Kinnevik, største eier i Zalando, går inn med 300 millioner kroner i Kolonial.no

Norges største og Nordens raskest voksende matbutikk på nett, Kolonial.no, får Kinnevik på eiersiden. Kinnevik AB er et av Sveriges største investeringsselskap med eierandeler på i underkant av SEK 100 milliarder, og største eier i blant annet Zalando, Tele 2 og MTG. Kinnevik investerer 200 millioner i en emisjon, og gjør i tillegg et kjøp på 100 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer. Dette verdsetter Kolonial.no til 2,24 milliarder kroner etter emisjonen og fullt utvannet.
Kolonial.no leverer mat til nesten hele Østlandet fra kr. 0,-

— Dette er en stor dag for Kolonial.no. Kinnevik er en drømmepartner, og å få med deres erfaring på denne gründerreisen er fantastisk. Vår ambisjon er å gi frihet og flyt i hverdagen til kundene våre, og en så solid partner vil hjelpe oss til å nå det målet, forteller administrerende direktør i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas.

Andreas Bernström, Investment Director i Kinnevik gleder seg over samarbeidet med Kolonial.no.

— Vi är glada över att leda finansieringsrundan i Kolonial.no, ett företag som passar väl in i vår investeringstes om att använda teknologi för att erbjuda kunder fler och bättre valmöjligheter. Vi har blivit imponerade av grundarna och vad de har åstadkommit under en relativt kort tidsperiod. Kinnevik är väl positionerat för att stötta teamet att driva tillväxten i verksamheten och vi ser fram emot att jobba tillsammans med Kolonial.no för att uppnå deras mål.

Kolonial.no, som fyller fem år i oktober, ble startet av 10 gründere i 2013. De første posene ble levert ut på Fornebu i Oslo, og nå har de gjort over en million utleveringer. I fjor vokste selskapet med 88 prosent, og omsatte for nesten 800 millioner kroner.

— Med en samarbeidspartner som Kinnevik, står vi bedre rustet enn noen gang til å levere verdi til kundene våre. Nå skal vi forbedre tjenesten vår ytterligere, både måten du bestiller varer på, og hvordan du får maten levert hjem. Vi skal utvide geografisk, og vi skal fortsette å holde oss på lavprisnivå, avslutter Karl.

Kolonial.no leverer mat til nesten hele Østlandet fra kr. 0,-
Selskapet har gjort over en million utleveringer siden 2013.
10 gründere startet selskapet. I dag er de nesten 500 ansatte.

Kolonial.no er Norges største matbutikk på nett. Vi tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter, enten levert hjem eller til hentepunkt. Vi leverer til både privatpersoner og bedrifter. I samarbeid med REMA 1000 holdes prisene lave, og gjennom partnere som Strøm-Larsen og Brødverket, tilbyr vi et spennende, lokalt utvalg.

Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Kolonial.no det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.