IT-startup fra Åsmarka vant storkontrakt for FN

Det norske teknologiselskapet myOnvent skal arrangere verdens største konferanse om kunstig intelligens for FN.
myOnvents ledergruppe er svært fornøyde med å lansere AI for Good Neural Network for ITU og FN.

Arrangementet tar sikte på å fremme bærekraftmålene gjennom bruk av kunstig intelligens. Arrangør er FN-organisasjonen International Telecommunications Union, og gjennom hele 2022 skal over 70 000 mennesker samles på myOnvents spesialutviklede plattform.

myOnvent-gründer Bjørn Christian Nørbech er stolt over å ha fått verdensorganisasjonen på kundelisten.

– FNs bærekraftsmål har vært en ledestjerne i utviklingen av myOnvent. Vi kjemper for å gjøre verden til et bedre sted. Dette er et drømmeprosjekt, sier Nørbech.

Venter 70 000 deltagere

AI for Good ble skapt i 2007 av ITU med 40 andre FN-organisasjoner som partnere, og omfatter bortimot hele FN-systemet. ITU henvendte seg til myOnvent allerede i løpet av våren 2020, på leting etter en partner som de kunne skape et globalt nettverk sammen med. Verdensorganisasjonen og startupen fra Åsmarka fant raskt tonen, og myOnvent landet avtalen som offisiell teknologi-partner.

Resultatet er AI for Good Neural Network, en møteplass hvor deltagere fra hele verden kan møtes, snakke sammen, delta på foredrag og seminarer og skape nye forbindelser.

– Da vi demonstrerte myOnvent for AI for Good-teamet for første gang skjønte vi at vi hadde truffet spikeren på hodet. Likevel har våre utviklere lagt ned en massiv innsats for å skreddersy plattformen, sier Nørbech.

– Vi gleder oss til å lansere AI for Good Neural Network i dag, og ser frem til å bygge et globalt nettverk rundt hvordan vi kan bruke AI for å fremme bærekraftmålene. Vi er svært fornøyde med å ha myOnvent med som vår offisielle teknologi-partner, sier Frederic Werner, som er ansvarlig for strategiske samarbeid i ITU.

– Dette arrangementet kan sikre at kunstig intelligens staker ut en kur som tjener menneskeheten og fremmer våre felles verdier. FN vil bidra som en universell plattform for diskusjon, uttaler FNs generalsekretær António Guterres om AI for Good.

Gir gass for bærekraftsmålene

Målet med AI for Good er å få fart på arbeidet med bærekraftmålene ved å matche problemløsere med folk som trenger hjelp. myOnvent utviklet derfor funksjoner for smart matching av deltagere, hvor man basert på sine interesser og aktivitet får anbefalt andre deltagere man har mye til felles med.

– Vi jobber tett med kundene våre når vi utvikler ny funksjonalitet, og tilpasser alltid myOnvent deres behov. Ingen arrangementer er like, og vi skal alltid strekke oss etter å skape unike opplevelser for både arrangører og brukere av plattformen, sier Nørbech.

myOnvent lanserte sin plattform for online arrangementer or møteplasser i 2019, og har gjennom pandemien opplevd betydelig interesse fra selskaper og organisasjoner som har måttet finne nye måter å møtes på. Nå står selskaper som NHO, Nordic Circular Hotspot, USBL, samt en rekke internasjonale på listen over oppdragsgivere. Høsten 2021 ble selskapet verdsatt til 600 millioner kroner.

Millionvekst fra hjemmekontoret

Nørbech leder fortsatt myOnvent fra hjemmekontoret på Åsmarka i Ringsaker kommune, men har bygget en organisasjon med over 40 ansatte i 10 land.

– Vi har et lite utviklingskontor i Romania, utover det jobber alle hjemmefra, eller der det passer dem best. Nå har jeg kollegaer i seks ulike tidssoner. Vi jobber for å bygge ned barrierer enten det er på tvers av språk, kulturer og geografier, så at myOnvent er organisert uten hensyn til grenser, falt helt naturlig, sier Nørbech.

Og til tross for at selskapet har internasjonale ambisjoner, er den norske identiteten viktig for gründeren:

– Norge er preget av åpenhet, lite hierarki og respekt for hverandre. Det er slik vi vil at myOnvent skal være. Vi kommer for eksempel aldri til å selge brukernes data eller inngå kompromisser når det gjelder sikkerhet og personvern, sier Nørbech.

Det kommer med noen utfordringer å lede et selskap i sterk vekst fra hjemmekontoret med to barn og en kone som også jobber fulltid. Likevel ser Nørbech at pandemien har forsterket eksisterende utviklingstrekk.

– Vi har hatt vår dose hjemmeskole og karantene fra barnehagen, men det gjelder nok de fleste. For myOnvents del har det vært positivt at så mange har fått erfaring med å bruke digitale møte-løsninger. Vi har hatt ståltro på at det er mer bærekraftig og effektivt å bruke online plattformer. Gjennom pandemien har flere fått øynene opp. Vårt mål med myOnvent er å gjøre det digitale enda bedre en det fysiske, avslutter Nørbech.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.AI for Good Neural Network presentasjonsvideoVideokanal

Last ned bilde
Slik ser en utstiller-plass ut inne på plattformen.
Last ned bilde
Dette er "lobbyen" til AI for Good Neural Network. Herfra kan man møte andre, delta på workshops, foredrag og besøke utstillere.
Fred Werner, AI for Good
Last ned bilde
Bjørn Christian Nørbech, CEO og gründer i myOnvent.
Last ned bilde

myOnvent er et norsk selskap fra Åsmarka i Ringsaker som leverer en verdensledende digital plattform for konferanser, foredrag, messer og mye mer. Selskapet har over 40 medarbeidere i 10 land.

Gjennom å digitalisere møteplasser bidrar myOnvent til å gjøre arrangementer mer bærekraftig, blant annet ved å eliminere behovet for å reise for å møtes. Selskapet, som ble startet etter erfaringer gjort med arbeid blant annet med IOC og den olympiske bevegelsen, har opplevd bratt vekst gjennom pandemien, og hjelper når kunder med å omstille seg til en fremtid med hybride events hvor fysiske og digitale møteplasser sømløst kombineres, blir den nye standarden.

Selskapet jobber blant annet med Equinor, NHO og USBL i Norge, og har en rekke internasjonale kunder, inkludert FN-prosjektet AI for Good.