Kalkun på topp til nyttår

Kalkun er fortsatt nyttårsfavoritten i Norge. Samtidig oppgir 1 av 10 at de vil spare utgifter i høytiden ved å redusere antall gjester. MatPrat-kokken foreslår en sharing-meny der alle tar med seg 1-2 retter hver.
En hel kalkun gir en ekstra feststemning. Å kunne skjære opp en nystekt stor kalkun ved bordet og servere smakfullt tilbehør til en herlig sharingmeny; det er fest! Foto: matprat.no

Ifølge årets ferske juleundersøkelse gjennomført av YouGov for MatPrat, oppgir 28 % at de spiste kalkun nyttårsaften i fjor. Det er en nedgang på seks prosent fra MatPrats forrige juleundersøkelse.

– Kalkun er nordmenns store favoritt på nyttårsaften, og 28 % av oss spiser kalkun til middag. Men én landsdel skiller seg ut, nemlig Vestlandet. Her står pinnekjøttet så sterkt at når det først er jul, så holder det ikke å spise det på julaften – det må serveres på nyttårsmenyen også. I Vestland fylke spiser hele 33 % pinnekjøtt på nyttårsaften, sier MatPrat-kokk Cecilie Maske.

Dette spiser nordmenn på nyttårsaften:

Kalkun: 28 %

Pinnekjøtt: 16 %

Ribbe 9 %

Biff/helstekt filet eller kylling: 6 %

Grønnsaker: 3 %

Endringer i tradisjoner og matvaner

– Jeg tror den lille nedgangen på kalkun kan skyldes en endring i nyttårsfeiringen. Det er mindre tradisjonelle middager der alle sitter til bords, og vanligere med en minglefest med tapas eller småretter.

Undersøkelsen viser også at folk tar mange grep for å redusere utgiftene høytiden, 28% ønsker å spare inn på strøm og varme. 1 av 10 ønsker å spare penger ved å redusere antall gjester.

– Det er forståelig at mange nå tar grep for å spare penger, også på nyttårsfeiringen. Sharingmeny, der mange små retter utgjør måltidet, er et godt valg. Det er helt innafor å be gjestene ta med seg 1-2 retter hver. Slik deler man på utgiftene, og ikke minst arbeidet med å lage selskap.

– Når man spiser en sharing-meny kan alle også bli sittende rundt bordet, som gir et helt annet fellesskap rundt måltidet, sier Maske.

MatPrat har mange forsalg på sharing-meny med ulike råvarer og smaksbilder:

Helstekt svinecarré kan serveres med utrolig mye godt, og er derfor ypperlig å servere som en sharingmeny med for eksempel gresskarpuré, bakte gulrøtter, brokkoli- og blomkålsalat og råstekte poteter. Foto: matprat.no
Til et ostebord trenger det ikke å være mange typer ost. Gjør heller litt ekstra ut av tilbehøret, og du får en sharingmeny som kan brukes som nettopp ostebord eller som en dessert. Foto: matprat.no
Server reinsdyrstek i skiver sammen med spennende smaker. Med tilbehør som er både klassisk og spennende, blir det en festlig sharingmeny. Foto: matprat.no
nviter til vegetarisk festmiddag med en vegetar Wellington og godt tilbehør som en sharingmeny. Sett frem alle fatene på bordet, senk skuldrene og nyt måltidet sammen med gjestene. Foto: matprat.no
-Det er forståelig at mange nå tar grep for å spare penger, også på nyttårsfeiringen. Sharingmeny, der mange små retter utgjør måltidet, er et godt valg. Det er helt innafor å be gjestene ta med seg 1-2 retter hver. Slik deler man på utgiftene, og ikke minst arbeidet med å lage selskap, sier Cecilie Maske, kokk i MatPrat. Foto: matprat.no

Lørenveien 40
0585 Oslo