Kantslått for blomster og bier
Hvorfor slår dere vegkantene når blomstene er på sitt fineste? Tenker dere ikke på insektene som lever av blomstene? Dette er vanlige spørsmål til Statens vegvesen på denne tida av året.
Vegkantene kan være praktfulle å se på sommerstid, med fargerike markblomster og summende insekter. Likevel må vegkantene slås en eller to ganger hver sommer.
Siden overgrodde vegkanter kan hindre sikten, er kantslått et trafikksikkerhetstiltak, men like viktig er den for å begrense spredning av femmede, skadelige arter.
– Kantslått begrenser spredning av uønskede arter, og bidrar til mer artsrike vegkanter, som til slutt er positivt for insektlivet langs vegene, sier Grete Sponga, biolog og miljørådgiver i Statens vegvesen.
Hindrer uønskede arter å frø seg
Statens vegvesen slår de fleste vegkanter to ganger i løpet av sommeren. Den første slåtten starter i mai noen steder, i juni er den vanligvis godt i gang over hele landet. Den andre slåtten blir gjort i august og september.
Kantslått til rett tid er viktig for å fjerne kraftigvoksende vegetasjon og hindre spredning av fremmede, skadelige planter som tar livet av artene rundt seg.
– For oss er det veldig viktig å få i gang den første kantslåtten før lupiner, hundekjeks og andre arter som vi ønsker å bli kvitt, setter frø, sier Grete Sponga.
– Samtidig tar vi hensyn til arter vi ønsker å ta vare på, derfor hopper vi over flere vegkanter nettopp for å ivareta artsmangfoldet av både planter og insekter.
Insektene finner mat mange andre steder
Slåing av vegkanter tidlig på sommeren er ikke optimalt for humler og andre insekter.
– Vi mener likevel det er viktigere å hindre at skadelige planter spres i juni, når insektene har matfat mange andre steder, enn at vi har blomstrende vegkanter. Da beholder vi mer artsmangfold også i framtida, sier Sponga.
Bruk av plantevernmidler ned med 90 prosent
Statens vegvesens driftsentreprenører gjør kantslåtten langs riksveiene. Tidligere brukte de mye plantevernmidler for å få bukt med uønskede arter.
I 2015 ble det brukt opp mot 2600 liter plantevernmidler langs norske riksveger. I 2021 hadde forbruket gått ned til 180 liter på landsbasis. Det er en reduksjon på mer enn 90 prosent.
Årsaken til den drastiske nedgangen, er i hovedsak endring i regelverk som har medført at Statens vegvesen stiller krav i sine driftskontrakter om at entreprenørene skal bruke miljøvennlige metoder for å hindre spredningen av fremmede, skadelige arter i vegkantene.
Bruken av kantslått har derfor økt. I stedet for plantevernmidler bruker entreprenørene varmt vann for å ta knekken på de uønskede plantene, og i fjellskjæringer og under rekkverk rydder de vegetasjon manuelt.
– Når vi og regelverket stiller krav, bidrar entreprenørene med gode løsninger som får ned bruken av de skadelige plantevernmidlene, sier Grete Sponga.
– På den måten tar vi bedre vare på naturmangfoldet og pollinatorer som humler og bier langs vegene våre.
Slår ofte om natta
For å være til minst mulig hinder for trafikantene, slår Statens vegvesens entreprenører ofte vegkantene om natta når trafikken er lav.
En annen grunn til at kantslått blir gjort om natta, er sikkerheten for både myke trafikanter og bilistene.
– Gjenstander, stein og søppel som er gjemt i gresset, kan fyke ut fra slåmaskinene, derfor er det tryggest å gjøre arbeidet når det er minst mulig trafikanter på vegene. Skulle du komme bak en slåmaskin, så hold avstand og vis hensyn til de som slår, oppfordrer Grete Sponga i Statens vegvesen.
Kontakter
Grete SpongaBiolog og miljørådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:48118917grete.sponga@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Vegdirektøren kaller inn til krisemøte26.6.2022 18:27:49 CEST | Pressemelding
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland konstanterer nok en alvorlig ulykkeshelgen på norske veier, som har krevd fire menneskeliv. Så langt har dødstallene fordoblet seg mot i fjor. Nå kaller hun inn til krisemøte.
40 prosent av dødsulykkene skjer fordi trafikanter bryter trafikkreglene24.6.2022 15:08:15 CEST | Pressemelding
40 prosent av dødsulykkene i trafikken skyldes kjøring i høy fart, med promille og manglende sikkerhetsbelte. Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), på oppdrag fra Statens vegvesen.
Ny attraksjon langs Nasjonal turistveg Helgelandskysten: Snøhettas tidevannsprosjekt - for å utforske og forstå naturen bedre.23.6.2022 15:35:46 CEST | Pressemelding
Tidevannsinstallasjonen på nye Trælvikosen rasteplass er en presis og horisontal linje av 55 rektangulære steiner som er lagt ut over sandbunnen mot en holme og utsikten mot Torghatten. Steinene er fullt synlige ved lavvann og helt borte ved høyvann.
Fire vil ha ansvar for el-anlegg i 78 tunneler i Bergens-området23.6.2022 13:20:35 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har lyst ut elektrokontrakt for riks- og europaveger i Bergens-området. Fire firma konkurrerer om oppdraget som blant annet inkluderer 78 tunneler.
Endring av kolonnetider over E134 Haukelifjell23.6.2022 10:30:20 CEST | Pressemelding
Mandag ble autovernet på omkjøringsvegen over Dyrskar skadet av et vogntog. For å reparere skadene blir det tre dager med endringer i avviklingen av kolonnene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom