Kjenner du en ildsjel for norsk drikkekultur?

Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år deles ut for 28.gang. I år søker vi etter kandidater med stort engasjement for norsk drikke.

Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris henger høyt i Norge. Den ble opprettet som en hyllest til Ingrid Espelid Hovig på hennes 70-årsdag.

- Ingrid var opptatt av å samle folk til felles glede rundt bordet til et godt måltid. Drikken er en viktig del av måltidsopplevelsen. Derfor er prisens tema i år «Norsk drikke». Vi ønsker kandidater som brenner for norsk drikke, både med og uten alkohol, sier Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

I år søkes det etter kandidater  – ildsjeler og fyrtårn - som villig har delt og formidlet kunnskap og praktiske ferdigheter til andre innenfor norsk drikketradisjon, og gjerne videreutviklet tradisjonen og håndverket til et kvalitativt nytt nivå. Kandidatene kan representere drikke både med og uten alkohol.

Prisen tildeles ikke organisasjoner (men kan deles mellom flere personer).Vinneren får et diplom og 30 000 kroner.

Har du den perfekte kanidat: Da kan du nominere gjennom å sende inn et begrunnet forslag til post@norskmat.no.  Fristen er 7. august.

Hvem som vinner avgjøres av både folkets og fagjuryens stemmer, som teller likt.

Slik nominerer du:

1. Forslag sendes til post@norskmat.no
  2. Frist for innsending er 7. august 2021
  3. Forslag må være begrunnet

Tidligere vinnere av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris er blant annet:

• 2020: Torill Renaa, resturantør og matformidler
  • 2019: Maret Ravdna Buljo, reindriftseier og matformidler
  • 2018: Gunnar Waagen, Tingvollost og tidligere styreleder i Norsk gardsost
  • 2017: Inge Johnsen, kokk, Liantunet
  • 2016: Mikael Forselius, administrerende direktør Røros Hotell, og Ingulf Galåen, Galåvolden Gård.

Se også kunngjøring i juniutgaven fra vår samarbeidspartner Mat fra Norge.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Eventyrlig vekst i salget av lokalmat i butikk, nedgang i storhusholdning.12.11.2021 13:38:13 CET | Pressemelding

- Dette er fantastisk gode tall for dagligvarehandelen, og viser at norske forbrukere virkelig har fått øynene opp for norsk lokalmat og -drikke under pandemien. Jeg håper at folk fortsatt vil verdsette kvaliteten på den norske lokalmaten og skjønne at man ikke trenger å dra til Sverige for å handle. Norsk mat er trygg, ren og av høy kvalitet, sa landbruks- og matminister Sandra Borch, da hun mottok rapporten om årets salgstall for lokalmat og -drikke hos Metervare på Sinsen i Oslo.