UEFA EURO 2020™: Pizza vinner fotballkampen
En ny undersøkelse Norstat har gjennomført for takeaway-selskapet Just Eat viser at halvparten av nordmenn foretrekker pizza og øl til fotballkamper. 49 prosent sier at de foretrekker pizza, og like mange sier at de helst drikker øl til kampen. Det giør kombinasjonen til en sikker vinner, foran både burger, grillmat og pølser og drikke som brus, kaffe og vin.
– Pizza har alltid vært en av de mest solgte takeaway-rettene, og det kan virke som nordmenn elsker pizza mer enn italienerne, sier Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat, som har nær 1000 restaurantpartnere i Norge. I år er også Just Eat partner av EURO 2020.
– Under store sportsarrangementer som fotball-EM stiger salget av takeaway betydelig. Da er det mange som vil konsentrere seg om kampen, og overlate matlagingen til andre. At pizza foretrekkes av så mange foran TVen er enkelt å forstå. Det er jo både godt, enkelt å spise og lett å dele, sier han.
På plassen etter pizza kommer burger, med 18 prosent, 13 prosent på grillmat og 12 prosent foretrekker pølser. På mellom fem og åtte prosent havner retter som sushi, kebab, indisk, pasta, biff, brødmat og skalldyr.
Når det gjelder drikker er svarene slik: 49 prosent foretrekker å drikke øl til fotballkampen, 41 prosent vil ha saft eller brus, 26 prosent vann og kaffe/te havner på 24 prosent. Kun åtte prosent sier de foretrekker vin til fotballkampen.
Undersøkelsen viser også at fire av ti nordmenn vil følge mesterskapet, og at én tredjedel av disse vil bestille takeaway på kampdagene.
– Siden det fortsatt er begrensninger på hvor mange som kan møtes, er det flere som ser kampene hjemme. Det fører igjen til flere bestillinger enn vanlig, sier Boldt.
Ifølge undersøkelsen er det store forskjeller på hvem vi synes er gode i fotball, og hvem som kan lage mat. 22 prosent heier nemlig mest på England, så kommer Danmark på 19 prosent, Sverige (9%), Tyskland (7%), og likt mellom Frankrike og Spania på fem prosent. Overraskende nok er det bare tre prosent som sier de heier på Italia, Samtidig synes vi at det er landet Italia (62%) som lager den beste maten, etterfulgt av Frankrike (29%), Spania (28%), Danmark (20%) og Tyrkia (14%). Helt på bunnen med én prosent finner vi mat fra land som Wales, Nord-Makedonia, Slovakia, Ukraina og Finland
– Mat fra Italia er generelt en salgsvinner når det kommer til takeaway. Landene på bunnen av listen har nok ikke så sterke mattradisjoner i Norge, og er nok ukjent for mange. Det betyr ikke nødvendigvis at nordmenn ikke synes den er god, sier Boldt.
Undersøkelsen er utført av Norstat for Just Eat, og gjennomført på web i et landsrepresentativt utvalg på 1016 respondenter (15 år+) i juni 2021. Siden det var mulig å velge flere alternativer på svarene, blir totalen på svarene på spørsmålene på over 100 prosent.
Just Eat er partner av EURO 2020
Just Eat er partner av EURO 2020, og har også samarbeid om 11 andre UEFA-konkurranser, blant annet Champions League, Europa League, i tillegg til kvinnekonkurransene. Tjenesten er en perfekt løsning for fans som vil bestille mat, samtidig som de ser sine favorittspillere og verdens største klubber og landslag i kamp.
Nøkkelord
Kontakter
Varog Kervarec, kommunikasjonsrådgiver i Apeland, tlf: 90 03 03 73, epost: varog@apeland.no
Bilder
Om Just Eat
Just Eat er en del av Just Eat Takeaway.com, verdens ledende takeaway-selskap utenfor Kina.
Selskapet har hovedkontor i Amsterdam, og kobler forbrukere og restauranter sammen på sin plattform. Med nærmere 250 000 tilknyttede restauranter, tilbyr Just Eat Takeaway.com et bredt utvalg mat for enhver smak. Just Eat Takeaway.com samarbeider i hovedsak med leveringsrestauranter, og tilbyr leveringstjenester for restauranter som ikke har disse tjenestene selv.
Just Eat og Takeaway.com har raskt vokst til å bli en ledende markedsplass for matlevering på nett, med tilbud i Storbritannia, Tyskland, Nederland, Canada, Australia, Østerrike, Belgia, Bulgaria, Danmark, Frankrike, Irland, Israel, Italia, Luxembourg, New Zealand, Norge, Polen, Portugal, Romania, Spania og Sveits, i tillegg til partnere i Colombia og Brasil.
Følg pressemeldinger fra Just Eat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Just Eat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Just Eat
Damene jubler for UEFA EURO 2020™29.6.2021 09:17:49 CEST | Pressemelding
I en ny undersøkelse sier 22 prosent av norske kvinner som ser på fotball-EM at det er viktig for fotballopplevelsen å ha muligheten til å juble høyt under kampen.
Just Eat mangedobler arbeidsstokken7.4.2021 11:22:01 CEST | Pressemelding
Just Eat har ansatt flere enn 120 sjåfører siden oktober i fjor, og tredobler nå salgsstyrken for å vokse i Norge.
UEFA i omfattende sponsoravtale med Just Eat Takeaway.com22.3.2021 12:31:59 CET | Pressemelding
UEFA har inngått en av de mest omfattende avtalene i forbundets historie. Just Eat Takeaway.com blir sponsor på både herresiden og kvinnesiden av Champions League, Europa League, EM i fotball og en rekke andre arrangementer.
Just Eat fikk kraftig økning på takeaway10.2.2021 07:33:25 CET | Pressemelding
Antall takeaway-bestillinger på Just Eat økte med over 30 prosent i fjor. Takeaway-selskapet Just Eat har nå over 125 000 kunder, og formidlet matbestilllinger for 250 millioner kroner i Norge i løpet av 2020.
40 prosent vekst i lunsjbestillinger: Bytter kantinen med takeaway2.2.2021 07:10:00 CET | Pressemelding
I 2020 økte antallet takeaway-lunsjer med 40 prosent, sammenlignet med året før. – Hjemmekontoret har gitt det norske folk nye lunsjvaner. Nordmenn har byttet ut kantinen på jobben med takeaway på hjemmekontoret, sier Odd Stian Gullhav i Just Eat.