Kjøper lokalmat i butikk som aldri før!
Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen har hatt en kraftig økning i 2020. – Slike tall har vi ikke sett før. Flere og flere i handler lokalmat og drikke i butikken, og økningen på 12,6 % er helt fantastisk, sier adm.dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk.

Salget av lokalmat og drikke har hatt en betydelig vekst de siste årene. Veksten i år er så og si i alle kategorier av lokalmat. I tillegg vokser lokalmatsalget mer enn salget av mat i dagligvare generelt.
- Salg av mat i dagligvare generelt øker med 9,6 %, mens salget av lokalmat og drikke øker med 12,6%, og er derfor den kategorien som vokser mest. Totalt selges det lokalmat og drikke for 11,8 milliarder i Norge, forteller Sundqvist.
Kos og reiseliv er viktig
I kategoriene øl, pølser, egg og is er veksten i dagligvarehandelen spesielt stor. Bl.a. har salget av lokalt øl steget med 27 % til underkant av 420 mill. Is har også en solid økning fra 114 mill til 195 mill – altså med over 70 %. Salget av røkt laks, ørret og gravlaks har en nedgang uten at vi foreløpig har noen årsaksforklaring på det.
- Tallene er gledelige! Det kan se ut som om vi i disse koronatider er opptatt av å kose oss litt ekstra og lokalmat og drikke er jo den beste kosen. 70 % økning på lokalprodusert is er helt fantastisk, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.
Spesielt i sommermånedene har det vært en solid økning i salg i butikk.
- I år har vi nordmenn virkelig tatt i bruk Norge som ferieland og det merkes på lokalmatsalget. Lokalmat og reiseliv er en bra kombinasjon og vi nordmenn liker å smake oss gjennom landet vårt, fortsetter statsråden.
Trend i by og bygd
Tallene på lokalmatsalg ble overrakt statsråden i lokalmatavdelingen på Coop Mega Bislett. Coop Mega satser stort på lokalmat fra ulike ysteri og gårder i hele Norge.
- Skal du lykkes med lokalmat må du gjøre jobben lokalt. Vi ser at de samvirkelagene som virkelig har gjort jobben, som Coop Nord-Vest og Coop Midt-Norge, har de høyeste salgsindeksene. Samtidig ser vi en stor økende trend på salg av lokalmat i storbyene. Så dette gjelder både bygd og by og for å svare på kundebehovet kommer vi i Coop Mega til å øke satsningen på lokalmat, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.
Lokalmatprodusentene trenger støtten
- Pandemien er jo ikke over. Min klare oppfordring til alle som handler mat og drikke i Norge er: Kjøp norsk, støtt lokale produsenter og husk at lokalmat og drikke også er suverene julegaver. Når det er trygt igjen, bruk restauranter og reiselivsopplevelser. De trenger all den støtten de kan få fra oss forbrukere, forteller Sundqvist.
Manglende koronaeffekt
Så må jeg presisere at tallene ikke tar full høyde for koronaeffekten. For storhusholdning, inkludert hotell og restaurant spesielt, slår disse først inn på neste års måling, sier Sundqvist og tilføyer: - Vi vet jo at hotell og restaurantbransjen blør nå under koronaen, men vi har dessverre ikke målinger for 2020 på denne bransjen. Dette vil bli fanget opp ved neste undersøkelse, og da frykter vi for at den blir veldig negativ, avslutter Sundqvist.
Fakta om undersøkelsen
- Definisjon av lokalmat: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.
- Effecto Consulting og Nielsen har gjennomført årets undersøkelse i samarbeid med Matmerk.
- Tallene er hentet fra dagligvarekjedene, Bondens marked, REKO, spesialbutikker og gårdsbutikker og BROD (Bryggeri- og drikkevareforeningen)
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder

Om Matmerk
Matmerk er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg saker fra Matmerk
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Matmerk
Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris til Torill Renaa7.12.2020 21:30:00 CET | Pressemelding
Det var mange hyllende ord da årets vinner av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris ble overrekt Torill Renaa. Hun berømmes for sitt store engasjement til servitørfaget, og hvordan hun har satt, og setter, yrkets fagkunnskap inn i en helhetlig ramme, og dermed bygger stolthet og ære til faget.
ASK gård hedret med pris under NM i kjøttprodukter3.11.2020 09:39:17 CET | Pressemelding
- Matmerkprisen kom som lyn fra klar himmel for oss - det var ikke en pris vi visste vi var aktuelle for. Vi hadde på TVen og ventet egentlig bare på de kategoriene vi var aktuelle for. Da vi skjønte at det var oss Nina Sundqvist snakket om ble vi litt paffe. Vi føler det er en pris hvor en hedres for lang og tro tjeneste i faget, sier Kristoffer Evang, daglig leder hos ASK gård.
Lokalmat midt i Oslo22.10.2020 09:00:00 CEST | Pressemelding
Midt i Oslo lages det lokalmat i særklasse. Winther Ysteri på Aker Brygge og Metervare AS ved Sinsen produserer ost og pølser som nå merkes med Spesialitet for å vise oss forbrukere veien til unike norske matopplevelser. Det er første gang Spesialitet tildeles produkter fra Oslo.
Siste sjans til å stemme på kandidatene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris19.10.2020 08:30:13 CEST | Pressemelding
Publikumstemmene er viktige for hvem som får Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris. Det er tett mellom kandidatene og bare 12 dager igjen å stemme på. - Nå er det bare å stemme på sin kandidat inn mot fristen, det blir en utrolig spennende sluttspurt, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Lokalmatfest med statsråd i eplebygda Gvarv9.9.2020 13:52:09 CEST | Pressemelding
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad sto for tildelingen av hedersmerket Spesialitet til Epleblomstens Eple og Bringebærdrikk og Bakstelaugets Kling i fruktbygda Gvarv tirsdag 8. september.
God og gammel oppskrift ble hedret9.9.2020 12:50:59 CEST | Pressemelding
«Havremarvkjeksen vekker gode barndomsminner hos mange av kundene våre og hemmeligheten er en god gammel oppskrift med hel havre. At vi nå får Spesialitetsmerket er selvfølgelig stor stas», sier Mia Therese Sollihaug som er gründer og produktutvikler i Lykkemat som holder til i Selbu.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom