Julehandelen startet med oppgang for klær og sko, nedgang for dagligvare

De foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at den samlede butikkomsetningen i kjøpesentrene i uke 46 i år gikk ned 2,9 prosent sammenlignet med omsetningen i uke 47 i fjor (uken før Black Week begge år). Kles-, sko- og veskebutikkene økte omsetningen med 27,7 prosent fra i fjor, mens den gikk ned med 12,7 prosent i butikkene innen mat og drikke.
− Begge deler er en naturlig konsekvens av at samfunnet i stor grad er åpnet opp, og flere dermed går ut og spiser og drikker igjen. Det er bra for de delene av handels- og tjenestenæringen som er blitt ekstra hardt rammet av pandemien, men det må brukes sterkere lut for å snu den store grensehandelen, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke.
Tilbake til gamle nivåer
Ferske tall fra SSB for tredje kvartal viser at grensehandelen er på vei opp igjen, og på bakgrunn av kortdata fra DNB og trafikktellinger fra Statens vegvesen forventer Virke at den er tilbake på 2019-nivå i god tid før julekvelden.
− Vi ser at grensehandelen raskt kommer tilbake på nivåene fra før pandemien, selv om prisene på mat og drikke har gått ned i Norge, sier Hammerstad.
Solid oppgang fra 2019
I tillegg til mat og drikke, gikk omsetningen for butikkene i kategorien hus og hjem ned med 9,9 prosent, sammenlignet med i fjor. Spesialbutikkene* samlet, som blant annet omfatter klær og sko, opplevde en vekst på 3,4 prosent.
Sammenlignet med normalåret 2019 var omsetningen imidlertid 15 prosent høyere i år. Det er særlig hus og hjem som gjør det bra sammenlignet med 2019, med en omsetningsøkning på hele 30 prosent.
− Dette er i stor grad et utslag av at det går godt i norsk økonomi, og at mange har spart penger under pandemien som de nå begynner å bruke, sier Hammerstad.
* Med spesialbutikker menes blant annet sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultater fra 200 kjøpesenter. Følg utviklingen i julehandelen 2021 på https://www.virke.no/pavirkningsarbeid/julehandel/.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom