Jotun

Jotun stanser virksomheten i Russland

(Sandefjord, 3. mars 2022): Jotun er dypt bekymret over den pågående konflikten i Ukraina. Malingsprodusenten støtter fullt ut det internasjonale samfunnets reaksjon på situasjonen.

Den pågående konflikten mellom Russland og Ukraina, samt sanksjonene som er blitt innført, gjør at Jotun har besluttet å stanse virksomheten i Russland på ubestemt tid.

- Vi har vært etablert i Russland lenge. Vi har et godt team og en moderne fabrikk i landet. Ut fra en totalvurdering, finner vi det både riktig og nødvendig å stenge virksomheten, sier Jotuns konsernsjef Morten Fon.

- Jotun er dypt bekymret for de humanitære konsekvensene av den pågående krisen, fortsetter han.

Jotun har vært etablert i Russland siden 1989, og har hatt egen produksjon der siden 2017. Med mer enn 300 ansatte i landet, står Russland for mellom 2 og 3 prosent av konsernets samlede omsetning.

Jotun har hverken en juridisk enhet eller fysiske anlegg i Ukraina. Selskapet har imidlertid fire ansatte i landet. Sikkerheten til medarbeiderne i Ukraina og Russland er nå Jotuns hovedprioritet.

Christian Espolin Johnson, kommunikasjonsdirektør, +47 976 45 494,
christian.espolin.johnson@jotun.no

Om Jotun

Jotun
Hystadveien 167
3209 Sandefjord

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 67 selskaper og 39 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinenter. I tillegg har Jotun agenter, avdelingskontorer og distributører i mer enn 100 land. Jotun hadde i 2021 en total omsetning på NOK 22,8 milliarder, og har i dag mer enn 10 200 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segmenter inndelt i syv regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.

Følg pressemeldinger fra Jotun

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Jotun på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jotun

OPPDATERT PRESSEMELDING - Solid utvikling for Jotun, men usikkerhet fremover1.10.2021 09:35:46 CEST | Pressemelding

OPPDATERT PRESSEMELDING - Vi gjør oppmerksom på at var en feil i endrings-tallene for driftsinntekter i pressemeldingen fra Jotun som gikk ut kl. 21.00 30.09.2021. Vennligst se korrekte tall i følgende pressemelding: (Sandefjord, 30. september 2021): Jotun omsatte for rekordhøye 14 975 millioner kroner i årets åtte første måneder. Driftsresultatet endte på 2 496 millioner kroner, men høye råvarepriser presser driftsmarginen.