder.
Flere skal kunne bo godt hele livet10.10.2025 10:37:57 CEST | Aktuelt
Regjeringen, kommunene og boligbransjen samler kreftene for å skape flere aldersvennlige boliger. Mandag 6. oktober leverte Eldreboligalliansen en liste til regjeringen med elleve tiltak for å få fart på byggingen av aldersvennlige boliger.
Ny kommunikasjonsdirektør i Husbanken6.10.2025 15:33:41 CEST | Pressemelding
Merete Bergeland Jebsen er ansatt som kommunikasjonsdirektør i Husbanken. Hun blir del av ledergruppen og får det overordnede ansvaret for Husbankens kommunikasjonsarbeid både eksternt og internt, operativt og strategisk.
Vil gjere leigebustadmarknaden i distrikta betre26.8.2025 11:01:06 CEST | Aktuelt
På vegner av Husbanken og Distriktssenteret skal Samfunnsøkonomisk Analyse kartlegge utfordringar i leigemarknaden. I samband med dette vil vi ha innspel frå utleigarar, leigetakarar, kommunar, bransjeaktørar og andre til nye tiltak som kan gjere at leigebustadmarknaden i distrikta blir betre.
Ønsker innspill til raskere eldreboligarbeid19.8.2025 10:33:21 CEST | Pressemelding
Vi trenger flere aldersvennlige boliger og løsninger som gjør at eldre kan bo hjemme lenger. Nå ønsker en arbeidsgruppe under Eldreboligalliansen innspill på hvordan vi kan få fart på eldreboligarbeidet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom