Ny døgnhvileplass for E6 Åsen–Verdal i Trøndelag
Statens vegvesen fortsetter satsingen for bedre arbeidsvilkår for yrkessjåfører og grønnere transport. Nå utlyses konkurransen om bygging og drift av en ny døgnhvileplass for E6 mellom Åsen og Verdal.

Den nye døgnhvileplassen skal sikre både trygg hvile og moderne fasiliteter for lastebilsjåførene.
Hvorfor en ny døgnhvileplass?
Lastebilsjåfører holder Norge i gang, men de trenger trygge steder å hvile. Den nye døgnhvileplassen skal gi sjåførene et sted med ro, komfort og enkel tilgang fra hovedveien.
– Dette er en investering i trafikksikkerhet og arbeidsvilkår. Når sjåførene får gode forhold for hvile, får vi tryggere veier og mer forutsigbar transport, sier Per Fladvad, prosjektleder i Statens vegvesen.
Dette bidrar til bedre arbeidsmiljø og rekruttering til næringen.
Hva skal bygges?
Plassen får minst 15 oppstillingsplasser for lastebiler, et moderne servicebygg med toalett, dusj og oppholdsrom, samt ladestasjoner for tunge kjøretøy.
– Den skal være åpen hele døgnet, hele året, og kun for sjåfører som følger reglene for kjøre- og hviletid. Kontrakten gjelder i ti år fra åpning, med opsjon på forlengelse i inntil to år, forteller Fladvad.
Det gis ikke noe statlig tilskudd til etablering.
Av- og pålessing er ikke tillatt på døgnhvileplassen. Det er heller ikke lov å parkere hengere. Plassen er kun for sjåfører som skal hvile. Andre kjøretøy skal bortvises, og utleier har ansvar for å følge opp reglene.
Maks en kilometer fra E6
Interesserte leverandører skal som del av konkurransen blant annet levere en skisse over døgnhvileplassen. Av de minimum 15 plassene skal 25 prosent være tilpasset modulvogntog. Veiledende tommelfingerregel er 200-300 kvadratmeter per vogntog.
– Døgnhvileplassen skal være lokalisert langs E6 på strekningen mellom Åsen og Verdal. Kjøreavstanden fra E6 til innkjøringen til selve døgnhvileplassen skal være på maksimalt en kilometer, presiserer Fladvad.
Grønnere transport og fremtidens krav
Tiltaket er en del av Nasjonal transportplan og skal bidra til grønnere tungtransport.
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy. Det gjør at døgnhvileplassen ikke bare gir hvile, men også støtter overgangen til mer miljøvennlig transport. Vi bygger for fremtiden, sier Fladvad.
Fremtidsrettede døgnhvilestasjoner bidrar til nullutslipp fra tunge kjøretøy gjennom at de er tilrettelagt for samordnet pause, døgnhvile og lading.
Konkurransen og tidsplanen
Tilbudskonferansen holdes 31. oktober 2025. Frist for å melde interesse er 26. november, og tilbudsfrist er 12. januar 2026. Døgnhvileplassen skal stå klar senest 1. juli 2027.
– Vi oppfordrer alle interesserte leverandører til å registrere seg og levere tilbud. Dette er en spennende mulighet til å bidra til bedre forhold for tungtransporten og til å bygge løsninger som er bærekraftig og som varer, avslutter Fladvad.
Mer informasjon om konkurransen finner du her:
Konkurransen gjennomføres i Statens vegvesens KGV – Konkurransegjennomføringsverktøy – som er vår digitale plattform for offentlige anskaffelser. Her registrerer leverandører seg, sender inn tilbud og kommuniserer med oppdragsgiver.
Registrering skjer via:
Mer informasjon om døgnhvileplasser på riksvei:
Nøkkelord
Kontakter
Per FladvadProsjektleder drift midt
Tel:90835679per.fladvad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fjellsikring langs E6 ved Morskogen og Espa etter geologisk inspeksjon29.10.2025 13:11:57 CET | Pressemelding
Onsdag 5. november starter Statens vegvesen fjellsikringsarbeider langs E6 ved Morskogen og Espa i Innlandet. Arbeidet skjer etter en geologisk inspeksjon i kjølvannet av skredet som rammet området i februar i år.
Nybrua på Storslett flyttes på plass29.10.2025 08:26:55 CET | Pressemelding
Søndag 2. november skal den nye brua på Storslett i Troms ut på kjøretur på E6.
Ny vektbegrensning på Fredrikstadbrua innføres fra 1. februar 202628.10.2025 16:00:32 CET | Pressemelding
Statens vegvesen innfører vektbegrensning på 28 tonn for kjøretøy over rv. 110 Fredrikstadbrua fra 1. februar 2026.
Siste salve i Gullbergtunellen på nye E1028.10.2025 15:03:12 CET | Presseinvitasjon
Fredag 31.10.2025 kl 07:00 sprenger varaordfører i Harstad den aller siste salven i Gullbergtunnelen. Vi har gleden av å invitere din redaksjon til gjennomslaget.
Starter bygging av fortau i Fredrikstad sentrum på torsdag28.10.2025 11:08:16 CET | Pressemelding
Torsdag 30. november starter anleggsarbeidet for nytt fortau i Rektor Westerns gate. Arbeidet skal være ferdig i løpet av året.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom