myOnventmyOnvent

Arrangerer OL i bærekraft

Over 1500 deltagere fra 65 land konkurrerer om Global Talent Award, som deles ut foran 5000 publikummere - på et loft i Oslo.

Bak konkurransen står det norske teknologiselskapet myOnvent. Sammen med blant annet Oslo kommune, Natural State og World Economic Forums Global Shapers-initiativ organiserer de Global Talent Week, som prisen er en del av. Konferansen samler over 5000 deltagere fra hele verden. Men i motsetning til mange andre konferanser er karbonavtrykket fra deltagernes flyreiser null, og ingen engangskaffekopper går i søpla. Hele konferansen arrangeres nemlig digitalt, fra et loft i Gamlebyen i Oslo.

Initiativtaker Bjørn Christian Nørbech har bakgrunn fra den olympiske bevegelsen, og ville bygge en plattform for å legge til rette for at folk kunne komme sammen fra hele verden for å realisere FNs 17 bærekraftsmål.

– Bærekraftsmålene krever globale løsninger, og derfor har vi utviklet denne arenaen hvor folk kan komme sammen uansett hvor de bor i verden - det eneste man trenger er en internett-linje. Nå står vi igjen med 100 semifinalister som har foreslått løsninger som alle egentlig er verdige vinnere av premien på 10 000 Euro, sier Nørbech.

Blant høydepunktene i løpet av konferansen er et større intervju med bærekraft-begrepets “mor”, tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland. – Brundtland-kommisjonen definerte bærekraft slik vi kjenner det med sin rapport i 1987, og det er en enorm ære at Gro Harlem Brundtland deltar på Global Talent Week. Hun er fortsatt en stor inspirasjon for alle de som jobber med å skape en mer bærekraftig fremtid.

Global Talent Week er et gratis arrangement som er åpent for alle som ønsker å delta. Konferansen ble arrangert for første gang i 2013. Den gang var teknologien som kreves for å skape globale arrangementer online ennå i støpeskjeen. Nørbech tok utfordringen, og har i løpet av de siste årene bygget opp plattformselskapet myOnvent, som nå er en ledende leverandør innen online events. FN har blant annet valgt plattformen for sin AI for Good-satsing, og bygget verdens største AI nettverk med det norske selskapet teknologi.

– myOnvent fikk bærekraft inn med morsmelken, det var hele grunnen til at vi startet selskapet. Vi ønsket å bygge en plattform hvor folk kunne dele erfaringer, ideer og muligheter uten at reisevei eller budsjett var en hindring, sier Nørbech.

myOnvent er et norsk selskap fra Åsmarka i Ringsaker som leverer en verdensledende digital plattform for konferanser, foredrag, messer og mye mer. Selskapet har over 40 medarbeidere i 10 land.

Gjennom å digitalisere møteplasser bidrar myOnvent til å gjøre arrangementer mer bærekraftig, blant annet ved å eliminere behovet for å reise for å møtes. Selskapet, som ble startet etter erfaringer gjort med arbeid blant annet med IOC og den olympiske bevegelsen, har opplevd bratt vekst gjennom pandemien, og hjelper når kunder med å omstille seg til en fremtid med hybride events hvor fysiske og digitale møteplasser sømløst kombineres, blir den nye standarden.

Selskapet jobber blant annet med Equinor, NHO og USBL i Norge, og har en rekke internasjonale kunder, inkludert FN-prosjektet AI for Good.