Just Eat

Just Eat fikk kraftig økning på takeaway

Del

Antall takeaway-bestillinger på Just Eat økte med over 30 prosent i fjor. Takeaway-selskapet Just Eat har nå over 125 000 kunder, og formidlet matbestilllinger for 250 millioner kroner i Norge i løpet av 2020.

Foto: Victor Jones/Just Eat
Foto: Victor Jones/Just Eat

I løpet av fjoråret fikk selskapet mange nye spisesteder med i tjenesten deres, og har nå over 830 restaurantpartnere over hele Norge.

– Det var et utfordrende år for de aller fleste spisesteder. For mange av dem ble takeaway en mulighet til å nå flere og andre kunder, i en tid hvor mange av stedene ikke har kunne ha gjester i lokalene sine, sier Odd Stian Gullhav i Just Eat Norge.

Doblet antall spisesteder

I løpet av de siste to årene har Just Eat doblet antall restaurantpartnere.  Økningen har vært spesielt stor etter at koronakrisen inntraff.

 – Flere kunder har fått øynene opp for takeaway, mye på grunn av stengte restauranter og hjemmekontor. Vi ser også at bruksmønsteret har forandret seg i år. Tidligere var hjemlevering i stor grad forbundet med middager og helgen. Nå ser vi at det i større grad er fordelt over hele uken, og at det øker i antall lunsjbestillinger, sier Gullhav.

I februar i fjor fusjonerte Just Eat med Takeaway.com. Det globale selskapet Just Eat Takeaway.com har hovedkontor i Amsterdam og er nå til stede i 24 land over hele verden. I Norge har Just Eat ansatt flere nye medarbeidere for å møte den økte etterspørselen.

Pizza mest populært

– Takeaway bestilles i økende grad på nett, noe som gjør det mer aktuelt å bruke en felles portal for restauranter. Dette er omsetning restaurantene hadde gått glipp av hvis de ikke hadde hatt et digitalt takeaway-tilbud. Det gleder oss veldig at pilene peker oppover for dem. Det er når restaurantene har suksess, at vi lykkes, sier Gullhav.

De stedene som har høyest omsetning av takeaway innen Just Eat, er Oslo, Bergen, Trondheim, Skedsmo, Moss, Drammen og Frederikstad.

Fortsatt er det pizza som er den mest populære takeaway-maten i 2020, etterfulgt av kebab og indisk mat.

Forventer varig endring

I år forventer Just Eat å øke antallet matbestillinger med mer enn 30 prosent, for andre år på rad.

– Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på en stor omstilling, både for spisestedene og for kundene. Flere restauranter blir med, også de som tilbyr mat som ikke forbindes med tradisjonell takeaway, og kundene har oppdaget man kan spise restaurantmat hjemme ved flere anledninger enn man har tenkt på før, sier Gullhav.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Victor Jones/Just Eat
Foto: Victor Jones/Just Eat
Last ned bilde
ØKNING I FJOR: – Det var et utfordrende år for de aller fleste spisesteder. For mange av dem ble takeaway en mulighet til å nå flere og andre kunder, i en tid hvor mange av stedene ikke har kunne ha gjester i lokalene sine, sier Odd Stian Gullhav i Just Eat Norge. Fotograf Katrine Lunke.
ØKNING I FJOR: – Det var et utfordrende år for de aller fleste spisesteder. For mange av dem ble takeaway en mulighet til å nå flere og andre kunder, i en tid hvor mange av stedene ikke har kunne ha gjester i lokalene sine, sier Odd Stian Gullhav i Just Eat Norge. Fotograf Katrine Lunke.
Last ned bilde
Foto: Victor Jones/Just Eat
Foto: Victor Jones/Just Eat
Last ned bilde

Om Just Eat

Just Eat Norge er en del av verdens største takeaway-selskap utenfor Kina, Just Eat Takeaway.com. Selskapet er til stede i 24 land. I Norge samarbeider Just Eat med over 800 restauranter om bestilling og henting eller hjemkjøring av mat.