Kjøper lokalmat i butikk som aldri før!
Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen har hatt en kraftig økning i 2020. – Slike tall har vi ikke sett før. Flere og flere i handler lokalmat og drikke i butikken, og økningen på 12,6 % er helt fantastisk, sier adm.dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk.

Salget av lokalmat og drikke har hatt en betydelig vekst de siste årene. Veksten i år er så og si i alle kategorier av lokalmat. I tillegg vokser lokalmatsalget mer enn salget av mat i dagligvare generelt.
- Salg av mat i dagligvare generelt øker med 9,6 %, mens salget av lokalmat og drikke øker med 12,6%, og er derfor den kategorien som vokser mest. Totalt selges det lokalmat og drikke for 11,8 milliarder i Norge, forteller Sundqvist.
Kos og reiseliv er viktig
I kategoriene øl, pølser, egg og is er veksten i dagligvarehandelen spesielt stor. Bl.a. har salget av lokalt øl steget med 27 % til underkant av 420 mill. Is har også en solid økning fra 114 mill til 195 mill – altså med over 70 %. Salget av røkt laks, ørret og gravlaks har en nedgang uten at vi foreløpig har noen årsaksforklaring på det.
- Tallene er gledelige! Det kan se ut som om vi i disse koronatider er opptatt av å kose oss litt ekstra og lokalmat og drikke er jo den beste kosen. 70 % økning på lokalprodusert is er helt fantastisk, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.
Spesielt i sommermånedene har det vært en solid økning i salg i butikk.
- I år har vi nordmenn virkelig tatt i bruk Norge som ferieland og det merkes på lokalmatsalget. Lokalmat og reiseliv er en bra kombinasjon og vi nordmenn liker å smake oss gjennom landet vårt, fortsetter statsråden.
Trend i by og bygd
Tallene på lokalmatsalg ble overrakt statsråden i lokalmatavdelingen på Coop Mega Bislett. Coop Mega satser stort på lokalmat fra ulike ysteri og gårder i hele Norge.
- Skal du lykkes med lokalmat må du gjøre jobben lokalt. Vi ser at de samvirkelagene som virkelig har gjort jobben, som Coop Nord-Vest og Coop Midt-Norge, har de høyeste salgsindeksene. Samtidig ser vi en stor økende trend på salg av lokalmat i storbyene. Så dette gjelder både bygd og by og for å svare på kundebehovet kommer vi i Coop Mega til å øke satsningen på lokalmat, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.
Lokalmatprodusentene trenger støtten
- Pandemien er jo ikke over. Min klare oppfordring til alle som handler mat og drikke i Norge er: Kjøp norsk, støtt lokale produsenter og husk at lokalmat og drikke også er suverene julegaver. Når det er trygt igjen, bruk restauranter og reiselivsopplevelser. De trenger all den støtten de kan få fra oss forbrukere, forteller Sundqvist.
Manglende koronaeffekt
Så må jeg presisere at tallene ikke tar full høyde for koronaeffekten. For storhusholdning, inkludert hotell og restaurant spesielt, slår disse først inn på neste års måling, sier Sundqvist og tilføyer: - Vi vet jo at hotell og restaurantbransjen blør nå under koronaen, men vi har dessverre ikke målinger for 2020 på denne bransjen. Dette vil bli fanget opp ved neste undersøkelse, og da frykter vi for at den blir veldig negativ, avslutter Sundqvist.
Fakta om undersøkelsen
- Definisjon av lokalmat: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.
- Effecto Consulting og Nielsen har gjennomført årets undersøkelse i samarbeid med Matmerk.
- Tallene er hentet fra dagligvarekjedene, Bondens marked, REKO, spesialbutikker og gårdsbutikker og BROD (Bryggeri- og drikkevareforeningen)
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder

Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg saker fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Stiftelsen Norsk Mat
Juviksild, første sildeprodusent med Spesialitetsmerket!24.3.2021 13:21:23 CET | Pressemelding
De omvender folk med sin fantastiske kryddersild på Juviksild. Det er ordfører i Aukra kommune et bevis på. Han kom som sildeskeptiker – og dro fra Juvik som en sildeentusiast!
Småmat fra Hallingdal vil opp i mateliten23.2.2021 09:00:00 CET | Pressemelding
Hallingkost SA har søkt om beskyttelse av "Småmat " som tradisjonelt særpreg. - Spennede at tidligere Buskeruds nasjonalrett ønsker å bli en del av våre nasjonale matskatter, sier administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.
Nytt verktøy for alle bønder i Norge16.2.2021 09:35:52 CET | Pressemelding
Den norske bonden har en farlig arbeidsplass. Med KSL Trygg blir det nå enklere å følge opp beredskapsarbeidet og HMS ute på gården.
Sirupstynnkaker høster lovord og ikke minst; Spesialitetsmerket26.1.2021 20:16:32 CET | Pressemelding
Burde vært på UNESCOs liste over matskatter! Juryleder Harald Osa i fagjuryen for Spesialitetsmerket var helt klar i sin uttalelse om sirupstynnkakene fra Sirupstynnkakebakeriet i Brumunddal.
Matmerk skifter navn25.1.2021 12:00:00 CET | Pressemelding
- En stiftelse som skal styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon bør ha et navn som tydeliggjør akkurat det. Styret har derfor vedtatt at nytt navn for Matmerk er Stiftelsen Norsk Mat, sier styreleder Håkon Mageli.
Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris til Torill Renaa7.12.2020 21:30:00 CET | Pressemelding
Det var mange hyllende ord da årets vinner av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris ble overrekt Torill Renaa. Hun berømmes for sitt store engasjement til servitørfaget, og hvordan hun har satt, og setter, yrkets fagkunnskap inn i en helhetlig ramme, og dermed bygger stolthet og ære til faget.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom