Klare for å sikre trygge og fremkommelige veger i Troms

Mesta har inngått en ny kontrakt med Vegvesenet om å drifte og vedlikeholde vegene både sommer og vinter, men det er særlig fremkommeligheten om vinteren trafikantene er opptatte av.
– I Tromsø by skal vi forsterke vinterdriften på særlig utsatte strekninger som Tverrforbindelsen. Det samme gjelder gang- og sykkelvegnettet langs riksvegene. Dette får høy prioritet framover på grunn av tunnelstengingene i byen, sier byggeleder Odd Helge Lyngra i Statens vegvesen.
Andre strekninger i kontraktsområdet som er særlig utsatt, blant annet Skibotndalen, får også økt innsats vinterstid.
– Målet vårt er å skape forutsigbar framkommelighet og trafikksikkerhet på en bærekraftig måte, sier Lyngra, som ser fram til samarbeidet med Mesta.
Langsiktige arbeidsplasser og investeringer
Driftskontrakten har en verdi på nesten 418 millioner kroner eks. mva., og gjelder fra 1. september 2023 og i fem år. I tillegg har begge parter opsjon i inntil tre nye år.
Mesta anslår at om lag 20 av Mesta sine egne ansatte kommer til å være involvert i vegdrifta.
I tillegg til Mestas egne mannskaper, er en rekke lokale firma engasjert som underentreprenører. Disse er blant andre Jensen Maskin & Transport AS, Baks AS, Laksvatn Maskin, OJ Anlegg AS, All-Tjeneste AS og Vacumkjempen AS.
Den store og langvarige kontrakten gir stabile arbeidsplasser i lokalsamfunnene og legger til rette for å investere i en mer miljøvennlig maskinpark. Kontrakten inneholder flere miljøkrav, blant annet skal alle entreprenører ha miljøsertifisering, og de må rapportere CO2-utslipp.
– Sikkerhet i alt vi gjør
– Mesta er godt rigget til denne kontrakten. Mannskapet vår har lang erfaring fra området, de kjenner vegene og de utfordrende områdene godt, sier Aadne Olsrud, prosjektleder i Mesta.
Han understreker at Mesta er fornøyd med skjerpede krav til miljø i kontrakten. Ifølge Olsrud arbeider selskapet mye med å drifte smart, blant annet gjennom digitalisering, ved å ta hensyn til miljøet og å redusere utslipp.
– Vi har sikkerhet i alt vi gjør som hovedoppgave, det gjelder både for trafikantene på vegene og for våre egne ansatte. Åpne veger om vinteren er viktig for folk og viktig for oss, sier prosjektleder Aadne Olsrud i Mesta.
Mesta hadde det laveste tilbudet på Troms-kontrakten i konkurranse med to andre entreprenører.
Disse tre vil drifte og vedlikeholde riksveger i Troms | Statens vegvesen
Kontrakt for Tromsø-Skibotndalen og midtre Troms
Driftskontrakten som gjelder E8 og E6 i Troms omfatter 305 kilometer veg, hvor 30 kilometer er gang- og sykkelveger. Vegene som skal driftes og vedlikeholdes er E8 fra Tromsø lufthavn til riksgrensen mot Finland, og E6 fra Salangsdalen i Bardu nordover til Skibotn.
Disse vegene går gjennom kommunene Balsfjord, Bardu, Målselv, Storfjord og Tromsø. Strekningen Salangsdalen-Nordkjosbotn inngår rent formelt i den nye kontrakten først fra 1. september 2025.
Slik er Statens vegvesens driftskontrakter
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene, og felleskontraktene er faset ut. Fra 1. september 2023 har Statens vegvesen 28 rene riksvegkontrakter, mens 3 kontrakter er felles med fylkeskommuner.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med tre års gjensidig opsjon for inntil tre nye år.
- Pris skal alltid vektes i tildelingen av kontrakter, men det er åpnet for kombinasjon med andre tildelingskriterier, for eksempel miljø/klima.
- Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
- Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
Ni nye veidriftskontrakter starter opp 1. september | Mesta (ntb.no)
Nøkkelord
Kontakter
Odd Helge LyngraByggelederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:90097588odd-helge.lyngra@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
APSL søksmål avvist av Høyesterett2.4.2025 09:39:09 CEST | Pressemelding
Vegvesenet opprettholder krav om å skifte ut lastebilselskap i OPS-prosjektet Hålogalandsvegen, etter at Høyesterett har avvist selskapets søksmål mot staten.
Skredsikringen ved E6 i Rosten i Gudbrandsdalen tar flere dager1.4.2025 21:00:54 CEST | Pressemelding
Etter steinskredet på E6 i Rosten mandag, er Statens vegvesen i gang med å sikre ei stor steinblokk som ligger igjen i bakkant av der gårsdagens skred løsnet.
Starter vårrengjøring av hovedveinettet i Trøndelag1.4.2025 14:25:47 CEST | Pressemelding
Neste uke starter Statens vegvesen den årlige vårrengjøringa av riks- og europaveier i Trøndelag. Det gir rene og pene veier og bedre luftkvalitet.
6 omkom i trafikken i mars1.4.2025 06:32:41 CEST | Pressemelding
I mars omkom seks personer i trafikken, alle i ulykker der tungbil, ATV, traktor eller buss var involvert. Dette er halvparten så mange omkomne som i fjor, da tallene var uvanlig høye. I første kvartal er det registrert 16 personer drept på norske veier.
Fullskalaøvelse i rv. 150 Granfosstunnelen31.3.2025 20:00:02 CEST | Pressemelding
Førstkommende onsdag, 2. aprilm stenger Statens vegvesen Rv 150 Granfosstunnelen klokka 21.30-00.30.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom