Kjetil Schjander Luhr og Bjørnar Johnsen står bak musikken til Norges første Varulv-film.

Musikken til "Vikingulven" er ute nå!

"Vikingulven". Foto: Filmkameratene.

LYTT HER

Komponistene Bjørnar Johnsen (Kings BayRadiopiratene) og Kjetil Schjander Luhr (Rekonstruksjon UtøyaEpleslang) er begge lidenskapelige skrekkfilmentusiaster, og har tatt begjærlig fatt på oppgaven med å musikklegge det ublide møte mellom en liten Telemarksby og en sulten varulv. Dette er deres første samarbeid.

Lydsporet deres vil nok få mange filmfans til å nikke gjenkjennende til små detaljer: Her går små nikk til 80-tallets amerikanske ungdomsskrekkfilmer hånd i hånd med stemningsfull og uhyggelig fargelegging av det mørke nordiske skogslandskapet; store episke sveip, dyp melankoli og nifse lyder. Et perfekt lydspor både til norges aller første varulv på filmlerretet og en skogtur blant dryppende granskjegg en råkald kveld i november.

Filmen "Viktingulven" handler om 17-årige Thale som nettopp har flyttet med familien til den lille byen Nybo, der moren har fått jobb i det lokale politiet. På en strandfest med lokale ungdommer blir en student brutalt drept, og Thale er nøkkelvitne i saken.  Hvem eller hva står bak drapet? Mye tyder på at det kan være et dyr, kanskje en ulv. I løpet av etterforskningen oppdager Thales mor, etterforskningsleder Liv Berg, at de står overfor noe ganske annet og ukjent. Samtidig begynner Thale å få syner og oppføre seg merkelig.  Hva skjer i Nybo ved neste fullmåne?

‘Vikingulven’ er Norges første varulvfilm, og tro mot sjangeren er den lagt til en søvnig småby, med Telemarks tåkete og mørke skoger som truende bakteppe. Et tilbakevendende tema i filmen er også det såre og konfliktfylte forholdet mellom foreldre og barn på terskelen til voksenlivet.

Se traileren til Vikingulven her

"Vikingulven". Foto: Filmkameratene.