Kid og Klarna inngår nordisk samarbeid for fortsatt vekst i netthandelen
Selv om flere nordmenn la handleturen av hus- og hageprodukter til fysiske butikker i løpet av sommeren og høsten, har besøkstallene i netthandelen fortsatt å være stabile. Nå har KID, Nordens største tekstil- og interiørkonsern, inngått et samarbeid med Klarna i hele Norden for fortsatt netthandelsvekst.

I løpet av våren og høsten har KID utviklet helt nye nettbutikker i Norge, Sverige, Finland og Estland, og inngått et samarbeid med Klarna som sin betalings- og shoppingløsning på nett.
Ifølge en stor global rapport som betaling- og shoppingløsningen Klarna gjennomførte i løpet av tredje kvartal i år, oppga hele 38 prosent av nordmenn at de hadde handlet i fysisk butikk i kategorien hus og hage. I mars var den tilsvarende andelen 15 prosent. Samtidig har også andelen som oppgir de har handlet på nett økt fra 12 til 13 prosent.
– For Kid er en god og sømløs kundeopplevelse i alle kanaler viktig. Mange av våre kunder gjør research på nett, før de velger hvilken kanal de handler i. Vi har stor tro på at vi med en ny og felles e-complattform vil gi kundene våre en enda bedre kundereise. Vi er glade for at Klarna blir med som en viktig partner for å optimere reisen ytterligere, sier digital sjef i Kid, Cathrine Løken.
Økt omsetning og økt nettsalg
I tredje kvartal økte nettsalget med 13% totalt for selskapet, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Interiørkjeden omsatte for 751 millioner kroner kr i tredje kvartal. Det er en økning på 3% sammenlignet med samme periode i fjor
Hus og hage er blant produktkategoriene hvor netthandelen har økt svært kraftig i løpet av det siste året. Bare på Black Friday i år økte hele kategorien med hele 16 prosent hos Klarna, sammenlignet med fjorårets Black Friday. Ifølge Norgessjef i Klarna, Geir Østby, er det ingenting som tyder på at veksten skal avta fremover.
– Selvsagt er det slik at mange har ønsket seg tilbake i de fysiske butikkene for å kunne se, ta og føle på alt fra gardiner til sengetøy. Samtidig har muligheten til å handle på nett blitt både smidigere og enda mer inspirerende i løpet av pandemiperioden. Dette er KIDs nye satsing et strålende eksempel på. Det vil høyst sannsynlig bidra til at netthandelen i kategorien fortsatt vil vokse, men da også i et enda tettere samspill med de fysiske butikkene, sier Østby.
Flere vil handle med «betal senere» i kategorien
Klarnas globale rapport viser også at hele 24 prosent av nordmenn hadde foretrukket å betale for sine kjøp med en “Kjøp først - betal senere løsning” innenfor hus- og hagekategorien dersom dette hadde vært tilgjengelig,
Et flertall, 63 prosent, foretrekker denne løsningen for å få muligheten til å klemme og kjenne på produktet før de kjøper. Bare 5 prosent oppgir at de benytter seg av “Kjøp først – betal senere” for å slippe å betale med en gang.
– Det er viktig for Kid å jobbe med en partner som er opptatt av å sette kunden i fokus og som utvikler tjenester basert på kundens behov. Vi opplever at Klarna gjør nettopp det, og vi gleder oss til å jobbe tett sammen med Klarna i tiden som kommer, sier Kid sin digitale sjef, Cathrine Løken.
Kontakter
Cathrine Løken
Digital sjef, Kid
Tel: 940 26 000 / 920 69 974
cathrine.loken@kid.no
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 5000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna: Økt netthandelssalg av klær og sko i 2. kvartal 202218.8.2022 07:16:34 CEST | Pressemelding
Salget innenfor den netthandelskategorien hvor nordmenn handlet oftest i 2. kvartal 2022, klær og sko, økte med hele åtte prosent fra samme periode i fjor. Innbyggerne i Oslo handlet suverent mest – nesten 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.
Internasjonal undersøkelse: Nordmenn netthandler sjeldnest – Oslo på netthandelstoppen første halvår11.8.2022 07:58:13 CEST | Pressemelding
Norge er, sammen med Finland, det vestlige landet hvor færrest oppgir de har handlet ukentlig eller oftere på nett i løpet av andre kvartal i år. Mest per innbygger er det netthandlet for i Oslo så langt i 2022. Berlevåg i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det har vært handlet for mest per person.
Internasjonal ferieundersøkelse: 1 av 7 nordmenn skal nakenbade i sommer25.7.2022 08:19:34 CEST | Pressemelding
15 prosent av nordmenn røper at de garantert skal nakenbade i sommer. Mest ivrige er menn og de mellom 18 og 25 år. Samtidig er badeshorts og bikini langt mer populært her hjemme enn i de fleste andre land. Norske menn er også de som er mest skeptiske til Speedoen.
Klarna lanserer digital lommebok for medlems- og lojalitetskort i egen app22.6.2022 07:01:00 CEST | Pressemelding
Hver nordmann over 18 år har i snitt hele fire lojalitetskort. I dag lanserte Klarna en løsning hvor du enkelt kan lagre alle lojalitets- og medlemskort i appen deres.
3 av 10 nordmenn har blitt lurt ved netthandel det siste året13.6.2022 07:29:33 CEST | Pressemelding
Rundt 300 000 nordmenn har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Mange har også mottatt ødelagte produkter, eller ikke fått varen de har bestilt på nett. Samtidig sier 1 av 5 at de ikke er sikre på å få hjelp om det oppstår problemer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom