Karbonkutt i transportsektoren: Elektriske drivsystemer leder an

– Et nytt whitepaper fra ABB beskriver hvordan elektrifisering av drivlinjer i industrielle kjøretøy, transportmidler og fartøy gir langt bedre energieffektivitet – Transport av personer, varer og råmaterialer står for nærmere 30 prosent av globale CO2-utslipp – Elektriske motorer kan ha en virkningsgrad på over 95 prosent mens dieselmotorer kun oppnår 45 prosent under optimale driftsforhold

ABB hjelper virksomheter med å akselerere reduserte CO2-utslipp ved å levere komplette, elektriske drivlinjer for en rekke industrikjøretøyer, transportmidler og fartøyer. Mens de fleste kjøretøy og fartøyer fortsatt er dieseldrevne, har man sett en kraftig vekst innen elektrifisering. Systemene omfatter motorer, invertere, kontrollere og energilagringssystemer og gir umiddelbare fordeler.

Med over 130 års erfaring innen elektrifisering, inkludert tog, busser og kjøretøy for tøffe miljøer som gruvedrift, er ABB godt posisjonert for å hjelpe til med å redusere bruken av dieselmotorer på tvers av alle applikasjoner.

ABB´s nye whitepaper skisserer de mange fordelene med elektrifisering, som dramatisk forbedret energieffektivitet, reduserte CO₂-utslipp, lavere totale kostnader mindre støy og vibrasjoner enn dieselsystemer. Helelektriske eller hybride kjøretøy og fartøy gir betydelige energibesparelser og effektivitetsgevinster.

For eksempel kan erstatning av dieselmotoren i en 24-tonns gravemaskin med en ABB elektrisk drivlinje – som kombinerer batterikraft med en høyeffektiv elektrisk motor og frekvensomformer – kutte 48 tonn CO2-utslipp per år. I tillegg kan regenerativ bremsing for industrikjøretøy redusere drivstofforbruket med inntil 30 %.

I gjennomsnitt har elektriske kjøretøy 60 % lavere driftskostnader enn tilsvarende dieseldrevne varianter. Dette skyldes hovedsakelig forbedret effektivitet, redusert drivstofforbruk og vedlikeholdsbehov.

- Nå som myndigheter over hele verden setter strengere utslippsmål, er elektrifisering et enkelt og nødvendig skritt, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge. - Elektrifisering er en viktig del av enhver klimanøytral strategi og gir bedre totaløkonomi i et livssyklusperspektiv.

- ABBs omfattende ekspertise innen elektriske drivlinjer overføres til elektrifisering av industrikjøretøyer, for eksempel dumpere og gravemaskiner som brukes i gruvedrift og anleggsarbeid. Elektriske drivlinjer er godt utprøvd i jernbanetransport også; Teknologien er moden og kan enkelt og effektivt brukes på tvers av mange andre sektorer som konstruksjon og materialhåndtering, forteller Mathiesen.

Lær mer om hvordan elektrifisering av drivlinjer i transportsektoren kan forbedre energieffektiviteten betraktelig i ABBs whitepaper.

ABB Motion holder verden i gang – samtidig som vi sparer energi hver dag. Vi utvikler og flytter teknologiens grenser for å muliggjøre morgendagens lavkarbonsamfunn. Med våre frekvensomformere, motorer, tjenester og digitale løsninger oppnår våre kunder og partnere bedre ytelse, sikkerhet og pålitelighet. Vi tilbyr en kombinasjon av domeneekspertise og teknologi for å levere optimale drivsystemer for et bredt spekter av bruksområder i alle industrielle segmenter. Ved vår globale tilstedeværelse er vi alltid nær våre kunder. Vi bygger på over 130 års kumulativ erfaring innen elektriske drivlinjer, og vi lærer og forbedrer oss hver dag.

ABB leverer teknologi til Northern Lights, verdens første åpne CO2-transport- og lagringsinfrastruktur22.6.2022 10:40:54 CEST | Pressemelding

• ABBs løsninger for automatisering, elektrifisering og digitalisering skal benyttes i det norske karbonfangst -og lagringsprosjektet • Prosjektet akselererer industriell avkarbonisering og fjerning av CO2 med transport og permanent lagring i reservoarer 2600 meter under havbunnen • Planer for lagring av over fem millioner tonn CO2 per år, tilsvarende utslippene fra 1 million biler

ABB viser fremtidens prosessautomatisering8.6.2022 12:30:00 CEST | Pressemelding

• ABB presenterer fremtiden for distribuerte kontrollsystemer (DCS) som avgjørende for å møte den økende etterspørselen etter energi, vann og avløp og varer på en bærekraftig måte • Lanserer dokument som skisserer hvordan fremtidens DCS vil hjelpe ulike bransjer med digital omstilling og oppnå høyere sikkerhet, effektivitet, produktivitet og bærekraft • Prosessautomatiseringssystemer vil utvikle seg, men forblir grunnleggende for å muliggjøre noen av verdens mest komplekse infrastrukturer