Julenetthandelen: Oslo handlet mest og dette er noen av de mest kjøpte julegavene i år
Det viser Klarnas salgsstatistikk fra mer enn 12 000 norske netbutikker i perioden fra 22-. november til den 12. desember. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres betalings- og shoppingløsninger.
– Etter en rekordbra Black Week-uke for netthandelen har salget på nett holdt seg jevnt høyt også de to påfølgende desember-ukene, også sammenlignet med fjoråret. Dette har nok sammenheng med koronasituasjonen, men også det faktum at stadig flere nordmenn ønsker å handle mer på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Samlet sett økte netthandelen fra mandag i Black Week til og med Cyber Monday med hele 13 prosent i år, sammenlignet med fjoråret.
Mest økning i salg av elektronikk og barneprodukter
Klarnas salgsstatistikk viser at:
- Per innbygger ble det handlet mest på nett gjennom Klarna i Oslo i årets julehandel. Her handlet de hele 17 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Viken (5 % over landsgjennomsnittet.) Minst ble det handlet i Agder (16 % mindre enn gjennomsnittet) og Innlandet (12 % mindre enn landsgjennomsnittet).
- Sammenlignet med salget årets første ni måneder er det kategoriene elektronikk og barneprodukter som har økt mest i perioden 1. november til 12. desember. Mens salget av elektronikk økte med hele 28 prosent, økte salget av barneprodukter med 16 prosent. Blant de enkeltproduktene som det er solgt mest av gjennom Klarna i disse to kategoriene er:
- Barneprodukter: Kassaapparat, Barbie Color Reveal, sminkedukke, Viga puslespill, Rubiks kube – Fidget gavesett, LEGO og Stiga Snow Flyer.
- Elektronikk: Airpods, Smart-TV, Soundboks – trådløs høyttaler, massasjepistol, Sony PS5 og kapp- og gjærsag.
– Det er sannsynlig at flere av årets mest populære julegaver er å finne blant disse salgsvinnerne som vi har sett har solgt ekstra bra i Black-Week perioden og de to påfølgende desember-ukene med julehandel, sier Elvestad.
41-56 åringer økte sin netthandel mest
Sammenlignet med en vanlig netthandelsdag er det aldersgruppen 41-56 år som har økt sine kjøp mest i årets julehandel. Desto nærmere jul vi kommer, desto større andel av kjøpene foretas av denne gruppen.
– Som ellers i året er det kvinner som står for de fleste innkjøpene, mens menn bruker mer per kjøp. Spesielt de siste ukene før jul har vi sett at menn øker sine innkjøp innenfor julegavekategorier som smykker, vesker og klokker. Det er nok et tegn på at de er ute i siste liten med noen julegaveinnkjøp, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge.
Fylkesshoppetoppen, julenetthandelen 2021
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Oslo |
117 |
Viken |
105 |
Trøndelag |
101 |
Vestland |
101 |
Møre og Romsdal |
100 |
Troms og Finnmark |
97 |
Nordland |
96 |
Vestfold og Telemark |
94 |
Rogaland |
89 |
Innlandet |
88 |
Agder |
84 |
*Shoppingindeks: Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna fra 22.11.2021-12.12.2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom