MENY

Jacobs Utvalgte: 10 år og rekordomsetning

Del

I 2009 kom Jacobs Utvalgte; første serie innen egne merkevarer som satset mer mot kvalitet. Nå består serien av over 200 produkter og omsatte i fjor for kr. 540 millioner i NorgesGruppen. Flere av brødene og pølsene er favoritter, mens Belgiske trøfler er Norges mest solgte konfekt.

- Vi så behovet for å løfte blikket og satse på en kvalitetsserie som et supplement til egne merkevare-serier (emv) innen lavpris. Trenden mot kvalitetsserier så vi ellers i Europa, samtidig som interessen for gode råvarer og matlaging økte blant nordmenn, sier Nina Brendsrud-Andersen, marketingsjef i UNIL.

Brød, konfekt og saus
Jacobs Utvalgte bestod i 2009 av 43 produkter i ni varekategorier, mens den nå består av over 200 produkter i 27 varekategorier. Flere av brødene i Jacobs Utvalgte er blant bestselgerne, det samme gjelder økologiske egg, bacon og appelsinjuice. På sommerstid topper burgerbrødene og chorizo- og bratwurstpølsene salgslistene, mens Belgiske trøfler gjør det før jul. De Belgiske trøflene er blitt Norges mest solgte konfekt.

Jacobs Utvalgte selges hovedsakelig hos MENY.
- Mange handler hos MENY fordi vi har Jacobs Utvalgte, og de er også svært lojale til produktene. Det ble for eksempel massive protester fra kunder da sausene forsvant en periode grunnet produksjonsutfordringer. Jacobs Utvalgte er en av de mest suksessfulle serier innen egne merkevarer i norsk dagligvare, sier prosjektleder Ida Landmark i MENY.

Hvem er Jacob?
Navnet på serien stammer fra Jacobs på Holtet i Oslo. Dette er en butikk som både har lang historie i å spre matglede og som var - og fortsatt er - kjent blant matentusiaster langt utenfor Oslo.

 

Fakta om Jacobs Utvalgte

  • Lansert av Unil og MENY høsten 2009 med mål om å etablere en kvalitetsserie innen egne merkevarer. Kvalitet, råvarer, smak, emballasje og design har stått sentralt.
  • Serien består av over 200 produkter i 27 varekategorier, og selges hovedsakelig hos MENY.
  • Mest solgte i år: Speltbrød, Alpebrød, Kornbrød, økologiske egg og appelsinjuice
  • Topp 10 i fjor: Alpebrød, Speltbrød, Kornbrød, økologiske egg, burgerbrød, Belgiske trøfler med cacao, bacon, chorizo, appelsinjuice og bratwurst.
  • Flere lanseringer har bidratt til innovasjon og produktutvikling i norsk dagligvare (som trøflene, fiskekakene, gaveposer og Crispy Duck).
  • Fortsatt en av få emv-serier i premium-segmentet. Produktene godkjennes av Kulinarisk Akademi (Norges ledende matfaglige miljø).
  • Omsatte ut av butikk i 2018 for kr. 540 millioner, mot kr. 330 millioner i 2015 og kr. 100 millioner i 2009
  • Jacobs Utvalgte er emv-serien vi er villig til å betale mest for, og den vi nest oftest er villig til å anbefale (etter First Price). Kilde: Dagligvarekjeder 2019/Nielsen.


For mer informasjon, kontakt:

Nina Brendsrud-Andersen, marketingsjef i UNIL, tlf. 48148345, nina.brendsrud@unil.no
Ida Landmark, prosjektleder i MENY, tlf. 97150696, ida.borstein@meny.no

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Jacobs Utvalgte var i 2010 først ute med Belgiske trøfler i norsk dagligvare.
Jacobs Utvalgte var i 2010 først ute med Belgiske trøfler i norsk dagligvare.
Last ned bilde

Om MENY

MENY
MENY
Karenslyst alle 12-14
0213 Oslo

21 61 20 00http://www.meny.no

MENY er Norges største supermarkedkjede med 186 butikker og en omsetning på 18,2 MRD i 2018. Hos MENY får kundene alt påhandlelisten, inkludert ferskvare. Vi skaper matglede og gir våre kunder den beste handleopplevelsen ved å ha stort utvalg, god kvalitet, matfaglige medarbeidere, høy personlig service – samt muligheter for gode kjøp gjennom hundrevis av billige varer. MENY - som også tilbyr det samme utvalget til de samme prisene levert hjem på døra (meny.no) - er en del av NorgesGruppen.

Følg saker fra MENY

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MENY

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom