Statens vegvesen

Ny vektbegrensning på Fredrikstadbrua innføres fra 1. februar 2026

Del

Statens vegvesen innfører vektbegrensning på 28 tonn for kjøretøy over rv. 110 Fredrikstadbrua fra 1. februar 2026.

Bilde av Fredrikstadbrua.
Fredrikstadbrua. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen.

Tiltaket er nødvendig for å sikre bruas levetid og trygg ferdsel for alle trafikanter.

Vil unngå skader og stengninger

– Våre analyser viser at utmattingskapasiteten til Fredrikstadbrua er i ferd med å nås. For å unngå skader og plutselige stengninger, må vi innføre en vektbegrensning på 28 tonn, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Fredrikstadbrua er en viktig forbindelse for både lokaltrafikk, kollektivtransport og godstransport. Om lag 100-150 kjøretøy over 28 tonn passerer brua daglig på hverdager.

Disse må fra 1. februar 2026 finne alternative ruter eller fordele lasten på flere kjøretøy.

Forlenger levetida med 50 år

– Vi forstår at dette får konsekvenser for næringslivet og transportører, men sikkerheten må komme først. Våre beregninger viser at tiltaket kan forlenge bruas levetid med opptil 50 år. Vi understreker at brua er trygg å bruke også før 1. februar 2026, sier Gunnar Eiterjord.

Bakgrunnen for restriksjonen er at brua ikke ble dimensjonert for utmatting da den ble bygget i 1957. Gjentatte tunge belastninger kan føre til små sprekker i stålet, som over tid kan gi plutselige brudd.

Flere alternativ vurdert

– Det er ikke mulig å forsterke brua slik at den tåler dagens tunge trafikk. Vi har vurdert flere alternativ, men dette er det eneste forsvarlige, understreker Gunnar Eiterjord.

Det presiseres at kollektivtrafikken ikke rammes av vektbegrensningen. Utrykningskjøretøy får dispensasjon ved utrykning.

Fredningen av Fredrikstadbrua har ingen innvirkning på situasjonen.

Lyttet til innspill om utsettelse

Statens vegvesen har hatt dialog med Fredrikstad kommune, næringslivet og andre berørte aktører. Tidspunktet for innføring er valgt for å gi aktørene tid til å tilpasse seg.

– Vi har lyttet til innspill fra næringslivet og valgt å utsette innføringen til 1. februar 2026. Det gir bedre tid for omstilling for alle parter, sier Gunnar Eiterjord.

I samarbeid med partene i bypakke Nedre Glomma sees det på muligheten for å etablere et system for å få et bedre datagrunnlag over trafikkbevegelser i Nedre Glomma-området.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Bilde av Fredrikstadbrua.
Fredrikstadbrua.
Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye